Gungande akvarium (även i övrigt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    Gungande akvarium (även i övrigt)

    Hej!

    Mina katter har nu efter ett halvår upptäckt akvariet. Lite kul att de är så fascinerade av fisklivet bakom rutan. Mindre roligt är det att de börjat skutta upp på rampen och därmed sätter hela akvariet i gungning. Vad tror ni om risken att de här gungningarna ger sprickor i siliconet?

    Jempan

    PS) Skrev det här inlägget dubbelt, för jag vet inte hur många som spanar av alla forumen...
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Dubbelt eller felplacerat inlägg brukar innebära deletat inlägg... Därför kommer nog inte så många att engagera sig i att svara... Det finns redan två färska tåtar i ämnet också... det ena har rubriken Ehhh... en liten paranoid fråga.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Jempan
      • May 2004
      • 28

      #3
      Det är irriterande med dubbla inlägg, därför skrev jag tydligt i rubrik att det var så. Jag visste bara inte var det skulle läggas...

      Nybörjarforumet är fullt av inlägg om risken för läckage. Det verkar som om det är en av de största nojjorna när man skaffar ett akvarie för första gången. Men efter att ha lusläst allt på den här webbsidan, har jag inte varit speciellt orolig... Förrän igår. Då jag såg svallvågor på ett par cm i akvariet, efter ett mindre graciöst katthopp. Att akvarium kan spricka är väl nåt man får räkna med, och det är nog svårt att förutsäja hur mycket ett akvarie tål. Men vad är rimligt??? Kanske man borde bygga ett skåp runt hela akvariet så katterna inte kan hoppa direkt på det?

      Kommentar

      • Jempan
        • May 2004
        • 28

        #4
        Såg nu att "paranoid"-tråden hade ändrat riktning längre ner. Hade missat att ni börjat prata om gungningar... Så det är alltså glaset som riskerar att spricka, inte siliconet?

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jepp... och jag tycker nog att det är läge för dig att börja oroa dig... Har du orginalbänken till karet och hur stort är det???
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Om hela akvariet gungar så behöver du nog förstärka din bänk. Jag hade ett motsvarande problem när min grabb då 3 år lärde sig att det var kul att sätta händerna mot 600 liters akvariet och gunga på hela härligheten...blev rätt nervös då kan jag säga. Men det gick att lösa med några krysstag från IKEA och några reglar från byggmarknaden så hade jag förvandlat den rangliga originalaluram-ställningen till en stabil akvariebänk. Det går t.o.m. att fixa utan att ta bort akvariet från ställningen.

            mvh
            /Hasse
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              Jag skrev på övrigt, jag blev nervös själv över mitt svikt. Vi förstärkte golvet + ställde akvariet på en spånskiva, alltså alu ställningen
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Jempan
                • May 2004
                • 28

                #8
                Så en förstärkning kanske gör tricket? Ska genast hem och prova.

                Sambon och jag har diskuterat om frigoliten under akvariet delvis är orsaken till gungningarna eller tvärtom lindrar effekten av gungningarna. Eftersom vi båda är noviser har vi ju inga som helst argument att stödja oss på, tyvärr. Vad tror ni?

                Kommentar

                • Jempan
                  • May 2004
                  • 28

                  #9
                  Akvariet är förövrigt ungefär 170L och står på en träbänk med en 5cm tjock frigolitskiva mellan glas och bänk. Det har ingen ram.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...