Tomat ciklid, Indisk ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Tomat ciklid, Indisk ciklid

    Efter att återigen ha gjort ett spontaninköp i akvarieaffären så har jag nu 2 tomatciklider. (jag gick egentligen dit för att införskaffa någon gultonade Gurami....)
    Hur som helst, är det någon som kan ge mig lite tips om mina små nyförvärv? Är det något speciellt jag måste tänka på? Jag vet att de egentligen ska ha bräckt vatten men har också läst att det inte är direkt nödvändigt och om man tittar på min blandning av fiskar så är det nog helt uteslutet. Jag har bara lite salt i (ca 4 tsk för 180 liter).
    Favoritmat? Matar nu med flingor och fryst artemia.
    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • kapatekk
    • July 2003
    • 133

    #2
    I den här länken har du lite info
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=152
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

    Kommentar

    • Blurr
      • August 2004
      • 47

      #3
      Jag har redan läst ovannämda sida. Vad jag undrar mer specifikt är om folk haft problem med fenbitning, de verkar vara intresserade att smaka på allt.... ? Har någon haft problem med agressivitet när de blir lite äldre? Vilka problem kan uppstå om man inte använder bräkt vatten? Lätt att få sjukdomar? Är de kinkiga i maten eller kan de ta flingfoder?
      180 liter:
      3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

      Kommentar

      • imported_n/a
        • December 2003
        • 163

        #4
        jag har haft två av dessa. Mina Tyckte bäst om röda mygglarver och vart väldigt agressiva mot dom andra fiskarna när dom vart vuxna, jagade ihjäl mina gurami =( Jag hade inget salt i mitt akvarium o det gick bra iaf vad det såg ut. Lämnade bort dom för ca 3 månader sedan pga att jag inte kunda köpa nya fiskar utan att dom vart ihjäl jagade. Men dom var jätte fina o hade coolt beteende o höll sig friska. Hoppas du lyckas med dina // Riven

        Kommentar

        • Blurr
          • August 2004
          • 47

          #5
          River, tack för tipsen!
          Det lät ju inte så bra. De har inte visat någon aggresivitet än så jag behåller dom så länge iallafall, de är ju väldigt söta fast de inte riktigt passar in i akvariet med sin klara gula färg (ser lite artificiella ut, får mina andra fiskar att se ut som insjöfiskar i jämförelse).
          180 liter:
          3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...