Frågor: uppstart av ett 253l, vad behöver jag?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stormfrog
    • August 2004
    • 17

    Frågor: uppstart av ett 253l, vad behöver jag?!

    Jag har tidigare haft ett mindre akvarium men nu är det dags för ett stort. Ett 253l kar står färdigt att fyllas. Av en händelse surfade jag lite på ciklider och upptäckte att jag praktiskt taget inte vet nånting öht om vad jag borde göra innan jag sätter igång det. Tidigare har jag ju bara haft en liten vattenpump med inbyggt filter o stuff. Här verkar folk bygga alla möjliga konstruktioner för att optimera akvariet.

    Mitt kar skall i vilket fall innehålla ciklider, vilken typ har jag inte bestämt mig för ännu.

    Jag skulle verkligen vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få rätsida på alla idéer och begrepp jag läst om de senaste timmarna! Så hjälp mig på traven och kolla om jag har uppfattat saker och ting rätt här nere:

    <b>Filter:</b> Tydligen kan man bygga in en eller två sektioner av karet och stopp ner ett filter + pump. Så mycket har jag förstått. Men varför gör man så, är det billigare än att köpa en "färdig" akvariepump? Är det bättre / effektivare? Är det svårt att bygga en sån sektion i sitt akvarie?

    <b>Innerfilter / Ytterfilter:</b> Vad är skillnaden? Behöver man båda?

    <b>Bottenfilter:</b> Jag har sett akvarier där vattnet sugs ner genom gruset på botten och sedan sprutas ut ur en slang vid ytan. Varför gör man så? Filtreras vattnet genom gruset på något speciellt sätt då? Är det en bra lösning? Verkar ju som om det skulle bli en massa jobb då man ska rengöra filtret iaf :P

    <b>Sumpkar / sumptank:</b> huh? Ett litet kar på sidan om som renar vattnet antar jag? Är det smart att ha ett sånt? Verkar ju fiffigt på nått sätt iaf

    <b>Frigolitmodul:</b> Exakt vad är en frigolitmodul? Jag har läst att man använder dem till sin bakgrund. Men hur ser de ut, och varför använder man dem? Vart hittar man sådana?

    <b>Bakgrund:</b> Jag har alltid trott att bakgrunden satt på utsidan bakom akvariet, men att dömma från det jag läst verkar ju folk stoppa ner det inne i karet? Funkar det? Frigolit borde ju ge ifrån sig en massa giftiga ämnen när det blöts upp? Och dessutom, måla det / lacka det. Färgen måste ju förr eller senare avge kemikalier i vattnet som inte alls är nyttiga för dyra ciklider? Jag är väldigt intresserad av hur man bygger en snygg bakgrund. Är det väldigt svårt? Nån som har tips till nån enkel guide för hur man gör en sån på ett bra sätt?

    <b>Belysning:</b> Av en händelse har jag ett lysrör som är anpassat för terarier med sköldpaddor. Går det att använda till ett akvarium också? Jag har för mig att det är något speciellt med det, att det blir varmare eller så...

    <b>Doppvärmare: </b>Måste man ha en doppvärmare till ett större akvarium?

    Många frågor blev det... tack för att du orkade läsa dom
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Filter: Tydligen kan man bygga in en eller två sektioner av karet och stopp ner ett filter + pump. Så mycket har jag förstått. Men varför gör man så, är det billigare än att köpa en "färdig" akvariepump? Är det bättre / effektivare? Är det svårt att bygga en sån sektion i sitt akvarie?
    Jag tror att du kan få ett filter med större kapacitet på detta sätt jämfört med att ha ett motordrivet innerfilter. Inte så svårt att göra själv, finns en del DIY sidor man kan titta på. Själv vill jag använda hela akvarievolymen till mina invånare så jag har istället ett hemmagjort ytterfilter.

    Innerfilter / Ytterfilter: Vad är skillnaden? Behöver man båda?
    Ytterfilter finns utanför akvariet och innerfilter sitterinuti akvariet. Normalt sett behöver man inte både och, till stora akvarium med stor fiskbelastning kan man dock kombinera båda typerna för att få önskad vattenrörelse och filterkapacitet.

