Fiskdöd! Beror på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cia
    • August 2004
    • 40

    Fiskdöd! Beror på vattnet?

    Hej!
    Har under de sista veckorna förlorat 1 à 2 fiskar i veckan. 2 malar, 1 praktbotia, 1 guldgurami (som varit mager länge). Har kollat ph och nitrit. De är OK. Kan det vara ammoniak? Vattnet luktar lite, men är hur klart som helst. Hur bildas ammoniak? Jag har gjort 10% delvatten byten i veckan. Använder Aquasafe och Ektozon regelbundet. Övermatar inte. Akvariet är på 170 liter. Fiskarna som dött var ca 2 gamla.Har någon nån idée om vad som är fel? Vill ej förlora alla fiskarna.
    MVH
    Cia
  • Andy-O
    • May 2004
    • 39

    #2
    Jag har exakt samma problem, har 4 fiskar som har dött och min ph och nitrit är också bra. Dock så luktar vattnet lite. Vill också veta lite mer om ammoniak och hur man förhindrar det.
    // Andy-Ö

    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #3
      Ammoniak/Ammonium är det första steget i nedbrytningsprocessen av fiskarnas avföring, detta brukar brytas ned mycket snabbt om man har en fungerande bakterieflora.

      Man kan få problem med detta om man slarvar med vattenbyte eller har allt för många fiskar i förhållande till akvariets storlek.

      Ammonium bildas om pH är under 7 och är "ogiftigt", däremot över pH7 bildas ammoniak och detta är väldigt giftigt.

      En sak som kan hända är att man inte har en fungerande nedbrytning av ammoniak/ammonium och har ett högt värde av ammonium (dvs pH under 7), man gör ett vattenbyte med ett vatten som har högt pH, detta resulterar i att man får ett pH över 7 i akvarievattnet och då omvandlas det "ofarliga" ammoniumet till det farliga ammoniaket.

      /Niklas
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • Cia
        • August 2004
        • 40

        #4
        HEJ NE!
        Kan du förklarar det där med ph och vattenbyte som kan vara farligt, en gång till. FÖr jag har läst din förklaring några gånger men hänger ändå inte riktigt med, och det känns som om det är något viktigt som du försöker säga.
        /Cia

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          När du har surt vatten och ammonium däri och byter en mindre del av vattnet så kan pH höjas varvid ammonium övergår till ammoniak som är mycket giftigt. Således kan ett för litet vattenbyte ibland leda till en ammoniakförgiftning. Bättre i så fall med rejäla vattenbyten (50%) så att mängden ammonium/ammoniak halveras.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Cia
            • August 2004
            • 40

            #6
            "Bättre i så fall med rejäla vattenbyten (50%) så att mängden ammonium/ammoniak halveras." skrev erikthur. Men hur ofta bör man då byta vatten? Det kan rimligtvis inte vara en gång i veckan om man har ett 170 liters. Det skulle bli ett byte på 85 liter.

            Kommentar

            • fredrikakesson
              • November 2003
              • 1363

              #7
              50%/vecka är något mer än ett normalt 30%:igt byte som de flesta gör varje vecka....
              //Fredrik

              Kommentar

              • Cia
                • August 2004
                • 40

                #8
                Jag har hittills byt ca 10% dvs knappt 2 spannar. Är det m.a.o för lite? Fiskarna har inte dött direkt efter ett vattenbyte, men det kanske tar någon / några dagar tills ammoniak halten blir skadlig.... Någon som vet? Tacksam all erfarenhet som jag kan ta del av. /Cia

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Börja läs här http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=194
                  http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm#Ammonium
                  Eller sök på nätet.
                  Det är nog bara i Sverige som skiljer på ammonium och ammoniak.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen skickat av fredrikakesson
                    50%/vecka är något mer än ett normalt 30%:igt byte som de flesta gör varje vecka....
                    //Fredrik
                    Om man misstänker ammoniakförgiftning är nog 50% ett minimum som bör följas av ytterligare dagliga vattenbyten oavsett hur mycket vatten man har i akvariet ifråga.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #11
                      Jag väljer att inte förklara det ytterligare eftersom Kramfors länkar beskriver detta också och jag tror det räcker.
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...