Hur mycket fryst foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Hur mycket fryst foder?

    Jag har börjat mata mina fiskar med fryst artemia och undrar om det finns någon riktlinje för hur mycket man ska ge dem? Det känns som det lätt blir att man matar för mycket.
    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Man måste nog gå på känslan.
    Jag tror inte på det där med två minuters matning per dygn...

    Så länge det blir uppätet kan det ju inte vara för mycket.
    Sug bort det som blir över efter ett tag.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Blurr
      • August 2004
      • 47

      #3
      Är det inte lätt att fiskarna får för mycket mat i så fall, blir inte vattnet snabbare dåligt då. Kanske fungerar med mer frekventa vattenbyten?
      180 liter:
      3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Har du någon fisk som hämtar mat på botten?

        Jag matar med fryst artemia, och den artemia som inte tetror m.fl tar medan maten sjunker har visat sig vara lagom för mina palettciklider och botior att städa upp.

        Jag matar med små bitar i taget, så små att de tinar nästan omedelbart i vattnet. Ibland låter jag artemian tina i en skål och sedan lägger jag i maten med sked.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Givetvis måste man byta vatten oftare om fisken får mat på riktigt...
          Nu vet jag ju inget om ditt fiskbestånd och akvariestorlek men mitt basala råd är 30-50% vattenbyten varje vecka (30% för normalastora akvarier, 50% för mindre - rejält stora akvarier säj minst 10%).
          Gärna fiskar som äter från botten som Holmby påpekande.
          Rejält med snäckor kan också hjälpa till.
          I några akvarier som jag har mycket snäckor i blir det knappt någon mat kvar på botten...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Blurr
            • August 2004
            • 47

            #6
            Tack för svaren,
            Jag brukar ha 15-20% vattenbyte varje vecka och både mina Gurami och mina Tomatciklider verkar "beta" på marken efter föda och Amanoräkorna jobbar också på så det kanske löser sig. Vad jag kunde se när jag matar dem är att mycket lite når botten då saxarna är riktigt på hugget.
            Finns det inte någon regel att fiskarna äter någon enstaka % av sin egen vikt och vilket i mitt fall blir ett fåtal flingor vid flingfoder matning och typ 2-3 artemior per individ? Kan det stämma?
            180 liter:
            3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Nej, det tror jag inte stämmer.

              Jag har läst att fiskar kan äta nästan obegränsat. Fiskar får ingen mättnadskänsla, utan de äter så länge det finns mat. Överskottet kommer ut "bakvägen".

              Jag matar med cirka 1 kubikcentimeter fryst artemia till 15 - 20 fiskar i 5 - 8 cm klassen. Eftersom jag oftast släpper i maten i tinad form (för att få lite med levandefoder-simulering), så ser jag när och om fiskarna minskar intensiteten i ätandet. Då slutar jag mata.

              Kommentar

              • Blurr
                • August 2004
                • 47

                #8
                Ca en cm2 stämmer ganska bra med vad jag testat och jag har också den fiskmängden. Låter bra!
                Jag var kanske lite otydligt, jag har också märkt att firrarna inte verkar ha någon mättnadskänsla utan % satsen var vad de borde äta, dvs för att slippa få ut onödigt mycket bakvägen. Antar att det bör eftersträvas för att inte få för skitigt i karet.
                180 liter:
                3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

                Kommentar

                • Blurr
                  • August 2004
                  • 47

                  #9
                  Ska vara cm3, inte jättepigg än.....
                  180 liter:
                  3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

                  Kommentar

                  • bisse
                    • March 2003
                    • 165

                    #10
                    fiskar äter väll tills det inte får plats mer mat i magen och dom inte klarar av att få ner mer mat i magen. eller?
                    222L scalare, eldbuk och dorsiger
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
                    skicka ett e-post
                    MSN: tobias_bisse@hotmail.com

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Holmby
                      Jag matar med små bitar i taget, så små att de tinar nästan omedelbart i vattnet. Ibland låter jag artemian tina i en skål och sedan lägger jag i maten med sked.
                      Jag kom just på att det här med fryst foder har diskuterats på annat forum apropå sjuka nothos.
                      Där varnades med rätta för att frysta röda mygglarver kunde vara av dålig kvalité och orsaka sjukdom.
                      Men det dök också upp en varning för att otinad snabbt slukad mat skulle kunna orsaka en inflammation i tarmarna och därmed bakteriell följdsjukdom.
                      Mot bakgrund av detta rekommenderar jag att man <b>tinar </b>maten innan matningen.
                      Tog tidigare för givet att alla gjorde så...
                      Vill ni läsa tråden ifråga så klicka här:
                      http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=1173
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • AndreasN
                        • July 2003
                        • 2732

                        #12
                        Ursprungligen skickat av bisse
                        fiskar äter väll tills det inte får plats mer mat i magen och dom inte klarar av att få ner mer mat i magen. eller?
                        Det beror på fisk till fisk. Vissa fiskar äter för mycket, får förstoppning, uppsvullen buk och kan tom spricka. Min far va med om det en gång när han skulle vara snäll o mata med lite extra rom. Jag va med om det med guppys när jag va liten. Slöjstjärtar är den klassiska fisken som utsätts för övermatning. De käkar mycket o snabbt och slutar aldrig äta. Ska man följa 2-minutersprincipen med dem kan man få hälla i en deciliter flingfoder för 4-6st beroende på individ.
                        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                        Kommentar

                        • Blurr
                          • August 2004
                          • 47

                          #13
                          Det finns en annan anledning till att tina innan man matar. Maten fördelar sig bättre när man har löst upp det i lite vätska. Ganska lämpligt om alla, oberoende rangordning, förväntas få ta del av maten.
                          180 liter:
                          3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

                          Kommentar

                          Arbetssätt...