    Bottenfilter: Jag har sett akvarier där vattnet sugs ner genom gruset på botten och sedan sprutas ut ur en slang vid ytan. Varför gör man så? Filtreras vattnet genom gruset på något speciellt sätt då? Är det en bra lösning? Verkar ju som om det skulle bli en massa jobb då man ska rengöra filtret iaf :P
    Bottenfilter använder gruset som filtermaterial. Nackdelen är att den också skickar ut en hel del av bakteriematerialet och nedbrytningsprodukterna tillbaka till akvariet istället för att låta det ligga kvar i bottenmaterialet. Jag får erkänna att jag fortfarande har några odlingskar där bottenfiltrena sitter kvar och används, men de är på väg att bli utbytta mot ett ytterfilter (hemmabyggt)och automatisk vattenbytesystem.

    Sumpkar / sumptank: huh? Ett litet kar på sidan om som renar vattnet antar jag? Är det smart att ha ett sånt? Verkar ju fiffigt på nått sätt iaf
    Man kan väl kalla detta också för en sorts ytterfilter som man själv kan göra. Kan bestå av ett mindre akvarium eller plasthink/balja som är fyllt med filtermaterial som bakterier kan fästa sig på. Till detta behövs även en pump som kan driva vattnet från akvariet till sumpen och tillbaka igen. Kan ofta ge större filterkapacitet än till bättre pris jmf med handelns ytterfilter. Det tar dock mycket tid att göra ett ytterfilter själv, speciellt första gången...

    Frigolitmodul: Exakt vad är en frigolitmodul? Jag har läst att man använder dem till sin bakgrund. Men hur ser de ut, och varför använder man dem? Vart hittar man sådana?
    Färdiga moduler finns att köpa i akvarieaffärer. Man kan även göra en egen bakgrund i frigolit, flertalet medlemmar i detta forum har gett beskrivningar och bilder på hur de har gått tillväga. Det krävs dock lite tid och tålamod för ett bakgrundsprojekt, men det kan det vara värt!

    Bakgrund: Jag har alltid trott att bakgrunden satt på utsidan bakom akvariet, men att dömma från det jag läst verkar ju folk stoppa ner det inne i karet? Funkar det? Frigolit borde ju ge ifrån sig en massa giftiga ämnen när det blöts upp? Och dessutom, måla det / lacka det. Färgen måste ju förr eller senare avge kemikalier i vattnet som inte alls är nyttiga för dyra ciklider? Jag är väldigt intresserad av hur man bygger en snygg bakgrund. Är det väldigt svårt? Nån som har tips till nån enkel guide för hur man gör en sån på ett bra sätt?
    Man kan ha planscher etc bakom akvariet. I min mening blir det ofta mer naturtroget att ha en tredimensionell bakgrund som sätts i akvariet. Frigoliten påverkar inte vattnet, den löser sig inte i vatten. Man brukar använda vanliga vattenlösliga färger som man sedan lackar utanpå med tex epotex akvarielack. Det är inte så svårt egentligen, men lite tidskrävande och nedskräpande...
    Tips på sidor om detta:
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=40284&gid=53430
    http://www.lindersson.se/Akvariesidan.htm (bakgrund av korkek)
    http://www.duboisi.com/diy/BNdiygrotto/bndiygrotto.htm
    Olika ciklider gör sig bäst med olika bakgrunder. Korkeken kan göra vattnet en aning surare och lämpar sig därför mindre bra för de flesta afrikanska cikliderna (malawi och tanganyika)

    Belysning: Av en händelse har jag ett lysrör som är anpassat för terarier med sköldpaddor. Går det att använda till ett akvarium också? Jag har för mig att det är något speciellt med det, att det blir varmare eller så...
    Jag tror att det lysrör du har till reptiler även har UV-ljus för att reptilerna skall kunna bilda D-vitamin. Det är isåfall mindre lämpligt för akvariebruk. Det finns olika sorters lysrör, skall du även ha växter så kan det vara bra att titta lite närmare på detta. En del växter är inte krävande vad gäller ljus och då kan det duga med lysrör avsett för akvarium. Mer krävande växter kan kräva fler lysrör som dessutom har ett bättre spektrum för lysrör. Finns mycket om detta i forumet, sök på tex lysrör så finns mycket information.

    Doppvärmare: Måste man ha en doppvärmare till ett större akvarium?
    Doppvärmare är viktigt om du vill kunna ge dina fiskar rätt temperatur. Vilken temperatur det blir har sedan att göra med vilka fiskar du slutligen väljer. Utan doppvärmare antar vattnet i akvariumet rumstemperatur, vilken sällan ligger över 20 grader och många fiskar vill ha varmare än så.

