När kan jag köpa fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedvig
    • August 2004
    • 11

    När kan jag köpa fiskarna?

    Hej!

    Jag har en liten undring rörande när fiskarna får flytta in i akvariet. Jag har lånat massor av böcker om akvarier och dess invånare och funnit helt olika svar. De flesta skriver att man genast kan plantera växter och köra igång akvariet. Efter 3 dagar till en vecka rekommenderas de första fiskarna få flytta in.

    En författare skriver att växterna kan flyttas in efter 5 dagar och att fiskarna absolut inte får flytta in förrän efter tidigast 36 dagar. Jag är förvirrad! Vad skall jag tro?

    Ni som är erfarna akvarister kanske kan hjälpa en blivande sådan, genom att svara på denna fråga?
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Börja med några få fiskar när du planterat klart i akvariet och allt fungerar. Det blir ingen biologisk process i akvariet utan fiskar i det. Mata sparsamt (var 3:e dag) i början och kolla nitritnivån om du har möjlighet. Efter någon vecka kan du presentera några nya fiskar till i akvariet.
    Det viktigaste är att du tar det lugnt och inte öser i fiskar så den biologiska processen inte hinner med. Då dör de......
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Jag köpte de första fiskarna till mitt kar efter 3 dagar, matade inte de tre första dagarna och matade sedan sparsamt (ca 1-2 flingor per fisk och dag). När fiskarna såg ut att må bra så köpte jag några dagar senare 3 fiskar till osv. Tills jag hade fullt. Men ta det försiktigt med fiskinköpen och köp inte fler förrän du är säker på att resten mår bra och mät nitrithalten och till sett nitrivec från början!
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • cactuzz88
        • September 2002
        • 468

        #4
        asså, du kan inte få en bakteriekulter i akvariet om du inte har några fiskar i karet som resulterar till skit..
        det är bara strut i min mening att vänta att stoppa i fiskar.. du kan ju däremot börja med ngn mal eller nt i början för att inte få en nitrit topp...
        då kanske man inte ska börja med en pleco eller något liknande för dom kräver mycket mat å ett nytt akvarium är känsligt för övermatning..
        //Cactuzz88
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
        http://hem.passagen.se/gaf1/
        http://www.akvarie.sidan.nu

        Kommentar

        • Schull
          • August 2004
          • 2889

          #5
          Bakteriekulturen kommer så småningom iaf!
          /Lasse
          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            hmmm...
            Nuförtiden är råden tämligen överdrivet försiktiga tycker i alla fall jag...
            Jag har alltid planterat växter på stört när jag påbörjat ett nytt akvarium även utan den minsta gnutta gammalt akvarievatten.
            Efter några dagar har jag introducerat några härdiga fiskar...
            Och jag har faktiskt aldrig haft ihjäl några fiskar på det sättet...
            Nu har jag dock aldrig startat 1000 eller mer akvarier som Big Kjell..
            Men nog är jag väl uppe i minst ett par 100+ starter...
            Har jag dessutom "gammalt" vatten att tillgå har jag aldrig ens tvekat att slänga in fiskarna...
            Jag har bara en gång haft ihjäl fiskar pga oförsiktighet - det var när jag bytte vatten (50%) från kranen i ett akvarium med purpuhuvudsbarber - de dog snabbt - killis och levandefödande tandkarpar klarar dylika vattenbyten men tydligen inte (purpurhuvuds)barber...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • hedvig
              • August 2004
              • 11

              #7
              Tack för alla svar!

              Nu skall jag bege mig ut i zooaffärsdjungeln och fundera vidare. Antar att jag snart kommer att ha frågor om filter och annat smått och gott. Hoppas att ni är lika hjälpsamma då!

              Kommentar

              Arbetssätt...