Fått yngel, klarat Vita prick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serengeti
    • July 2004
    • 25

    Fått yngel, klarat Vita prick

    Hej!

    Jag vill bara berätta att jag som nybörjarakvarist nu klarat ett utbrott av vita prick-sjukan med 0% döda, tack vare Zoopet och forumet här. Jag upptäckte tidigt att något inte stod rätt till och höll noga koll ett par dagar, fyra-fem firrar såg hänginga ut. Tredje dagen jag vaknade såg jag en mycket liten, men ändå tydlig vit prick på en fena. Jag agerade direkt, föreställ er min chefs häpnad när jag ringde till jobbet och tog komp en timma för att "skaffa medicin och behandla mina fiskar, de är sjuka"

    Därefter till zoo för vita prick-medel och hem igen för att droppa i. När jag kom till jobbet hade chefen spridit nyheten (på ett trevligt sätt) och jag fick glada tillrop och frågor om veterinären hade lyckats ställa diagnos och "hur ger man egentligen fiskar tabletter och kapslar, eller fick de sprutor?" Det var många skratt på jobbet den dagen, och nästa dag var det första kollegerna frågade hur fiskarna mådde efter behandling. Alla överlevde!

    I förrgår upptäckte jag tre yngel hos mina platys, vilket också är väldigt trevligt, men som dock inte krävde någon insats från mig för platys sköter sådant alldeles på egen hand... Det ska bli roligt att följa utvecklingen ändå!

    Jag är mest glad för att ha klarat en epidemi utan dödsfall! Snart fyra månader med nya kar, fullständigt novis på området och inga döda. Det ni, vad lite jag kan glädjas åt

    Nåväl, hela denna långa utläggning skulle egentligen vara ett tack till akvaristerna på denna sida, sökverktyget, frågor och svar är ovärdeligt för mig! Jag har plockat upp massor som jag omsätter i praktiken som visar sig fungera.

    Som en av mina kollegor sa efter "min" vita prick-sjuka: "Finns det medicin åt fiskar? Jag trodde att man köpte nya när de dog..." Det trodde jag också innan! Men nu vet jag bättre. Tack Zoopetare.

    PS. Jag har nog snart lyckats engagera hela arbetsgruppen på jobbet i mina fiskar... Första frågan i morse: "Har du fått några fler yngel under natten?"
    Mvh Kicki M
  • Dreff
    • September 2004
    • 48

    #2
    roligt att höra låter som det är dags att lura på din arbetsgrupp var sitt akvarium så ni kan starta en akvariegrupp i stället

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Trevligt att höra att de tillfrisknade. Jag pratar också fisk på jobbet, med varierande resultat. Men ibland träffar man på någon själsfrände. Gissa att kollegorna stirrar när man hojtar över fikarummet: Har du fått någon lek på fjärilarna igen?
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Serengeti
        • July 2004
        • 25

        #4
        Hahaha! Jaa, akvariegrupp istället för arbetsgrupp, det vore ju fint. Trivseln skulle öka!

        Jag pratar egentligen inte fisk på jobbet, men nu blir jag ju tillfrågad. Jag hade haft karen flera veckor innan jag nämnde i förbigående att jag skaffat akvarium, och sedan ett till. Inga nämnvärda reaktioner då. Inte förrän jag "offrade" en komptimma på att rädda livet på stackarna, då blev det roligt! Nu driver de lite med mig, men på ett kärvänligt sätt. Och får jag bara prata om fisk och akvarier så, OK, det bjuder jag på. En tjej har berättat att hon har akarium hemma, fast det är sambons och han som sköter det. Nu verkar hon dock lite mer intresserad... Blivande entusiast kanske?
        Mvh Kicki M

        Kommentar

        Arbetssätt...