Hur gammal blir en fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jane
    • August 2004
    • 26

    Hur gammal blir en fisk?

    Har idag införskaffat mina första fiskar. Blev två marmor-scalare och 6 kopparbarbarer. Är jättenöjd.
    Efter att ha suttit hela dan idag och läst all information jag har kommit över så har jag fortfarande frågan "hur gammal blir en fisk"?
    Är det nån som vet det?
  • LeVaJu
    • May 2004
    • 78

    #2
    Det varierar från art till art. Jag vet inte exakt hur gamla dina fiskar kan bli men det kanske någon annan kan svara på. Har dock flera scalarer själv och två av dem har vi nu haft i sju år och ser inga ålderstecken på dem än. Däremot ser våra neontetror i samma ålder verkligen ut som "gammelfiskar".
    Anne

    Min Zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Läs THE STORY OF HANAKO om en fisk som blev gammal http://www.vcnet.com/koi_net/hanako.html
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Här är en fiskålderlänk. Alla sorter finns inte med men väldigt många:
        http://www.schnecki.privat.t-online.de/homepage.html
        Ha det!
        Maria
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • jane
          • August 2004
          • 26

          #5
          Problemet blir ju bara att jag inte vet vad mina fiskar heter på engelska. Det kanske du eller nån annan vet?

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Kopparbarb= Barbus titteya
            Marmorskalar=Pterophyllum scalare
            Kanske underlättar.
            Namnen står inte på engelska utan på latin. Kolla zoopets artbeskrivningar nästa gång där står både det svenska namnet och det latinska namnet.
            Lycka till!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • AndreasBK
              • December 2003
              • 374

              #7
              Hmm, enligt länken blir scalarer 11 år? Jag hade satsat på 5-7 år.
              Kopparbarbarna ska bli 4 år.
              Har en guldbarb själv som är 3-4 år nu, de ska tydligen kunna bli 6 år. Huvuddelen av mina strök väl med efter ett halvår, så det är nog under riktigt optimala förhållanden som listans åldrar gäller.
              MVH Andreas
              Andreas akvariesida

              Kommentar

              • gogar
                • November 2003
                • 365

                #8
                Min Scalarehona är nu 7 år - och lägger ägg som en galning!

                11 år är inget som förvånar mig.........
                Mvh Håkan
                - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Men det är ju bra att ha något att jämföra med?? Jag tycker i alla fall det är kul att kolla. Man skall ju vara medveten om hur länge fiskarna kan leva när man skaffar dem, eller??
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Den scalaren som är 11 år lever ju tydligen fortfarande så... Men det brukar väl vara så att ju större fisken kan bli - desto längre kan den leva.. Eller har jag fått det om bakfoten?!

                    Kommentar

                    • gogar
                      • November 2003
                      • 365

                      #11
                      Ja jo- visst. Om du skaffar en frisk fisk som ska leva i X år och du dödar den på Y år. Tja, visst finns det anledning att kolla upp det.
                      Mvh Håkan
                      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        I det vilda är det väldigt få fiskar som får dö en naturlig död av ålder. De allra flesta blir mat åt andra fiskar eller åt andra vattenlevande djur som säl, haj och delfin. Fåglar tar en hel del och vi människor fiskar också en del liksom björnar, ormar, apor etc. Ytterligare många fiskar dör av torka, vattenföroreningar och utdikningar.

                        I akvarier däremot minskar risken rätt så mycket för sådana saker, även om det visst händer att stora fiskar äter de små, att katten lyckas ta en med tassen eller att vi klantar till det och förgiftar våra små kelgrisar. Men det är svårt att säga rätt av att en fisk blir si och så många år, sedan dör dem.

                        För precis som en del människor blir 30 och andra 100 innan de dör är det med fiskar. Generellt gäller regeln att ju större någonting är, desto äldre blir de. Främst beror detta på att större fiskar lättare står emot parasiter. Parasiternas storlek, och den mängden näring de suger ur fisken är proportionerligt mindre för en stor fisk. Större fiskar har också lättare att bråka till sig födan först, och de löper heller inte stor risk att bli byte, utan kan slappna av mer än vad små fiskar kan. Det betyder en hel del i ett långt liv.

                        Den tabellen som länkats till ovanför tycker jag att man kan ta lägga till/dra ifrån +/-30% så får man en ungefärlig levnadstid.

                        Det är sällan när vi köper stora fiskar som vi vet hur gamla de är, eller vad de varit med om innan de kom i vår vård, så även där finns det ingen anledning till stora skuldkänslor om en scalare plötsligt dör efter bara fem år i ditt akvarium.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...