mitt första akvarium/vad behöver jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribiff
    • July 2004
    • 21

    mitt första akvarium/vad behöver jag?

    Jag har precis köpt mitt första akvarium ,och undrar vad man behöver för grejer till det?.

    jag har köpt ett 95liters akvarium med välvd framruta (mått 80*35*40cm)

    jag vet att jag behöver doppvärmare,innerfilter,termostat och även frigolit att lägga på botten. Är det något annat som behövs förutom det som jag har skrivit ovan


  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Välkommen till en ny och trevlig hobby!

    Två saker jag tycker du ska tänka på:

    1: En frigolitplatta, eller liggunderlag mellan akvariet och bänken akvariet står på. Små ojämnheter som kan förorsaka att glaset spricker jämnas ut.

    2: Kontrollera att bänken akvariet ska stå på står helt plant. En lutning, oavsett hur liten den är, ger ett rejält vattentryck på rutorna som kan orsaka katastrof!
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • peyman
      • May 2002
      • 416

      #3
      en nitrittest kan vara mycket bra att ha.
      Peyman Zehtab-Fard
      Uppsala

      Kommentar

      • ribiff
        • July 2004
        • 21

        #4
        jag har köpt en möbel som hör med till akvariet, och det medföljer en "aqua pad" som är en sorts gummi matta att lägga mellan möbeln och akvariet

        Kommentar

        • ribiff
          • July 2004
          • 21

          #5
          finns det några andra tester som kan vara bra att använda när man startar ett akvarium?

          Kommentar

          • bisse
            • March 2003
            • 165

            #6
            ph-test kan vara användbart och en timer gör det lättare att hålla rätt tid på belysningen!
            222L scalare, eldbuk och dorsiger
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
            skicka ett e-post
            MSN: tobias_bisse@hotmail.com

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #7
              Jag skulle rekommendera dig att köpa en bra nybörjarbok om akvariehobbyn och/eller låna några på biblioteket. Man lyckas alltid bättre om man är lite inläst på ämnet. Ett forum som detta är bra, men kan inte ersätta en hel bok. Finns det en akvarieförening i närheten är det roligt att vara med där också, och lära sig hobbyn av erfarna akvarister som till skillnad från zoohandlaren inte har några ekonomiska baktankar. Ju mer man lär sig, desto bättre går det. Lycka till med din nya hobby!

              Olle

              Kommentar

              • ribiff
                • July 2004
                • 21

                #8
                tack för tipsen, jag kommer att sticka till bibblan och kolla om det finns några bra böcker att låna.

                Kommentar

                • fc25
                  • September 2003
                  • 330

                  #9
                  Inget ont om böcker men vilken information kan man hitta i en bok som inte går att hitta på nätet?
                  //Fredrich

                  Kommentar

                  • joad
                    • August 2004
                    • 242

                    #10
                    Inget ont om detta forum, men stavningen i inläggen lämnar ofta en hel del övrigt att önska. Jag vågar påstå att så icke är fallet i en bok. Men jag har i all hast bara hittat en enda särskrivning, inga felstavningar, i den här tråden. Kan någon hitta fler?

                    :-) :-)
                    130L
                    För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                    Kommentar

                    • Moose9
                      • June 2004
                      • 71

                      #11
                      Böcker kan stava fel med i en bok så står det att en nybörjare helst ska ha ett akvarium som är 30 cm högt och 60 m långt jaja.. vi får bygga ut huset

                      Kommentar

                      • joad
                        • August 2004
                        • 242

                        #12
                        Jag tror jag har hittat en bänk till ditt akvarium, kanske lite låg:
                        http://www.theindiashop.co.uk/acatalog/Online_Catalogue__TABLES_AND_CHAIRS_97.html
                        Bläddra ned till "M1012- Classic coffee table", bordet ovanför (M1016) är nog tyvärr lite för smalt.
                        130L
                        För tillfället fisksoppa av guds nåde, siktar på 500L asieninspirerat.

                        Kommentar

                        • Olle A
                          • January 2002
                          • 1661

                          #13
                          Ett forum som detta är bra, men eftersom det är öppet för alla (tack och lov) är det ofrånkomligt att inläggen varierar i kvalitet. För en nybörjare är det inte alltid lätt att veta vem man ska tro på när åsikterna går isär. Böcker är visserligen inte ofelbara, men skriver man en bok är man i regel mycket erfaren och pålitlig - vem skulle komma på tanken att skriva en bok om ett ämne han inte kan? Dessutom behöver det ena inte utesluta det andra - ju fler informationskällor man använder, desto mer lär man sig!

                          Olle

                          Kommentar

                          • fc25
                            • September 2003
                            • 330

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Lars-Olof Arvids
                            Ett forum som detta är bra, men eftersom det är öppet för alla (tack och lov) är det ofrånkomligt att inläggen varierar i kvalitet. För en nybörjare är det inte alltid lätt att veta vem man ska tro på när åsikterna går isär. Böcker är visserligen inte ofelbara, men skriver man en bok är man i regel mycket erfaren och pålitlig - vem skulle komma på tanken att skriva en bok om ett ämne han inte kan? Dessutom behöver det ena inte utesluta det andra - ju fler informationskällor man använder, desto mer lär man sig!

                            Olle
                            Jag tror inte att böcker är mer tillförlitliga än internet vad gäller information, speciellt inte eftersom att dom flesta böcker är daterade alldeles för långt tillbaka i tiden. Jag har sett många exempel på böcker där informationen inte alls gått i linje med vad man får lära sig av erfarna akvarister, inte minst här. Som med allting så är nog mångfald alltid bra men man behöver ju inte begränsa sig till detta forum?, det finns ju andra sidor också även om Zoopet är trevligt(oftast). Ja ja det kanske bara är jag som tycker böcker är överskattat?
                            //Fredrich

                            Kommentar

                            Arbetssätt...