Palettciklid kompisar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxen
    • September 2003
    • 190

    Palettciklid kompisar...

    Hej!
    Jag ska kanske köpa ett 150L akvarium och där i har jag också tänkt att ha ett palettciklid par, men vad kan man ha för fler fiskar i? Dom har väll ganska starkt revir när dom har yngel osv? Jag har ingen möjlighet att flytta dom om dom vill leka...
    Tacksam för svar!
    // Sandra
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Paletterna är till stor del bottenorienterade, de söker mycket mat på botten och "vallar" sina yngel längs botten.

    Så om du tänker dig ditt akvarium uppdelat i olika djupskikt, så kan du ha Paletter + några malar på botten, sedan kan du ha ett större stim av någon tetra eller liknande som befolkar mellanskiktet och ytterligare någon fisksort som gärna uppehåller sig i akvariets övre skikt.

    Jag har ett Palettpar i ett akvarium så litet som 54 liter tilsammans med Sebrafisk, Svärdbärare och Otocinclus. Jag har inte haft några dödsfall hittills.

    Kommentar

    • saxen
      • September 2003
      • 190

      #3
      Tro om ett gäng neonisar och två ancistrus skulle funka?
      // Sandra

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Ja, det skulle nog funka. Små bråk blir de nog om du köper ett stim corydoras och har med palletterna eftersom båda lever på den nedre delen av akvariet.

        Kommentar

        • simosaurus
          • July 2004
          • 373

          #5
          Vill inte riktigt föreslå neonerna, eftersom mina paletter såg dessa som en fin middag. Men det kan gå om neonerna kommer i karet innan paletterna.
          Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

          Kommentar

          • saxen
            • September 2003
            • 190

            #6
            Åt paletterna upp dem?
            // Sandra

            Kommentar

            • maanda
              • September 2004
              • 423

              #7
              Har haft paletter nåt år nu, och det har ine varit några problem.
              De gånger de har lekt och har rom så har de inte rört de andra fiskarna, om de inte kommit för nära.
              I sådana fall har hannen bara "hotat" dom, inte rört dom ens...
              Däremot kan jag inte säga att det inte har avrit några dödsfall, för jag köpte en gång 10 neontetror för 49:-. De var så billiga för att de var så pass små. Jag tänkte att om de nu dör är det inte hela världen, för det var ju bara en 50-lapp.
              Men dom var FÖR små, så de bara försvann. Jag misstänker att mitt kära palettpar Gunnel och Gunnar hade riktig fest den där natten.

              Kommentar

              • saxen
                • September 2003
                • 190

                #8
                Vad kan ni "rekomedera" för fiskar då? Är jätte glad för tips!!! Har nu bestämt mig för att köpa 150L akvariet, där följer me 1 metallpansarmal, 1 gurami,5 neoner och 2 ancistrus(tror de stavas så) va tycker ni ja ska göra? Ska nog lämna någon till djuraffärn men någon/några kan ja väl spara? Skriv va ni tycker! Har själv idé torka...
                // Sandra

                Kommentar

                • saxen
                  • September 2003
                  • 190

                  #9
                  Svärdbärare? Om man vänjer dom sakta till ca pH 6.5 som jag har i akvariet?
                  // Sandra

                  Kommentar

                  • puttekula
                    • August 2004
                    • 17

                    #10
                    Jag har 4 corydoras, 2 ancistrus, 2 makropoder + ett gäng med neontetra tillsammans med mina paletter. Detta fungerar alldeles utmärkt i mitt 200L.
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...