Hur länge ska det stå ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dumle
    • July 2004
    • 30

    Hur länge ska det stå ?

    *jag vet jag ger mig aldrig =O)*

    Jo, jag skulle vilja veta ungefär hur länge NI brukar ha igång akvariumet med pump, vatten, sand och doppvärmare innan ni släpper ner era "nya" fiskar i ett akvarium ?

    Har kollat och pratat med flera. Men det kan skilja sig från flera dagar till några timmar.
    Så vad är igentligen den tid man ska vänta innan akvariumet ska få liv ?
    Ha världen bästa dag
    / Tobbe <center><font size="1"><font color="brown">
    <b> Min Fisk sida
    Har även bilder på min köttätande växt</b></font id="brown"></font id="size1"></center>
  • sammy
    • March 2004
    • 282

    #2
    Ett bra tips brukar vara att släppa i fiskarna några åt gången under den första månaden och att börja med de tåligaste först. på det sättet riskerar du inte någon nitritschock... dvs kretsloppet får en gradvis start.
    240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
    270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
    54 l. Fiskhotell

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Det kan variera oerhört beroende på vilken vattenkvalitet man har och vil få i akvariet. Ska man tex. starta ett Amazonasakvarium från grunden är min erfarenhet att man bör fylla govpumpen/ytterfiltret med torv och ett litet lager "makaroner" (keramiska smårör) och låta akvariet vara igång med växter men utan fiskar i någon månad, så akvarievattnet får de önskade egenskaperna. Häll gärna i en stor slurk Nitrivec så att det börjar bildas nyttiga bakterier i filtermassan. Sedan börjar jag att släppa i några malar och matar sparsamt i ca. 3 veckor innan jag köper ett fåtal fiskar som också matas försiktigt i 3 veckor. Allteftersom fyller jag på med nya fiskar och malar fast fortfarande i små kvantiteter (ca. 5 st/gång). Kom ihåg att det tar ungefär ett halvår innan ett nystartat akvarium har nått biologisk balans, så skynda långsamt! Genomgående har jag gjort ungefär samma procedur med alla akvarier, mitt nya Malawi går fortfarande efter 5 månader med enbart malar i för jag vill att mina stenar ska utsöndra önskade ämnen innan jag släpper i någon ciklid. Så brukar i alla fall jag göra, även om det är något väl försiktigt.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • bus
        • July 2004
        • 37

        #4
        jag har startat upp ett antal akvarium under årens lopp och tyvär är
        jag så otålig så jag hivar ner ALLT på samma dag. En överdos av Aqutan och sen ner med alla fiskar-det har gått bra varenda gång-ingen fisk har dött, däremot får man "dimmigt" vatten några dagar . Provade en gång utan Aqutan det gick inte alls.
        Det medlet är ett dundermedel, hade 4 pirayor en gång som var de räddaste stackarna jag någonsin sett(inte alls så "häftig" som man tror)när man skulle göra vattenbyten eller gräva i akvariumet så fick man hälla ner lite aqutan annars la dom sig på sidan och tappade all färg. Kanske fiskarnas valium ? Fast på flaskan så är det ju bara ett vanligt vattenberednings medel.
        Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

        Kommentar

        • Dumle
          • July 2004
          • 30

          #5
          Ursprungligen skickat av bus
          jag har startat upp ett antal akvarium under årens lopp och tyvär är
          jag så otålig så jag hivar ner ALLT på samma dag. En överdos av Aqutan och sen ner med alla fiskar-det har gått bra varenda gång-ingen fisk har dött, däremot får man "dimmigt" vatten några dagar . Provade en gång utan Aqutan det gick inte alls.
          Det medlet är ett dundermedel, hade 4 pirayor en gång som var de räddaste stackarna jag någonsin sett(inte alls så "häftig" som man tror)när man skulle göra vattenbyten eller gräva i akvariumet så fick man hälla ner lite aqutan annars la dom sig på sidan och tappade all färg. Kanske fiskarnas valium ? Fast på flaskan så är det ju bara ett vanligt vattenberednings medel.
          Vad är Aqutan ?? Har aldrig hört talas om det.
          Är det dyrt *snuvig på pengar* =O)
          Ha världen bästa dag
          / Tobbe <center><font size="1"><font color="brown">
          <b> Min Fisk sida
          Har även bilder på min köttätande växt</b></font id="brown"></font id="size1"></center>

