Tetra dödsfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kramMiiis
    • August 2004
    • 106

    Tetra dödsfall

    Hej jag har ett 180 liters akvarium som har varit igång en vecka nu, problemet jag har är att mina kardinaltetror börjar dö. :-(
    Vet inte vad jag ska göra!!
    Så snälla hjälp!!!!
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    #2
    Kolla hur Nitrit värdet ligger till. Köp NO2 test och gärna en PH-test också. När jag hade startat upp mitt akvarium fick jag en hög nitrit topp efter ca 1 vecka. Det som gäller i så fall är dagliga vattenbyte (tills värdet är på 0 igen), ca 30% och en dos Nitrivec, som man dessutom ska ge i 10 dagar vid nyinsatt fisk. När vattnet byts med nytt får du tillsätta Aquatan också. Kardinaler är ganska känsliga.

    Lycka till!
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Vid alla plötsliga dödsfall brukar det vara bra att börja med ett vattenbyte. Vanligaste dödsorsaken för fiskar är nog nitrit. Nitrit är mycket giftigt för fiskarna. Nitrit bildas av foder som fiskarna inte ätit upp, samt av deras bajs och urin. De första två månaderna som ett akvarium är igång så finns där inte tillräckligt med bakterier som bryter ned nitrit till nitrat (som dina växter vill ha för att växa).

      Såg i en annan tråd hur många fiskar du hade, och om akvariet bara varit igång en vecka så är problemet med stor sannolikhet där.

      Eftersom handlaren var så duktig på att sälja på dig fisk kanske han sålt på dig ett nitrittest också? Annars är det idé att skaffa det och använda det för att se om man har nitrit i vattnet. Värdet bör alltid vara nära noll i ett akvarium för att fiskarna skall må bra.

      Det finns dock hjälp i form av ett ämne som heter Nitrivec. Om du inte har Nitrivec hemma, så skaffa det senast i morgon. Det är bra för att få igång bakteriekulturen. Har du hemma, så gör ett stort vattenbyte, minst 50%, och sedan i med Nitrivec. Många fiskar har fått sätta livet till i nystartade akvarier därför att man sparade de tior en sådan flaska kostar.

      Mata sedan inte alls de kommande 2-3 dagarna, och sedan en gång om dagen men MYCKET sparsamt. Det skall i princip inte hamna någon mat på botten alls.

      Lycka till

      Kommentar

      • kramMiiis
        • August 2004
        • 106

        #4
        jag har ju kört med nitrivec hela veckan...

        Kommentar

        • swetrot
          • April 2003
          • 966

          #5
          Uppenbarligen räckte inte det, kör ett vattenbyte och i med dubbel dos. Nitrivec är inte skadligt för fiskarna även om man kör med flerdubbla doser.

          Kommentar

          • kramMiiis
            • August 2004
            • 106

            #6
            ska åka och köpa ett nitrittest bums.. ska även köpa ett ph test!!

            Kommentar

            • kramMiiis
              • August 2004
              • 106

              #7
              klarar sig fiskar utan mat så länge?. Ja jag får väl sluta mata de stackarna ett par dagar då.

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Den första månaden räcker det om du matar varannan till var tredje dag.

                Jag lade, precis som Swetrot, märke till en annan tråd du skapat:
                http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30740

                Om du redan efter en vecka lagt i så mycket fisk så är det inte konstigt att du får höga nitrithalter.

                Eftersom du nu bör mata sparsamt, men samtidigt har så olika typer av fisk, så rekommenderar jag dig att ha flera olika typer av foder hemma. T.ex flingfoder, granulat och tabletter

                Ett flingfoder bör ju helst bli uppätet innan det når botten. Alltså får dina bottenlevande ingen glädje av det.

                Ett granulat sjunker betydligt fortare, så detta kan dina bottenlevande ta till sig.

                En tablett med vegetabiliskt innehåll som de fiskar som vill kan knapra på.

                Variera sedan de olika matsorterna på olika dagar, mata inte alla sorter på samma gång.

                Kommentar

                Arbetssätt...