Kan Black Molly yngel bli albino?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    Kan Black Molly yngel bli albino?

    Jag har flera Black Molly yngel (16st) Alla är svarta nu (i början var de grå melerade) Men ett av dem har inte blivit "svart". Så min fråga är om det finns albino Black Molly?
    carmahan
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    ^^ albino black molly, är det vitt så är det nog inte Black molly =-) men det skulle jag säkert kunna tro att teckningen ändras men troligen är den bara sen med att få sina färger, allt svart va kanske slut? Vem vet :P

    Kommentar

    • cotterpin
      • June 2004
      • 193

      #3
      Du har troligtvis fått ett silverfärgat yngel, inget ovanligt och inget att ora sig över
      //Jenny
      "I'm going the way i have to go" - cotterpin

      Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Då vill jag ställa en fråga till, den kanske är lite korkad men är man nybörjare så är man. Kan Black Molly och Platyn få yngel ihop?
        Har nämligen 2 st Platyn som är smällfeta men inte någon tillräckligt "stor" hane (tycker jag i allafall)Men i de lugnaste vatten går de fulaste fiskarna.
        carmahan

        Kommentar

        • Do`h
          • September 2003
          • 277

          #5
          hej
          jag har en tanke om detta..är själv stolt ägare till 3 st(de andra avlidna under mystiska former)gul och svarta Black molly troligen är dessa en korsning av gul platy och Black molly men jag är inte aldeles säker på det, hur som helst så är dom inte i sin "normala" färg utan mer åt det gula hållet
          *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

          Kommentar

          • cotterpin
            • June 2004
            • 193

            #6
            Nää, det är två olika arter.. dock finns det en mängd olika varianter av "black" molly, några av dom är: silver, guld, dalmatiner, segelfens mm mm
            Så det är inget konstigt att få guldfärgade mollys av svarta föräldrar och så vidare
            //Jenny
            "I'm going the way i have to go" - cotterpin

            Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

            Kommentar

            • gogar
              • November 2003
              • 365

              #7
              Nja, de har nog inte parat sig. De kan i och för sig föröka sig men då blir avkomman oftast steril. Och det är väl inte så jättevanligt att guppysarna "tänder" på platys. Det är mer troligt att det rör sig om levandefödarnas klassiska depå-befruktning (honan sparar mjölke i kroppen och föder flera kullar på den - tror upp till 4-6 kullar är möjligt på samma parning).
              Jag har ett gäng röda platys som jag haft i flera år och nu kommer det nästan vita varianter. Friska och ynglar av sig - men vita med lite rött runt gälar och ryggfena. Finns väl någonstans i generna - eller också har färgen tagit slut i skrivaren. Så färgvariationer är möjliga. Inget att oroa sig över.

              Cotterpin: Nej det är inte riktigt två olika arter - det är två typer inom samma art. De kan para sig och få avkomma - oftast dålig avkomma men ändå.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

              Kommentar

              • cotterpin
                • June 2004
                • 193

                #8
                åhh, precis.. tack! *trött och påväg till sängen*
                //Jenny
                "I'm going the way i have to go" - cotterpin

                Växtakvarium 225L Yngelakvarium 45L Min Zoon

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #9
                  Vem är inte det......... egentligen borde man gå och lägga sig men jag är ledig i morgon hahahaha!!!
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • carmahan
                    • February 2004
                    • 265

                    #10
                    Det kan inte vara någon depåbefruktning, jag har haft dem sedan de föddes. Det säkert den lille rackarn som har varit framme! Han är född för ca 2 1/2 månader sedan och honorna för ca 4 månader sedan. En ny fråga - Är det risk för innavel?
                    carmahan

                    Kommentar

                    • gogar
                      • November 2003
                      • 365

                      #11
                      Nej, inte inavel som sådan. (De är ju inte släkt). Och det kan säkert bli friska fiskar så sett. Risken (eller turen) är att de kanske blir sterila. Å andra sidan kan det också bli fiskar med missbildningar. Men då har du fint foder till dina andra fiskar. Låt honan föda och ynglen gå i vanligt akvarium och se om de smarta och starka överlever. Annars tar naturen hand om dem. Vill du absolut inte ha dem kvar låt honan föda separat och ge ynglen som foder.
                      Mvh Håkan
                      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                      Kommentar

                      Arbetssätt...