Sönderläst nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emanuel Pettersson
    • August 2004
    • 2

    Sönderläst nybörjare

    Nyss startat upp på nytt med en gammal hobby men oj vad mycket det hänt och jag har insett att det var ett under att jag fick något att överleva förut. Skulle gärna vilja ha hjälp med några frågor som jag inte funnit svar på i litteraturen eller på nätet.

    *Det tar enligt den fakta jag läst 6-8 veckor för ett akvarie att bli i balans. Skall man under den tiden göra delvattensbyte och i såfall lika ofta som senare dvs en gång per vecka?

    *När man introducerar fiskar i ett akvarium så skall det inte vara för många på en gång och de skall inte få någon mat under de första 2 dagarna. Detta innebär ju att de andra fiskarna som redan finns i akvariet inte får mat heller skall det vara så?

    Tacksam för hjälp med detta tycker att det inte är så konsekvent de uppgifter jag hittat.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det tar betydligt längre tid för ett akvarium att komma helt i balans än 8-10 veckor. Ett halvår eller så skulle jag vilja påstå. Under den tiden skall man göra delvattenbyten.

    Fiskar tar inte inte alls illa upp av att vara utan mat ett par dagar, ingen skada heller om de är välnärda sedan tidigare.

    Kommentar

    • yodi
      • March 2004
      • 79

      #3
      Alla har nog sin egen åsikt om dessa frågor jag tycker gott att
      du kan vänta 14 dagar innan första delvattenbytet och sen byta runt 30% i veckan. Mät gärna nitrit varannan dag ibörjan, om du är orolig

      när du inroducerar fiskar för första gången i ett akvarium kan det vara en god ide att vänta någon dag med matningen men i ett redan uppstartat akvarium som ska få några fler invånare tycker jag, du kan mata som vanligt (dock kanske inte kasta ner maten precis där fiskarna (om dom nu gör det) står och trycker)

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av Emanuel Pettersson
        Nyss startat upp på nytt med en gammal hobby men oj vad mycket det hänt och jag har insett att det var ett under att jag fick något att överleva förut.
        Nu vet jag ju inte hur mycket du höll på med hobbyn förut. Jag hade väl hållt på cirka 15 år eller så tidigare och är bara säker på att jag haft ihjäl fisk i onödan vid ett enda tillfälle då. Men det mesta jag gjorde då när jag startade upp var "fel" idag och ändå levde fisken och tycktes må bra. Så om du kände dej säker på vad du gjorde "då" så kan du nog göra detsamma idag - men kanske lite försiktigare...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Tja, för min del är det nog också så att jag nog inte gjort något rätt på 30+ år med akvarier. Har aldrig ägt eller använt ett nitrittest eller något annat test - förutom ett mycket enkelt lackmus-ph-test (trots att det tydligen inte går att vara utan dessa tester). Byter vatten när jag anser och bedömer att det behövs (inte 30-50% en gång i veckan, alltid).

          Så min tro är att om man använder sunt förnuft och tar det lugnt så går det utan stora åthävor att skaffa sig och starta upp ett akvarium. Visst vill man att allt ska vara så bra som möjligt, men man kan oroa ihjäl sig också.....
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Emanuel Pettersson
            • August 2004
            • 2

            #6
            Tack så mycket för tipsen. Det känns skönt att höra att andra har haft liknande problem men det funkar ändå.

            Kommentar

            • LiPP
              • May 2004
              • 63

              #7
              Tänkte bara flika in och berätta att jag körde igång mitt nya akvarium endast en (1) dag innan fiskarna fick tillträde till karet. Var det att utmana lite väl mycket, kanske?
              Ja det verkar ha gott bra i alla fall. Fiskarna lever och leker.
              Nu köpte inte jag ett helt NYTT akvarium så jag hade tur att få med en halvren pump och det skulle tydligen underlätta har jag läst.

              Så inte tror jag att det är så viktigt. Köp ett par tåliga firrar å låt dom simma omkring redan 1 dagen.

              -Det som inte dödar, härdar-
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

              Kommentar

              • Firres
                • July 2004
                • 137

                #8
                Jag har också haft akvarium som barn och även jag har insett att vi gjorde helt fel då men trots det så är det bara en fisk som dog för oss då under de åren, och det var den som hoppade ur akvariet. Vi hade nog tur oc tåliga fiskar.
                Jag tror ändå att det är bra att göra enligt konstens alla regler för det är inte roligt att måsta börja om från början om något strular till sig som det nu gjort för mig t.ex.
                Mina fiskar är lite krassliga med lite vaga symptom och det är inte så kul. Jag tror visserligen att min nyinköpta fisk bar på någon smitta men det hade jag sluppit om jag haft ro att använda ett karantänsakvarium som man ska... Av misstagen blir man klokare, kan man ju hoppas i alla fall! :-)

