Lodrätt vågrätt eller mitt i mellan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreff
    • September 2004
    • 48

    Lodrätt vågrätt eller mitt i mellan

    Hej på er alla, nu är man här igen med en ny liten fråga.

    Akvariumet är nu på plats och allt är frid och fröjd nästan i alla fall.
    Det råkar nämligen vara så att det inte står riktigt rakt, det skiljer ca: 1cm mellan höger och vänster kant och ca: 0, 5cm mellan framsida och bak sida spelar det någon roll tror ni?

    Visst ja akvariumet är på 375L och står på en mycket stadig möbel.

    Tack / Dreff
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Hejsan!

    Personligen skulle det irritera mig... genom att akvariet står snett så blir belastningen på glaset ojämn, vilket på sikt kan leda till sprickor... men risken brukar inte vara så stor.

    Har du möjlighet att på något sätt få allt i "lod" så gör det, då slipper du gå runt och oroa dig sen!
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Jag skulle rätta till det om jag var du. Eftersom det är så lite, borde det inte vara svårt tycker jag.. Har du frigolit under karet? Testa med att palla upp möbeln med tex enkronor eller liknande om det är den som spökar.

      Mvh. Martin
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Dreff
        • September 2004
        • 48

        #4
        Ursprungligen skickat av heljis
        Jag skulle rätta till det om jag var du. Eftersom det är så lite, borde det inte vara svårt tycker jag.. Har du frigolit under karet? Testa med att palla upp möbeln med tex enkronor eller liknande om det är den som spökar.

        Mvh. Martin
        nej jag har inte frigolit, använder det det som kom med akvariumet, ett "liggunderlag" på ca: 1cm

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Det räcker. Men jag skulle ändå palla upp möbeln i lod - med tunna träskivor eller borra ishockeypuckar olika djupt (beroende på hur stora fötterna är). För det irriterar mig om man ser vattenytan i ena änden men inte den andra, eller om det är mer glas över vattnet i ena änden....
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • anli
            • October 2002
            • 654

            #6
            jag skulle <u>inte</u> sova lugnt på nätterna...
            Anders Lindersson
            Anders Akvariesida

            Kommentar

            • nisseigel
              • May 2004
              • 38

              #7
              Tänk på att möbeln/akvariet inte skevar. Dvs att det skiljer från vänster kortsida gentemot höger kortsida. Ska det luta måste det luta åt samma håll.

              Har ett 720 kar med en trämöbel. Tror jag var extremt noggran när jag lodade in det. Visst det lutar litegrann men det är i längdsled, alltså inte breddled (skevt). På min möbel satt det x antal plastfötter på. Beroende på vad Du har för golv så går det bra med plåtbitar i rätt tjocklek.

              Jag ställde mitt akvarium utan vatten på möbeln å försökte sedan med ett bladmått avgöra var och hur mycket som man skulle schimsa. Slutade med att jag schimsade ca 3/10-delsmillimeter.

              Tänk på att ju noggrannare Du är desto lugnare sover Du på natten.

              Lycka till.

              Kommentar

              • billo
                • October 2003
                • 85

                #8
                Hej!När det gäller att sova lungt så vet jag inte men gäller det bara utseende som ska fixas så dra en tejp, eltejp svart eller nåt du tycker blir snyggt, så man inte ser vattenytan.
                574L Sydamerika
                60L småfirrar

                Kommentar

                • Dreff
                  • September 2004
                  • 48

                  #9
                  Hej igen efter mycket skruvande och pillande så har jag nu fått det till att bara skilja ca: 3mm mellan höger och vänster kant och ca: 2mm mellan framsida och baksida spelar. så nu skall det räcka hoppas jag i alla fall ...

                  Kommentar

                  • gogar
                    • November 2003
                    • 365

                    #10
                    Ja några millimeter kan till och med jag leva med.
                    Mvh Håkan
                    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...