Mer fisk i 40 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs_fs
    • June 2002
    • 73

    Mer fisk i 40 liters?

    Jag har precis övertagit ett 40 l akvarium med en ancistrus och ett tiotal rosentetror. Bottenmaterialet består nu av ganska rätt mörk fin sand/grus (mer sand än grus om man försöker förklara) som jag tog i en sjö. Det finns en lite större mangroverot med några mindre javaormbunkar på, lite valisneria, en dutt javamossa i akvariet också. Lyset är en ramp med två 7 W lågenergilampor och pumpen är en fluval 1. Jag är rätt duktig på att sköta vattenbyten och så.

    Nu frågan:
    Kan jag komplettera fiskbesättningen med något mer? Fler rosentetror? Någon liten ciklid funderar jag på kanske, vilken? Eller något annat? Förslag?

    Och, jo, jag VET att rosentetrorna ska ha 60 l och 60 cm enligt beskrivningen här men nu är det så här så jag behöver ingen predikan om det.

    // Fredrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    Kapampa-brevis kanske, men tycker att det är i minsta laget att ha ciklider i.
    Du har i för sig en del andra fiskar redan så det kanske blir för trångt.
    MVH Andreas
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Knökfullt skulle jag kalla det, så nej - inga fler firrar i karet.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ett tiotal rosentetror och en slö ancistrus i ett 40-liters skulle vara knökfullt???
        Kanske har betydelsen av "knök" ändrats sedan jag var ung...
        Själv skulle jag nog lägga till lite fisk om jag är duktig på vattenbyten och så...
        Faktiskt
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Håller med erikthur.

          Några fiskar till skall inte vara något bekymmer.

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej !

            Om du sköter dina vattenbyten och mao. vet vad du håller på med, så
            kan du öka fisktätheten ! Jag har ett Guppyakvarium som är snäppet större än ditt, med fyra gånger så mycket fisk. Har varit igång i över 10 år nu.Tar jag ut 25 Guppy så växer 25 yngel upp till vuxna osv. Vattenbyten har alltid varit 25-30% i veckan.
            Det är du själv som är dina fiskars viktigaste tillbehör !
            Men,-med så hög belastning minskar marginalerna för ägarens slarv !
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • maanda
              • September 2004
              • 423

              #7
              Hej!
              Tycker nog du kan har lite till fiskar. Men tänk på att ju mer fisk som går i akvariet, desto mer arbete krävs av dig - faktiskt! Tänk på att byta vatten ofta (inte för ofta, såklart). Men ovanstående meddelande beskriver ganska bra hur jag tänker.
              Om du vill ha ciklider kanske palettciklider kunde vara en idé. De är ju inte så stora. Skaffa bara en trasig kruka el liknande som de kan ha som grotta.

              Kommentar

              Arbetssätt...