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Firres
                  Jag har också haft akvarium som barn och även jag har insett att vi gjorde helt fel då men trots det så är det bara en fisk som dog för oss då under de åren, och det var den som hoppade ur akvariet. Vi hade nog tur oc tåliga fiskar.
                  Å andra sidan kan nog vara förvissade om att man förmodligen kommer att betrakta en del av de för närvarande sanningarna som "bullshit" om säj 10-20 år...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag började enligt den gamla skolan... hittade Zoopet och körde efter, i första hand, Kjells teorier... sedan har jag följt alla "nerdars" tips.... och utvecklats till vad jag tror är en nöjd akvarist med akvarier som kräver nästintill inget av mig... I alla fall jämfört med hur jag höll på i början...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Robot
                      • February 2004
                      • 1174

                      #11
                      Det bästa sättet att få ett fungerande akvarium är att köra på sin känsla.. Ta dig tid att titta på akvariumet, se hur fiskarna uppför sig, känns vattnet fräscht?! Ser växterna fina ut?! Prova lite i taget... Fiskarna vänjer sig vid det mesta..

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Nystartat akvarium skall behandlas varsamt. Vattenbyten som "vanligt", dvs 30-50% vattenbyten en gång i veckan. Då undviker man de flesta problem med fisksjukdommar. Fuska inte med detta...
                        Starta med några få fiskar efter några dagar. Vänta med fisken för att du skall se att akvariumets teknik fungerar och att plantering och inredning ser ut som du vill ha den. Det är enklare att åtgärda inredning och teknik om det inte finns fiskar i akvariumet. När man har nystartat akvarium skall man vara VÄLDIGT försiktig med matningen. Fiskar som har hälsan klarar av att vara utan mat i en-två veckor (om de får en period med normal matning före och efter svältperioden). Detta för att bekteriefloran i Kvävecykeln skall hinna komma igån. Notera att du måste ha fiskar för att du skall få igång kvävecykeln. Men att för många fiskar kan ge förgiftning av fiskarna innan bakterierna kommit igång. Räkna med minst en-två månader. Innan dess tål inte akvariumet full belastning av fiskar.
                        Börja gärna med några BRA algätare. Små akvarium ett stim ottosar, eller ännu hellre Anamoräkor. Medelstora akvarium (ca 100-300 liter) fungerar Ancistrus bra. Större akvarium ett stim siamensis algätare (notera ETT stim och de blir STORA som vuxna). Ett stim av pansarmalar är även det en trevlig fisk att börja med. Notera att malar INTE äter skräp på botten. De behöver matas med mat som andra fiskar.
                        Normalt så tillsätt inte några kemikalier till vattnet, det försvårar vattenbytena, och du vill ha dem så enkla att göra som möjligt. Enda som man kan ha i är växtgödning, om det behövs.
                        Filtret skall vara lagom stort, och ha ganska stor filtervolym (hellre lite för stort än för litet). Kapaciteten (i liter per timme) kan vara 2-4 ggr vattenvolymen. Filter rengöres sällan, bara när du märker att det börjar gå trögt, och inte pumpa runte så mycket vatten som det borde. Gör helst inte ren pumpen när du byter vatten. Var rädd om bakterierna (det är det som gör att uppstart kan vara känsligt).
                        Ha inte för mycket fiskar i akvariumet. Hellre större stim än många arter. Det är snyggare. Undvik att köpa fiskar som du inte har läst på om. Rekomendationen är 1 cm VUXEN fisk per liter vatten. Dvs titta i fiskarkivet och utgå från fiskarnas vuxna storlek, även om de är små när du köper dem. Se till att ha stim på minst 8 fiskar om det är stimfisk du köper.

                        Lycka till med akvariumet.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • kapatekk
                          • July 2003
                          • 133

                          #13
                          Jag har kommit fram till att om ett akvarium mår bra, så smakar och luktar vattnet bra. (När jag gör vattenbyten och suger upp vatten i en slang så händer det ibland att det kommer lite i munnen).

                          Så numera testar jag nästan aldrig vattnet med olika produkter. Jag använder den egna näsan och smaklökarna på tungan och synen. Detta har visat mig om akvariet mår bra och är i balans.

                          (ps. jag spottar ut vattnet i stället för att dricka upp det ds)

                          Doktorn använde samma förfarande förr när det inte fanns laboratorier. Dom luktade och smakade på patientens urin för att avgöra om patienten led av ex. sockersjuka.

                          Kan avslöja att jag jobbar på ett laboraturium på Kiruna sjukhus. (Har väl blivit arbetsskadad efter 15 år)
                          Patrik Ek, Kiruna
                          Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

                          Kommentar

                          Arbetssätt...