Flytt av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • s_bjornholdt_boll@yahoo.s
    • November 2003
    • 16

    Flytt av akvarium

    Nu ska jag flytta mina fiskar från ett 110 liters till ett 220 liters akvarium. Fiskarna jag har är elefantnosfisk, ancistrusmal, praktbotia, glasmal, fantomtetra...

    Tänkte att den här gången skall jag göra allt enligt regelboken så att fiskarna får det så bra som möjligt.

    Så vad skall man tänka på vid uppstart av ett nytt akvarium? Från botten till ytan så att säga...
    110L: Elefantnosfisk, indisk glasmal, skäggmunsmal (både vanlig och gold), skalarer, svart fantomtetra, gibbiceps, praktbotia.

    60L: en jävla massa skäggmunsmalyngel.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Ska du använda samma bottensubstrat till det nya akvariet?

    Gör isf så här; flytta över fiskarna till baljor/hinkar, flytta över sand, sten, växter och så mycket av vattnet från det gamla karet du bara kan! till det nya karet. Fyll upp resten med kranvatten.

    Ta sedan det gamla filtret (se till att det inte torkar när du pillar med det andra, kör det så länge du kan) och flytta över det, eller om du ska ha ett nytt filter, ta det gamla och "rengör det" (krama ur allt gojs) i det nya karet.
    När allt är igångsatt är det bara att flytta över fiskarna. Mata lugnt i början, men använder du det gamla gruset, vattnet och filtret blir det ju egentligen inte någon nystart.

    Lycka till!

    Mvh. Martin
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    Arbetssätt...