Malawi yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roger O
    • May 2004
    • 83

    Malawi yngel.

    Hej hej.
    mina Protomelas taeniolatus fire blue har börjat yngla av sig som in i jag har 2 hanar och 5 honor. Honorna har yngel i munnen mest hela tiden dom är ca 2 år gammla. Det har aldrig överlevt ett enda yngel. dom blir uppkäkade så fort dom börjar simma fritt.

    så nu till frågan är det fiskplågeri att inte köpa ett akvarium till att föda upp ynglena i. Eller kan jag fortsätta låta fiskarna käka upp ynglena och ändå ha gott samvete.

    jag är inte särskild intresserad av att hålla på med uppfödning av fisk...vill mest ha akvariumet som nått trevligt att titta på
  • HeNkeDeH
    • September 2002
    • 91

    #2
    så nu till frågan är det fiskplågeri att inte köpa ett akvarium till att föda upp ynglena i. Eller kan jag fortsätta låta fiskarna käka upp ynglena och ändå ha gott samvete.
    Det är så det går till i naturen, klarar dom sig så gör dom annars inte...Och nej det är inte "fiskplågeri"
    -

    Kommentar

    • Smike
      • October 2002
      • 238

      #3
      Om du ändå vill optimera chanserna för di små kan ju alltid försöka med att bygga upp trånga skrymslen och vrår med sten. Då ger du ynglena bra flyktvägar och krypin där di store inte når dom. Se till att skrymslena blir mindre än du tror är lagom för att stänga ute de stora rövarna. Sen är det bra att kupera stensättningen så att det uppstår lite skymda utrymmen. För fram och ut vill ynglena hur farligt det än är där ute. Ingen garanti, men kanske nån procent fördel. Att ha nån liten ljuskälla vid mörkläggning kan ju öka chanserna nån procent till

      I mitt kar råder samma naturlagar, eftersom jag vare mig har tid eller utrymme för separat odling. De flesta blir som sagt mat. Men för närvarande simmar fem små M.Calainos omkring som överlevt yngelstadiet och nu är omkring 2cm. De har tuffat till sig rejält och verkar ignoreras helt av de andra. Har inte ens brytt mig om att specialföda dom. Dom har fått hålla till godo med den mat som serveras - räkmix.

      Det är ruskigt kul och intressant att betrakta deras beteende och se hur de utvecklas i karet. Det är mest dom jag sitter och stirrar på nuförtiden. Grottsystemet de håller till vid tillhör fadern, tillika Callainoshövdingen. Alla som komm dit jagades ilsket iväg, men ynglena lät han vara. Ibland såg det faktiskt ut som om han bedrev medveten yngelvård. De håller till där än och flyr alltid hit om de känner sig hotade och hannen låter dom hållas. Nu har ungfiskarna sinsemelann börjat kivas med varann som de vuxna.

      Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

      Kommentar

      • Roger O
        • May 2004
        • 83

        #4
        Tackar för dom utförliga svaren.då kan man sova med gott samvete inatt....

        Kommentar

        Arbetssätt...