Fisk som syns

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    Fisk som syns

    Hej igen.
    Nu har jag fått igång mitt 375 liters akvarium och har inhandlat dom flesta fiskarna jag tänkt mig. Finns fortfarande plats för fler. Jag är rätt nöjd med det förutom att det känns så jäkla TRÅKIGT och VANLIGT.

    Så jag skulle vilja ha en lite större fisk (inte så dunderstor) som syns och gör akvariumet lite mer spännande. Det känns välldigt färglöst just nu också.

    Det jag har nu är:

    12 korall platy. (ska ge bort några så det blir 7-8 st.)
    2 scalarer
    2 Grön Bågfensciklid
    2 Regnbågsciklid
    17 Kilfläcksrasbora
    2 Ancistrus
    10 pansarmal

    Det finns mycket växter och gömställen i akvariumet. Även fint grus.
    På min önske lista står 10 kejsarteror och 2 andra L-malar. Men jag kan skippa dom om det behövs.

    Finns det nån spännande fisk som man kan klämma in eller bör jag nöja mig?

    *:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*:*

    Sen en annan fråga när jag ändå håller på. Läste här på zoopet att man skulle gärna ha flera honor per hane av regnbågsciklider. Men när jag köpte dom på akvarielagret så sa dom inget om det. Så bör jag köpa 1-2 till? Har 1 hane och 1 hona nu.

    Tack!
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Köp två Golden Nugget... dom lyser upp karet rejält.. och dom visar sig en hel del när dom är två stycken också...
    I övrigt så skulle nog jag öka på de fiskar som finns... Ciklidkvoten verkar vara fylld men Kilfläckarna är ju snygga i stora stim... testa att odla ett eget kanske??? Släppte ihop ett par i ett 54 l kar... de lekte direkt... så sedan var det bara att plocka upp dem igen, och vips hade jag ett litet stim :-)
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • bottes
      • March 2004
      • 232

      #3
      Discus!!!!!!
      Daniel
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Ett stim Kardinaler :-) Jag har köpt 40st till mitt 400L vilket lyft,jag blev helfrälst och ska köpa fler.

        Edit:
        hmm sorry jag såg inte först att du ville ha lite större fiskar.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Copykat
          • August 2004
          • 41

          #5
          Jag har faktiskt funderat på Golden Nugget. Dom är ju så extremt fina. Dom hade ett gäng på akvarielagret när jag var där för några dagar sen. Var riktigt nära att köpa två. Men jag ska snart tillbaka dit och hämta upp en röd tigerlotus som jag beställt så om dom finns kvar så tror jag att jag köper dom. Om jag inte hittar nån ännu häftigare fisk.

          Det skulle kanske vara bäst att bara köra ett stort stim med kilfläcksrasboror. Det kanske blir för plottrigt med ett till stim.

          Jag ska nog ta och testa att föda upp ett eget stim. Jag köpte 10 nya för inte så länge sen och dom lekte nästan direkt när jag släppte i dom. Lär väll inte bli några yngel av det, men cikliderna fick lite extra käk iallafall.

          Har ju faktiskt ett litet tomt 50-liters kar som står och skräpar.
          Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

          Kommentar

          • Copykat
            • August 2004
            • 41

            #6
            Kardinaler är ju fina, men risken är ju stor att scalarerna käkar upp dom. Men jag tycker nog Golden Nugget är ännu finare.
            Men tack så mycket för tipset!

            Angående discus. Går det verkligen att ha diskus tillsammans med fiskarna jag har? Har alltid trott att discus inte trivdes i sällskapsakvarium.
            Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              En stor koikarp. Den syns. :o)
              Na klar!

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Copycat...
                Täck botten av ditt 50 l med vanliga glaskulor... finns i leksaksbutiker... Sätt i minst en växt som dom kan leka under... Ta 50% vatten från det kar dom går i... flytta över ett par Kilfläckar... fyll upp karet med lite svalare vatten, långsamt... De kommer att leka direkt, sedan plockar du ur dem... Se till att du har Small fry eller liknande flytande foder hemma.... Jag hällde i en droppe om dagen direkt efter leken, eftersom det då blildas infusorier och andra smådjur till ynglen... sedan är det bara att börja kläcka Artemia när de blivit stora nog...

                Kan tillägga att även utan Small Fry så verkar några yngel kunna klara sig... har faktiskt fått Kilfläcksbebisar i sällskapskaret också....
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Copykat
                  • August 2004
                  • 41

                  #9
                  Tack för tipsen! Small fry har jag aldrig hört talas om. Ska se om man kan hitta det nånstans. Men måste man kläcka egen artemia också? Jag har aldrig testat det och har noll koll på det. Men det kan nog vara bra att testa.

                  Förövrigt så stavas mitt namn faktiskt med k. Inte Copycat
                  Inspirerad från filmen alltså.
                  Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                  Kommentar

                  • Copykat
                    • August 2004
                    • 41

                    #10
                    Jag läste nånting om "banan-kultur" här. Vad jag förstått så är det att man har en banan i vatten ett tag så det bildas typ infusorier och sedan var det bara att sila bort all banan och bara hälla ner i vattnet med ynglen. Stämmer det? Och kan jag göra det istället för att köpa small fry? Jag vet inte om jag kommer kunna komma iväg till nån akvarieaffär på ett litet tag. Måste man köra 1 droppe om dagen ända från början, eller kan man köra lite mer nån dag efter leken istället och sedan köra en droppe om dagen?
                    Och måste man verkligen odla artemia? Finns det något annat man skulle kunna ge dom istället? Torrfoder som man mosar rejält, frusna röda mygglarver som man tinar innan man häller i dom eller nått sånt?. Eller är det levande artemia som gäller?

                    En välldans massa frågor det blev! Hoppas nån orkar svara på dom. Jag blir enormt tacksam.

                    //MVH Christian
                    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...