Hjälp, bruna och gröna alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • puttekula
    • August 2004
    • 17

    Hjälp, bruna och gröna alger!

    Jag har nu haft akvariet i gång runt en månad. Bytt ut 1/3-1/2 av vattnet i gång. Senaste veckan har jag uppmärksammat att bruna och gröna alger börjar fortplanta sig på stenar och växter. Vad kan det vara som är galet? Jag har två ancistrus men dem verkar ju inte "jobba". Jag har en 120cm lysrörsramp med två "vanliga" lysrör. Bottenmatrial består av blästersand samt engelskt grus. Akavariet (200L)drivs med en PH 802. Vad gör jag för fel?
    Mvh Patrik
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    FRÅGOR?

    1. Hur länge har du ljuset på?
    (Svar: att dra ner på ljustiden brukar minska algtillväxt)
    2. Nås akvariet av solljus?
    (Svar: Solljus är mumma för alger)
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Om algerna är trådalger / tofsalger så kan du prova med att plantera egeria densa "Vattenpest" i akvariet, vattenpesten producerar ett ämne som motverkar dessa alger.. Biologisk krigsföring alltså..

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Det där med att vattenpest ska producera något ämne som ska vara alghämmande gäller väl mera cyanoalger eftersom det påstås vara något antibiotiskt sekret som bildas. Cyano är ju inte alger i ordets rätta bemärkelse utan snarare fotosynteticerande bakterier.

        För övrigt så tror jag inte på det för en sekund. Vattenpest är en riktig kväveslukare som på kort tid kan mumsa i sig allt kväve och skapa en perfekt grogrund för cyanoalger. näe. köper inte.


        Eftersom inte akvariet är så gammalt så tror jag det helt enkelt rör sig om så kallade pionjäralger. Vattnet håller alltså på att bli lämpligt för växter och någonstans på vägen dit så passar vattenkvalitén alger alldeles utmärkt. Oftast inget att oroa sig för ..
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Hur ofta gör du vattenbytena?
          Göder du växterna med något?
          Hur stort är akvariumet?
          Vilka vattenvärden har du (Nitrit, Nitrat, pH och kH)?
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • puttekula
            • August 2004
            • 17

            #6
            Hej på er! Har inte hunnit och svara förräns nu. Akvariet är på 200L och jag har under senaste tiden minskat på "lamptiden" och detta har gjort underverk. Nästan allt är borta + att mina ancistrus har jobbat mer än vanligt. Igår köpte jag dessutom två amanoräkor, dessa har dock inte vågat visa sig än. Vattenbyte gör jag 1/3-1/2 av vattnet varannan vecka. Eftersom mitt akvarie står i källaren har jag inga bekymmer med solljus.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • pansarlasse
              • September 2004
              • 15

              #7
              ett fel kan vara att du inte har ljuset tänt tillrekligt länge prova att ha det tänt längre. jag hade samma problem men när jag hade tänt ca 2h extra försvann algerna.

              lycka till jy89
              jy89

              Kommentar

              Arbetssätt...