Nitrithalten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulcher
    • August 2004
    • 165

    Nitrithalten?

    hej jag undrar vad nitrithalten är för nåt, jag har faktiskt inte vetat vad det är även fast jag har haft akvarium länge
    (det har ju funkat). jag undrar också hur man mäter det, det billigaste sättet? bästa?

    är ph värdet viktigt att hålla koll på, måste man mäta det också?

    Hoppas på många bra svar...
    /Fredrik
    Bli medlem på den här sidan, min kompis har gjort den!http://www.softbraingames.com
  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    hej jag undrar vad nitrithalten är för nåt
    kväve i fiskmaten/döda växt delar/fisk bajs... omvandlas till ammoniak/ammonium som i sin tur omvandlas till nitrit med hjälp av bakterier. Hög nitrithalt är dödlig för fiskar. Alltså borde man ha koll på det. Detaljer kan du hitta genom att söka på nitrit & akvarim på google. De flesta akvarieböcker har också beskrivning på det.

    jag undrar också hur man mäter det
    Det finns tester som man kan köpa på akvarieaffärer. Det kan vara bra att ha sådant hemma testa lite dåd o då. Själv testar jag så fort jag ser någon fisk kanske inte mår bra.

    är ph värdet viktigt att hålla koll på, måste man mäta det också?
    Ph-värdet i sig är inte lika viktig som snabba ph-ändringar. Skulle tro att för de allra flesta är ph:et i akvariumet ungefär detsamma som kranvattenet. Det "rätta" ph-värdet är ofta vikig om man ska odla fisk. Jag tycker inte att det är lika viktig som nitrit.
    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Eftersom du frågade efter det bästa sättet att mäta nitrit så måste jag tillägga att de teststickor som finns att köpa i djuraffären ofta är väldigt osäkra. Affärerna tillhandahåller också dropptest, som är mera tillförlitliga. De flesta Zoohandlare kan också göra ett test på ditt vatten mot en liten peng, ta med lite vatten till affären och fråga....
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • deathdealer
        • July 2004
        • 77

        #4
        Tjenixen Pulcher - peyman skrev ok förklaringar.....har bara lite funderingar!!

        Om jag nu inte är HELT ute och reser, och när man tittar på vilka fiskar du har i karet, så antar jag att det vatten du har i karet ( eller bör ha) ska vara basiskt dvs ett pH under 7, och vanligt kranvatten brukar väl ligga runt 7-7,5). Jag vet inte om du har någon rot i akvariet, för den ska väl hjälpa till att få ner pH värdet. Torv och liknande oxå????

        Nåväl, jag har ciklider i mitt kar, som tvärtemot gillar högt pH, och där är problemet större med nitrit, eftersom vattnet kan bli giftigare snabbare tack vare det höga pH värdet. Vad jag har läst så ska inte "basiskt" vatten vara lika kännsligt! för nitriten som "hårt vatten" kanske därför det funkat bättre???

        Jag använde JBL nitrittest, där du enkelt mäter vilket värde du har genom att suga upp vatten ur karet med en medföljande pipett i ett provrör, och sedan tillsätta 4 droppar av en lösning, för att sedan läsa av från en färgskala...busenkelt!!!

        Dom har även ett pH-test som funkar lika bra och lätt!!

        Jag hoppas att mina första påståenden är rätt, men ta det men en nypa salt, och kolla svaren från andra MER erfarena akvarister, eller sök här på siten

        Vänliga hälsningar

        Deathdealer
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Norpan
          • December 2003
          • 679

          #5
          Vill bara tilllägga att ett basisikt pH är _över_ 7 (dvs som i Malawisjön tex), under sju är pH surt.. Hårdheten handlar om hur bra buffrat vattnet är, dvs hur lätt det är att ändra pH, hårt vatten= svårt att sänka/höja pH-värdet..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

          Grodor..lite trevligare, lite bättre

          Kommentar

          • deathdealer
            • July 2004
            • 77

            #6
            Norpan - tack för att du rättade mig!

            Vänligen Deathdealer "tänk om man använde hjärnan ibland"
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Norpan
              • December 2003
              • 679

              #7
              Deathdealer: Ingen orsak..

              //Jenny, som just nu tragglar mig igenom Organisk kemi 10 poäng..för andra gången..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

              Grodor..lite trevligare, lite bättre

              Kommentar

              Arbetssätt...