vattenuppsugare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    vattenuppsugare

    Efter att ha lekt vattenkrig på parketten med mitt ytterfilter. Svurit, halkat och torkat med hushållspapper, funderade jag på att strunta i akvarier.

    Sen funderade jag på att skaffa en första-hjälpen-hink. Istället för att jaga runt vattnet på golvet med en frottéhanddukar eller använda alla tidningar i återvinningsstället, hade det ju varit trevligt med en hink full med nån slags strö som suger upp vatten, ett strö som man kan skyffla upp när vattnet är uppsuget.

    Det finns en massa sånna material, men man vill ju inte ha en kletig sörja att ta hand om, det ska ju helst kapsla in vattnet hyfsat. Är det nån som har provat nåt sånt här och som kan tipsa (eller avråda)?

  • Sven W
    • October 2003
    • 107

    #2
    Har inte testat, men kattsand har den funktionen. Det finns papparsbaserade som kanske skulle fungera.
    /Sven
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Eller införskaffa en såndär dammsugare som fixar vatten också!

      Kommentar

      • theseal
        • August 2004
        • 6

        #4
        Min erfarenhet från absorberande pulver av olika slag är att dom blir REJÄLT sörjiga när man blöter ner dom, skulle avråda starkt från att använda detta på parketten, då man för att få full effekt måste "arbeta in" det i blötan. Nu kommer ju iofs mina erfarenheter från kattsand, Absolb och olja i garaget, men där har det blivit grisigt och behandlar jag parketten på samma sätt som garagegolvet när jag skall ta upp olja så blir det garanterat repigt också.

        Mitt förslag är en våtdamsugare, kostar väl från en femhundrig idag. Dock misstänker jag att man får eftertorka med handduk för att få helt torrt. Fördelen med detta är väl att resten av rummet slinker mer av bara farten.
        Niclas Dahlgren

        250 l

        Anubias barteri var. nana
        Microsorum pteropus

        Neolamprologus pulcher, Kalambo
        Neolamprologus leleupi "Bulu Point"
        Glyptoperichthys gibbiceps

        Kommentar

        • ivanelvis
          • February 2004
          • 408

          #5
          Jag fattar inte vad du menar, läcker pumpen? eller är det du som skuld till det? vad är det för pump? händer det när du ska rengöra den?

          jag har ställt min pump i en 25 liters balja, och borrat ett litet hål i insugslangen och ett i utblåsslangen, ca 1,5 cm under vatten ytan. skulle pumpen börja läcka, rinner vattnet ut i bajlan. när vattnet sjunkit i akvariet ner till borrhålen kommer det inte mer vatten. håll koll på borrhålen så dom inte blir igensatta med skit.

          annars så suger vanligt tidningspapper upp det bra. fast parkett och trycksvärta kanske inte går ihop
          hemsida
          http://hem.bredband.net/b734176/

          Kommentar

          • Jempan
            • May 2004
            • 28

            #6
            Vi hade lite svårt att lära känna varandra, pumpen och jag. Den jag köpte pumpen av, påstod att den skulle gå igång fint om den bara var full med vatten när man drog igång den. Det gjorde den givetvis inte, men när jag hjälpte den lite på traven genom att suga ur luften från utslangen gick det bra. Fast det blev en del mellanmoment innan allt gick igång. Många tappade slangar på golvet. Och många tillfällen då pumpen ilsket toksprutade vatten 360 grader.

            Trots att jag satt pumpen i en hink medan jag laborerade, blev det REJÄLT blött.

            Nu fungerar pumpen fint. Han bor i en papperkorg med lock, för att skydda sig från katter, och mår förträffligt.

            Har insett att man aldrig lär komma ifrån vatten på golvet då och då när man har akvarier. Men om man skulle komma hem nån gång och en massa vatten läckt ut på golvet, hade det varit fint att kunna hälla ut en hink absorberande strö. Eller kanske kunna ta fram sin våtdammsugare...


            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #7
              Jag tror din parkett tar hand om den biten om du inte är hemma inom en kvart efter läckaget.

              En svag länk är ju slangarna men det fixar du med slangklämmor. Har du fixerat slangändarna i karet eller hur kommer det sig att de duschar ner hela rummet?
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Några tips:
                - Snabbkopplingar på slangarna, det blir mycket lättare då.
                - Kanske skall byta till innefilter istället?
                - Ha alltid en skurtrasa hängande på akvariets benställning.
                - Våtdammsugare är guld, fungerar även fint att ta bort andmat och hinna på vattenytan.

                Men är du normalt försiktig räcker det med skurtrasan, även på parkett.

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  ja... det e svårt att hålla sig för skratt.. man kan nästan se det framför sig.. vad e det för skitpump, hade inte jag kunnat lita på den hade jag köpt en ny. klart en ekonomisk fråga men det kan bli dyrt med översvämning oxå.
                  jag har en Eheim Ecco 2236, skit lätt att ha att göra med, jag spiller inte en enda droppe vatten.man behöver inte fylla den med vatten, bara ner mad slangarna i karet och dra i ett handtag, sen fyller den sig själv,i med kontakten i väggen så e den igång. kostade 1095 kr inkl filtermatrial.
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • vargen
                    • April 2004
                    • 120

                    #10
                    Gå in på dina lokala mack och fråga om du kan få lite spån.. det är väldigt efektivt till bensin, borde ju då även vara så till vatten..
                    "We are known by the tracks we leave behind.."
                    http://umea.akvarieforening.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...