behöver tips 100L 60L fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hund_tjolahopp
    • February 2004
    • 22

    behöver tips 100L 60L fiskar?

    Jag har ett 20liters akvarium som jag ska sälja och jag ska då köpa ett större typ 60liter eller något sånt..
    I 20liters akvariet har jag just nu massa ballongmollyyngel och guppyyngel(dom ska jag försöka sälja). Jag har ett 100liters akvarium som jag har 3platys, 4ballongmollys och 2guppys, en ancistrus och 3 corydoras malar.
    hur tycker ni att jag ska göra med fiskarna? Jag funderar på att flytta över alla levandefödarna tiil 60liters akvariet (eller vad det nu blir) men kan jag ha något mer i det också då?
    Och vad ska jag ha för filurer i 100L?
    JAg blir superduper glad för svar!!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Du kan nog flytta över alla fiskarna till 60 litaren. Köp lite fler corydoras köp minst 2st till. I 100 litaren kan du tex. lägga i palett eller thomasi ciklider, och kanske ett stim neontetror.

    Kommentar

    • Cia
      • August 2004
      • 40

      #3
      Hej! Jag är själv nybörjare med akvarium. Jag är 12 år och har ett 170l och ett 20l akvarium rill mina yngel.Om du vill ha alla fiskarna som du har nu i 60l akvariet så får du ha ynglena i ett yngelkar så att de inte dlir uppätna. I 100l akvariet skulle du kunna ha:
      guramin
      guppy
      neontetror
      ancistrusar
      guldfisk/slöjstjärt
      Guldfiskar och slöjstjärtar kan du inte ha med alla sorters guramin.

      MVH fisk Cia

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Guldfiskar/slöjstjärtar ska ha minst 200liters kar och dom ska vara minst 4st för att trivas, dom trivs också i lite lägre temperaturer jämfört med andra fiskar. Gurami kan du ha ihop med neontetrror och ancistrus men inte guppy.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Guldfiskar går även hårt åt växter. Så guldfiskar bör man helst ha i ett speciellt akvarium. Rekomendationen är minst 50 liter per fisk. De skitar även ned ganska mycket, så de behöver bar filter och stora vattenbyten. Som shpend skrev så gillar de inte för höga vattentemperaturer heller, vilket exempelvis guramis gör.

          Pansarmalar är dessutom stimfiskar, och vill helst vara minst 6-8 st i stimmet.

          När du väljer fiskar, så kom ihåg rekomendationen att ha som mest 1 cm fullvuxen fisk per liter vatten. Dvs i ditt 60 l akvarium kan du har totalt 60 cm fullvuxen fisk. Så ta och slå upp i fikarkivet (eller använd sökfunktionen) här på zoopet eller akvariumguiden hur stora fiskarna blir och lägg ihop dessa längder.
          Platy(Xiphophorus maculatus): 3 * 6cm = 18cm
          Molly(Poecilia velifera ?): 4 * 16cm = 64cm
          Guppy(Poecilia reticulata): 2 * 6cm = 12cm
          Ancistrus(Ancistrus dolichopterus ?): 1 * 13cm = 13cm
          Pansarmalar(?): 3 * 6?cm = 18cm
          Summa: 125 cm dvs du bör hålla dem i minst 125 liters akvarium. Dvs de får inte plats i ditt lilla akvarium...

          Detta om jag gissat rätt på fiskarterna och deras längd som vuxna.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Cia
            • August 2004
            • 40

            #6
            Jag har en guppy hane, en guppy hona med 2 st blågurami, 1 st guldgurami och många andra sorters fiskar i ett 170 l akv.

            Cia

            Kommentar

            • maanda
              • September 2004
              • 423

              #7
              Hade en jätteelak gurami en gång, sen dess vill jag inte ha det mer.

              Guldfiskar är som sagt inte bra att ha med några andra sorters fiskar, mindre fiskar kan den till och med äta upp, så ha dom i ett speciellt akvarium, helst.

              Kommentar

              Arbetssätt...