          Kommentar

          • gogar
            • November 2003
            • 365

            #6
            Inte alls farligt dyrt. Är som aquasafe men lite bättre och lite dyrare. (Säger de i alla fall, jag har aldrig, aldrig använt medel själv, utan bara hivat i fisk på måfå i 30 år... hehehe. Har aldrig ens mätt nitrat och nitrit eller något sådant Och det HAR faktiskt funkat i alla år). Jag brukar ha pump och filter igång tills all grumlighet försvunnit och sen i med några få tåliga fiskar så biologien får lite bajs att jobba med. Sen fler fiskar allt efter som akvariet "sätter" sig. Men visst kan moderna tillsatser snabba på inställningen av ett nytt akvarium, men jag har aldrig haft så bråttom. Inte ens på jobbet.... Framför allt kan tillsatser hjälpa om du nu vill ha speciella fiskar och biotoper direkt och gråter när du måste skänka bort dina platys eller svärdbärare. :P Eller låta dem åka porslinsexpressen till himmelen.(öh, nä!)
            Mvh Håkan
            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

            Kommentar

            • bus
              • July 2004
              • 37

              #7
              En flaska som räcker till 400l kostar ca 40kr. Men när jag satte igång mitt senaste kar på 400l så använde jag upp en hel flaska för 1000l vatten.
              Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Det finns ingen som helst anledning att vänta på att några nerbrytningsbakterier kommer till innan man sätter i fiskarna. Detta efterssom några nerbrytningsbakterier inte bildas utan fiskar.

                Det finns ingen som helst anledning att använda nitrivec långt innan man sätter i fiskarna av samnma anledning som ovan.

                Jag själv har aldrig använt varken nitrivec eller aquatan. Huruvidare man skall använda det eller inte finns det milvis med skrivet om i detta forum.

                Det finns ingen som helst anledning att vänta i någon månad med fiskarna i varken Amazonas eller Malawi. Kalkstenen löses i vattnet hela tiden och torven släpper humusämnen hela tiden. Men knappast så snabbt att det kommer att hinna med att sänka så snabbt att du kan göra normala vattenbyten. Eftersom du är tvungen att använda andra preparat om du vill justera ditt vatten vid vattenbyte i vilket fall så kan du lika gärna göra det från början. Efter 1 månad är torven dessutom förbrukad för länge sedan.

                Fiskar kan sättas i så fort vattnet har antagit temperatur och ph, det första får du med doppvärmare det andra med bikarbonat eller ekbarkextrakt. De flesta fiskar mår dock bäst utan att man kladdar med vattnet.

                Sätt bara ett fåtal tåligare fiskar i början. De får hjälpa till att få igång biologin. Om du har tillgång till ett fungerande kar så kan du pressa filtret i det nya karet, ju mer skit desto bättre. Efter 2 veckor kan du fortsätta att befolka karet en gång i veckan med några fiskar. När det gått en månad kan man göra sitt första vattenbyte.

                Visst finns det snabbare sätt med hjälp av bakterier, men varför brått? Jag tror att den bästa biologin är den som bildas av sig själv utan hjälp. För den sakens skull finns det ingen anledning att överdriva (1 månad innan fisken, 1 månad mellan fiskarna). Filterbakterierna anpassar sig alltid till befintlig fisklast, men den förbereder sig aldrig på nya fiskar. Nya fiskar måste i karet för att något skall hända.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Annika
                  • January 2002
                  • 2518

                  #9
                  Jag håller med Topfrog.

                  Jag har aldrig använt nitrivec eller aquatan.

                  Jag brukar möblera akvariet först (sand, växter, rötter, stenar ...) Väntar sedan ett par tre dagar till en vecka på att allt skall lägga sig (blir ofta grumsigt i vattnet först) sedan köper jag in de första fiskarna, bara ett par st till att börja med, och ökar sedan antalet efter hand tills jag har de fiskar som jag tänkt mig från början.

                  //Annika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...