palettciklid och guppy yngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • la_mica
    • August 2004
    • 16

    palettciklid och guppy yngel...

    hej
    jag har lyckats hålla 8 st guppy yngel levande av 8 st. Så idag de är 3½ vecka. så släppte jag i de 3 största ynglena. i det stora akvariet...då blev de mat till paletterna mitt framför ögonen på mig..inte kul efter att skött om dem väl, i tron om nya guppysar i karet en dag!
    är så arg på paletten, vill inte ha den kvar, kan man lämna tillbaka fiskar till zoo butikerna?
    annars har jag 1 mal och 23 st. neoner, en enda stor tjock hona som är guppy, undrar om hon är gravid? det har gått 30 dagar sedan hon sist fick sina yngel, och vad ska jag göra då?
    tacksam för svar!
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Du kan ju flytta honan till en annan behållare/akvarie som den kan föda i. Sedan kan du lägga i tex. javamossa eller andra växter eller grejer som ynglena kan gömma sej i.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      La Mica
      Var inte arg på paletten för att den tacksamt tog emot en fantastisk delikat middag - fisk äter ofta fisk... det är naturen.

      Tag istället lärdom av detta - och skydda dina yngel bättre (se inlägget ovan)
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • gogar
        • November 2003
        • 365

        #4
        Guppyhonan kommer också äta upp ynglen om hon bara kan - tyvärr. Sådana är vissa fiskar bara.

        Mycket växter - gärna yviga saker som hornsärv (som du också kan ha som flytväxt löst i vattnet), cabomba, vattenpest och gärna javamossa - som redan nämnts ovan av shpend, är det bästa skyddet för då kan ynglen gömma sig och de smarta och starka överlever. Grymt kanske, men sån är naturen. Paletten gör ju bara sitt jobb....
        Mvh Håkan
        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

        Kommentar

        • AndreasBK
          • December 2003
          • 374

          #5
          Kan kanske gå att lämna tillbaka dem, annars kan du ju lägga ut en annons här på zoopet. Men måste säga att jag personligen tycker att paletter är mycket roligare än guppisar.
          Andreas akvariesida

          Kommentar

          Arbetssätt...