Nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjosan
    • January 2004
    • 75

    Nitrat?

    Jag har köpt stickor för att mäta nitrit, nitrat, pH, GH och KH. Det har inte givit något utslag på nitriten som tur är. Men däremot får jag utslag på nitrat - inte högt, men dock utslag. Är detta något jag behöver göra något åt och i så fall vad?

    /Tjosan
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej Tjosan!
    Det har varit mycket diskussioner för och emot stickor här på zoopet. Mina erfarenheter av stickorna är att de visat mycket felutslag på just nitrit och främst nitrat. Gör en sökning på forumet på mätstickor om du vill veta vad som sagts. Om nivåerna visar på över 50 mg/l så skall man byta vatten. Anledningen att man byter regelbundet en gång per vecka är att man skall få ner just nitrathalterna. Har man mycket fisk blir det mycket bajs och högt nitrat. Då kan det vara nödvändigt att byta oftare än en gång i veckan. Har jag läst.... och gjort...
    Mvh/Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Tjosan
      • January 2004
      • 75

      #3
      Tack Maria,
      Som tur är ligger mitt värde någonstans mellan 20 och 40 mg/l, så jag behöver nog inte oroa mig för nitrathalten. Däremot kanske jag skulle köpa nåt annat test än stickor, så att jag får ett exaktare värde..

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Då kan du ha nytta av denna tråd:
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28086

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Om nitraten ligger på 20-50 så borde du byta 1/3-1/2 av vattnet, speciellt om det är närmare 50. Växterna använder nitrat som gödning, men det får inte vara för högt för det mår inte fiskarna bra av.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Man ska som sagt ha nitrat... men inte för mycket... Jag hade stickor som visade på ung de värden du säger... fiskarna mådde dåligt och jag kunde inte hitta felet... Köpte ett nitrittest från JBL och insåg att jag hade så höga nitrathalter att de var svåra att mäta... När jag väl fått ner nitratet med en massa vattenbyten så kvicknade fiskarna till... men jag förlorade både Diskusar och Fjärilsciklider *snyft* Efter det så kommer jag aldrig att lita på stickorna... och inte de billiga dropptesten heller... Läs tåten som Holmby tipsade om och bestäm dig för ett bra märke...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • deathdealer
              • July 2004
              • 77

              #7
              Håller med Tant Nancy - köp ett bra dropptest!!!
              JBL´s är av typen refill dvs det första testet du köper har en "skala" där du ser resultatet, sen kan du köpa vätskorna, och det är nästan hälften så dyrt!!!

              Med vänlig hälsning Deathdealer
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              Arbetssätt...