Dansa i neon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mateng
    • July 2004
    • 40

    Dansa i neon

    Jag har funderat på vad jag ska köpa för mer fisk till mitt akvarium, men jag kan inte bestämma mig. Jag funderar på om jag skulle fylla på med mer neontetror istället för att köpa några få fiskar av en större art. Det skulle bli väldigt snyggt, men kanske tråkigt i längden... Hur många neontetror skulle trivas i ett 200L akvarium? 50st kanske, eller kan jag ha fler?

    Jag har två vita lysrör för tillfället som följde med till min akwa-lux ramp. Det skulle ju vara roligt att byta ut ett av dem mot något ljus som skulle framhäva neonernas blå och röda färger. Vilket lysrör ska jag välja då? Jag vill inte välja fel och få algtillväxt istället.

    Mattias
    200L
    30 Neontetror
    8 Fläckiga pansarmalar
    4 Nyckelhålsciklider
    2 Ancistrus
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Aquarelle är ett bra blått lysrör. I ett 200literskar skulle du kunna ha upp till 300neoner, kanske mer. Vart gränsen går bestämms av hur bra filter du har, tetrorna tycker om att gå trångt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • AndreasBK
      • December 2003
      • 374

      #3
      Jag tycker att du bara har "på sidan om fiskar", dvs utfyllnadsfiskar och städpersonal. Varför inte någon liten ciklid art? Men visst, det skulle nog vara snyggt med ett jättestim neontetror.
      MVH Andreas
      Andreas akvariesida

      Kommentar

      • mateng
        • July 2004
        • 40

        #4
        Jo, tanken från början var att skaffa en liten ciklidart. Jag var helt inne på nyckelhålsciklider men jag har förstått att de troligen kommer att äta upp mina tetror. Jag får fundera vidare.

        Tack för tipset på Aquarelle, jag ska pröva det.

        Mattias
        200L
        30 Neontetror
        8 Fläckiga pansarmalar
        4 Nyckelhålsciklider
        2 Ancistrus

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Ett floura 77 (eller annan rör av Groluxtyp) är faktiskt riktigt bra på att just framhäva röd färg. Vissa tycker att dom har ganska tråkig färg med sitt rosalila ljus men man behöver ju inte använda enbart sådana. .
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Tänk på rekomendationen 1 cm vuxen fisk per liter vatten, om inget annat anges (exempelvis diskusar och guldfiskar). Så i ditt akvarium bör du få plats med 200 cm vuxen fisk (ej längden i zoobutiken).
            Neontetror blir 5 cm som vuxna, så max 40 st (och inga andra fiskar).
            Men jag skulle rekomendera att du ger plats för åtminstone några anamoräkor, som kan städa upp mat som kommer på botten, hitta döda fiskar som du inte hittar och hålla efter algerna. Ca 6-10 st borde bli lagom för ditt akvarium. De blir ca 5 cm.
            Så ca 30 tetror och 10 Anamoräkor skulle nog bli bra.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • bus
              • July 2004
              • 37

              #7
              Jag har dvärgciklider med neontetrorna, och även nyckelhålsciklider. De verkar inte äta neontetror, men för att vara på den säkra sidan kan du ju alltid köpa små nyckelhålsciklider
              Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Tänk på rekomendationen 1 cm vuxen fisk per liter vatten, om inget annat anges (exempelvis diskusar och guldfiskar). Så i ditt akvarium bör du få plats med 200 cm vuxen fisk (ej längden i zoobutiken).
                Neontetror blir 5 cm som vuxna, så max 40 st (och inga andra fiskar).
                Om du ger mi en enda anledning till varför man inte skall hya mer än 40 neontetror i ett 200 liters akvarium så kanske dui kan övertyga mig. Allting handlar om artens specifika behov och om din skötsel av akvariet.

                Neontetror tycker om att vara många, dom är en så kallad stimfisk. Dom känner sig trygga med stimmet, ju fler individer desto bättre. Sen när det gäller skötselnivå så äter 200 cm neontetror äter mycket mindre än tex 200 cm oscar, mindre mat inebär mindre krav på filter och färre vattenbyten.

                Vi måste lyfta vårt vetande mycket högre än generella regler, som bevisligen inte fungerar efterssom fiskar är INDIVIDER, där varje art har sina artspecifika krav på skötsel och utrymme.

                Jag ser inga som helst problem med att hålla 300 neontetror i ett 200 liters kar, gör du??
                Det som krävs är ett väl tilltaget biologiskt filter och regelbundna vattenbyten, då får du glada tetror som inte känner till 1 cm reglen.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #9
                  Håller med Tropfrog 200-300st ska inte vara några problem om du sköter dina vatten byten.
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • mateng
                    • July 2004
                    • 40

                    #10
                    Jag var och köpte fiskar och lysrör igår. Jag testade ett Aquarelle och det blev väldigt vackert. Jag monterade lysröret i den främre delen, det är två lysrör i rampen.

                    Jag ökade på mina stim med neoner och pansarmalar, och så köpte jag fyra nyckelhålsciklider, så nu har jag fullt i burken

                    Cikliderna är ganska små än så länge och de verkar inte intresserade av neonerna. Vi får se hur det går när de växer till sig. Däremot så satte de genast igång och åt upp alla snäckor i akvariet vilket jag inte har något emot.

                    Tack för tipsen!

                    Mattias
                    200L
                    30 Neontetror
                    8 Fläckiga pansarmalar
                    4 Nyckelhålsciklider
                    2 Ancistrus

                    Kommentar

                    • malawi´n
                      • August 2003
                      • 1643

                      #11
                      Jag skulle ha skaffat 200-300 neontetror...Måste se mäktigt ut;P

                      Mvh Malawi´n
                      Björn Forsberg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...