Sover?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy-O
    • May 2004
    • 39

    Sover?

    Jäkligt larvig fråga men hur sover en fisk egentligen ? kan man se när dom sover?
    // Andy-Ö
  • cicci_81
    • June 2004
    • 51

    #2
    Neontetror verkar ju "sova". De bleknar och sjunker mot botten när lampan släcks! Fast de sover nog med ena ögat öppet...

    ***********************************************
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Dom har väl inte samma sömnstadie som vi däggdjur har men om du tänder ett akvarium med tex, neontetror mitt i natten så har dom inga färger alls och är fruktansvärt passiva..
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        De tar på sig nattluva, klär på sig sin siden pyjamas och lägger sig ner och läser Ica´s Succé tidning Buffé om hur man gör fiskgratäng...


        .......något jag kommer iaf att göra om några minuter
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Titta Cicci 81 han före.. =)
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Andy-O
            • May 2004
            • 39

            #6
            Jag smög fram nu som en tyst indian och skulle kolla på dom och märkte att 3 av mina silvermollys låg upp vid vattenytan blixtstilla. Undrar om dom sov, nån som vet?
            // Andy-Ö

            Kommentar

            • swetrot
              • April 2003
              • 966

              #7
              Fiskar sover inte som vi människor gör, dvs de bäddar inte åt sig under en växt eller en rot och lägger sig på sidan och snarkar.

              Däremot sjunker fiskarna ibland ned i ett sömnliknande tillstånd då de står alldeles stilla, ibland tar de stöd mot botten. De flesta fiskar gör detta när det är mörkt. (Därför skall man inte ha lyset tänt dygnet runt).

              En del fiskar, främst malar, är nattaktiva och ligger mest i en håla på dagarna. Så kommer de fram på natten och jagar efter mat. Dessa fiskar ser väldigt dåligt med sina ögon, men använder andra sinnen för att orientera sig. På natten, när de andra fiskarna inte ser, då har de sin chans att hitta mat och undvika att bli uppäten.

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                Såg heromdan att mina svärdbärare och guramis låg på bottnen och sov.... medans kardinaltetrorna flöt typ i mitten av akvariumet med inte så mycket färger och huvudet lutande frammåt... d va coolt o se!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Jo, forskarna tror inte att fiskar sover på det sättet vi gör. Fiskar kan ju till exempel inte blunda.
                  Men fiskar sänker i perioder sin aktivitet, som en slags vila.
                  Olika fiskar vilar på olika sätt.
                  Abborren och spiggen simmar ner till botten och vilar och papegojfisken sveper in sig i ett slemhölje och gömmer sig i korallreven.
                  Fiskar sover på lite olika sätt.
                  Hajar t ex kan sova eller vila på bottnen, ibland flera tillsammans.
                  Fiskar som finns i våra vatten som t ex abborre eller öring kan sova vilande på bottnen.
                  Mörten kan stå i timmar helt stilla strax ovanför bottnen.
                  Men det går inte se att en fisk sover eftersom de inte kan blunda.
                  De flesta akvariefiskar "sover"/vilar på botten.

                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • s_bjornholdt_boll@yahoo.s
                    • November 2003
                    • 16

                    #10
                    Jag vet iaf att mina praktbotior sjunker ner mot botten, eller på någon sten eller nåt och ligger helt stilla... Men de e väl det närmaste sömn dom kommer...

                    Jag tror att dom fungerar så, som så många andra djur, att när dom sover så sover dom med en hjärnhalva i taget...
                    110L: Elefantnosfisk, indisk glasmal, skäggmunsmal (både vanlig och gold), skalarer, svart fantomtetra, gibbiceps, praktbotia.

                    60L: en jävla massa skäggmunsmalyngel.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...