Sand eller

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreff
    • September 2004
    • 48

    Sand eller

    Hej här är jag igen, efter ett nytt besök vid vår lokala zoo handel här på Gotland.

    Hej jag skulle vilja köpa lite sand till mitt akvarium.
    - grus menar du
    nej sand
    - man kan inte ha sand i ett akvarium
    ok varför inte det ?
    - det är för svårt att hålla rent
    ok men jag vill ha sand i alla fall, har ni det eller inte ?
    - vänta jag skall ringa våran expert / leverantör
    (mummel mummel sedan räcker hon mig telefonen)
    Ja ? (lite lätt konfunderad)
    - skall du ha växter i akvariumet ?
    Ja det hade jag tänkt (och min andra tanke var, vem är det jag pratar med ?)
    - det kan man inte ha
    ja ha, säjer du sand eller ?
    - man kan inte ha sand när man har växter
    ursäkta säljer du sand, det är en enkel ja eller nej fråga.
    - sand kan ma…
    ja eller nej
    - nej
    tack och hej

    sedan gick jag där ifrån.

    ----------------
    Skulle vilja höra från er som har eller haft sand i ert akvarium, vad ni har för erfarenheter av det

    Tack / Dreff
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    oj då, det lät konstigt... själv har jag sand i mitt akvarium nu, tycker det är jättesnyggt o det går att ha växter i det...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      Han har helt fel och har ingen aning om vad han snackar om.

      Det finns väldigt många som har sand och växter i akvariet.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • stahl_mikael
        • November 2003
        • 293

        #4
        jag har sand i mitt och det går visst ha växter i

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          De flesta har väl grus som bottenmaterial och det går väl faktiskt tillbaka till tiden då <b>bottenfilter </b>var regeln för filtrering.
          Dessa bottenfilter är numera enligt vissa auktoriteter passé.
          Det är många som numera har sand i akvarierna - i zoopet-kretsar tycks biltemas blästersand vara mest populärt.
          Jag har den i ett handfull små akvarier och tycker det går lika bra som grus eller faktiskt ännu bättre.
          Det är till exempel mycket enklare att plantera växter i sanden.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            Man kan absolut ha sand i akvarium, detta var ett exempel på idioti/ låg kunskap från affären.
            Antar att det är en affär som också säljer guldfiskskålar med tillhörande guldfiskar?
            Nej men allvar, det är nästan bättre o lättare att hålla rent med sand.
            Prova blästersand, den är ljus.. som strandsand..
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              nu lär han bli nöjd.. 5 svar på 17 minuter.. xD
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • Dreff
                • September 2004
                • 48

                #8
                nä nöjd blir jag aldrig men nöjdare blir jag *big smile

                tack för alla svar, skall nu bara hitta ett ställe att köpa sanden på vill ju inte ta i från stranden, skulle inte tro att det skulle vara så smart när man bor på kalkens Ö

                Kommentar

                • Norpan
                  • December 2003
                  • 679

                  #9
                  Det beror väl på vad du ska ha för fiskar? Deesutom är väl pH och KH redan högst hos dig? Eller sänker du värdena?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                  Grodor..lite trevligare, lite bättre

                  Kommentar

                  • Millie
                    • August 2003
                    • 293

                    #10
                    Det finns en ganska finkorning sand som ibland kallas "chincillasand", och som jag har i ett av mina akvarier. Det går alldeles utmärkt, och mina corydorasmalar trivs jättebra. Växterna är det inte några problem med heller.

                    När jag köpte den sanden hade jag en liknande upplevelse, fast på ett mycket mer positivt sätt. Jag frågade efter sand i den lilla zooaffär som ligger närmast där jag bor (i Stockholm finns mycket bättre, men jag ville inte behöva bära så långt). Killen som jobbade där gjorde stora ögon när jag pekade på sanden som stod på smådjursavdelningen och hävdade bestämt att han aldrig hört att man kunde ha den i akvarier. Men han var inte alls negativ till att jag skulle köpa, tvärtom tyckte han att det var jätteintressant och ville att jag skulle komma tillbaka och berätta hur det gick med sanden i akvariet...

                    Kommentar

                    • ViZiR
                      • December 2003
                      • 490

                      #11
                      Blästersand som man kan köpa på biltema är som sagt väldigt populärt, jag har bläster och jag förstår varför!
                      Det sugs inte upp om man slamsuger botten.
                      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                      </font id="Comic Sans MS"></b>

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Köp inte för fin sand bara... s k fågelsand och cincillasand blir ofta för kompakt och då kan det bildas sumpgas i den... Hade det i mitt Snäckiskar förut... och det luktade gräsligt när jag skulle upp med dem... det kom upp stora stinkande bubblor från botten. För övrigt fungerar sand utmärkt i karen och jag har det i alla kar utom där jag har bottenfilter....
                        Pwss har lite sand till salu... när jag pratade med honom sist så sa han att han skulle börja ta hem rådasand... den är perfekt om man vill ha lite mörkare botten... Maila honom och kolla vad han har ...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • schilla
                          • August 2004
                          • 71

                          #13
                          min polare köpte blästersand på biltema o det blev snyggt =)
                          se bara till att det är vanlig sand o inte metallspån =)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...