Lotus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    Lotus

    Efter att ha sett Tant Nancys jättefina lotus så har jag bestämt mig att en sån här växt måste jag bara ha!

    Men det kanske blir problem. Det står ju under beskrivning här på zoopet att den ska bara hållas i stora akvarium, men räknas 375liter som tillräckligt stort? Eller är det 700liter som gäller?
    Och sen det här med att den är solitärväxt- går det att flytta undan de närmsta växterna allt eftersom den växer, eller måste den ha en jätteplats redan från början?
    Det är tänkt att den ska stå i vänstra hörnet av akvariumet där det finns mycket plats. Så jag tror inte att det ska bli några problem med att den blir för bred. Men om det skulle hända går det då att ansa ner den lite utan att skada den eller nått sånt?
    Och äntligen sista frågan. Hur lätt är den egentligen att hitta i affärer eller måste man leta upp nån auktion? Och vad kostar den ungefär?

    Tack för mig.
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag hade en tigerlotus i ett cirka 50 liters akvarium som solitärväxt en gång i tiden. I alla fall jag tyckte att det gick fint. Det är svårt att veta vad växten tyckte...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Det är nog inga problem med en Lotus i ett 375 liters. Min "bodde" i ett 220 liters i många år, den blev ju inte lika stor, men den var vacker ändå... De växer inte fort heller, inte hos mig i alla fall, jag har en liten planta i mitt 60 l miniasien och där har den stått i ett år nu utan att bli för stor.
      Det man får göra är att hålla efter de småplantor som bildas runt "moderplantan" , då håller man den i rimlig storlek. Jag har också läst att somliga beskär rotsystemet för att hålla nere storleken. De verkar inte vara känsliga för flytt, så sätt den där du tänkt dig, du kan ju flytta den senare om det inte blir bra...

      Ang tillgång och pris så har jag ingen koll... tror väl knappast att den är varken särskilt dyr eller svår att få tag på...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag har lotus i mina 60-liters kar och i mitt 110-liter och i mitt 200-liters. Inga problem. Tar bort lite blad om de blir för många. Känns som längden på stjälkarna anpassar sig efter akvariet. I Gbg är den lätt att få tag i och kostar ungefär 40 kronor för en liten knöl.
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        Arbetssätt...