Fixa iordning stökigt akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Fixa iordning stökigt akvarium...

    Hej alla akvariegenier!
    Jag skulle behöva fixa till i mitt akvarium.... omfördela grus (ev tillsätta mera) plantera om växter och sånt... Hur ska jag göra med firrarna under tiden? Har 5 gulbarber, 8 grön tigerbarb, 2 röd svärdbärare, 5 sorgmanteltetror och 2 flying fox.... Kan jag "lyfta ut dom" tillsammans med en del av vattnet och lägga dem i annan behållare?
    Tacksam för tips! /Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Om du inte ska tömma ut vattnet så låt dem vara kvar. Jag har rumsterat om ordentligt i mitt kar med fiskarna kvar. Det blir helt dimmigt och man ser varken fisk eller planter, men det lägger sig efter en stund. Inga av mina fiskar har dött i alla fall.

    Kommentar

    • Marit
      • September 2004
      • 244

      #3
      ok....men jag tänkte möblera om ordentligt och så... men jag kan väl prova. Tror du det är dumt att göra det med tanke på att jag satte i gulbarberna igår? Kan dom ta skada av det för att dom är nya? Stressade kanske? Jag skulle bla vilja lägga i en trasig kruka som grotta (inte för att jag vet om nåra av mina firrar gillar grottor, men det ser ju trevligt ut). Ska jag preparera den på nåt sätt innan?
      105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Om du ska preparera den vet jag inte, det beror väl på material och vad som varit i den osv, men bortsett från det så tycker jag nog att du kan trycka ner den fastän att fiskarna är kvar. Jag har gjort betydligt "värre" saker än så. Jag bytte halva mängden grus mot sand vilket innebar att alla rötter o plantor skulle upp. Tog 2 dagar (dimman fick lägga sig mellan rycken) , och fiskarna tyckte det var spännande!

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Guldbarber är bland de tåligaste fiskar som finns enligt min erfarenhet, de har överlevt alla mina nybörjarmisstag (inkl en rejäl nitrittopp), så de klarar säkert en ommöblering också
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • Marit
            • September 2004
            • 244

            #6
            tack så mycket för alla råden! jag ska ta itu med "ommöbleringen" ikväll redan.
            105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #7
              Lycka till!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              • Marit
                • September 2004
                • 244

                #8
                Hej igen!
                Ommöbleringen blev jättebra, jag är riktigt stolt! Ville bara meddela att än så länge lever alla också...
                105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #9
                  kul att höra, det är alltid roligt med lite nystart, ska göra om mitt 100liters så småningom, med helt ny sand och nya växter, ska bli kul, kommer bli så fint för mina guldbarber
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  Arbetssätt...