    Hoppas att detta hjälpte dig på traven!

    Lycka till!

    /Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • toffie
      • August 2004
      • 17

      #3
      oerhört bra svar det där!!

      lär mig själv lite eftersom jag själv ska gå från ett 25L
      till uppemot 75-100L...

      jag tackar för svaren också

      Kommentar

      • Sn3jk
        • April 2004
        • 87

        #4
        [quote]Ursprungligen skickat av Sabina
        Doppvärmare är viktigt om du vill kunna ge dina fiskar rätt temperatur. Vilken temperatur det blir har sedan att göra med vilka fiskar du slutligen väljer. Utan doppvärmare antar vattnet i akvariumet rumstemperatur, vilken sällan ligger över 20 grader och många fiskar vill ha varmare än så.
        Hm känner mig på hugget idag Men vad ligger sällan äver 20 grader? menar hur kallt har du i rummet? Tempraturen kan la aldrig stiga under omgivande tempratur? hehe. Själv kör jag utan doppvärmare just nu allafall o ligger på ca 26grader varmt. Iofs så har det ju vart rätt varmt ute nu, och sen är nog doppvärmare bra på natten när det släcks i akvariet kanske eftersom lysrör m,m värmer upp vattnet endel Sen har jag funderat lite över det där med värmare o natten. Menar i naturliga miljön så blir det väl oftast kyligare på natten för fiskarna oxå när solen försvunnit? hm lite konstiga funderingar kanske såhär på fredagskväll efter ett par öl

        //S
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #5
          Hoppsan, kanske ett litet förtydligande

          Jag menade givetvis rumstemperaturen när jag skrev 20 grader. I många fall så hjälper ju lysrörsarmaturen (eller annan lamparmatur som ligger på akvariets täckglas) till att höja akvariumets temperatur dagtid, men denna hjälp försvinner givetvis när ljuset släcks. Jag kan tänka mig att en del akvarium inte drabbas av så stort temperaturfall när ljuset släcks men det beror i sig på många olika faktorer (rumstemperatur, akvariets storlek och utformning etc).

          Jag är ingen expert på temperaturskiftningarna som sker naturligt i vattendrag etc. Men ju större vattenvolym (förutsatt att det inte är en extremt grund sjö eller liknande som ju påverkas mer) desto mindre skiftningar i temperaturen mellan dag och natt. Jag tror nog att denna temperaturskillnad blir större i ett akvarium som hålls utan doppvärmare och med normal rumstemperatur.

          Men det är klart många akvariefiskar kan säkert trivas i ett akvarium även om doppvärmare inte finns. Min egen uppfattning är dock att jag vill ha en stabilare temperatur (än den jag får utan doppvärmare) så jag har doppvärmare i alla mina kar.

          Hoppas det klargjorde det hela?

          /Sabina
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Detta med vattentemperatur skulle man ju kunna hålla en lång diskussion kring... jag har +26-27 grader i rummet och kan således inte komma under denna temp i akvariet, även om allt skulle vara nedsläckt och avstängt. Sedan så varierar ju temperaturtåligheten mellan olika fiskar, men många (inte alla) lever i naturen i vattendrag där temperaturen i vattnet kan variera åtskilliga grader mellan natt o dag. Så det är inte alltid nödvändigt med doppvärmare, för en del fiskar kan det tvärtom vara stimulerande att tempen varierar en del. Har man rejält kallt i rummet så kan det ju dock vara bra att ha en undre gräns som man säkertställer mha doppvärmaren.

            mvh
            /Hasse
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              bästa tips, som du måste köpa (om du inte redan har det) är en lång slang till vattenbytena, annars tröttnar du snabbt. man kan köpa speciella slagar o kopplingar i zoo affären. men dom e dyra som f...
              jag köpte istället en livsmedelsgodkänd slag och kopplig till kranen för 1/4 av priset, 120kr. i zooaffären kostade den 495kr.

              sen kör jag med ett ytterfilter(eheim ecco 2236) biologisktfilter och ett innerfilter(hydor CD R20II) som finfinfiltrerar bort småpartiklar. det funkar utmärkt.
              jag hade en BTN bakgrund innan med filter bakom, det filtrerar bättre och jag behövde inte rengöra det på 2 år. nackdelen är att den tar upp 1/3 av akvariet, jag har slängt ut min bakgrund o gått över till växtakvarie. Jag rekomenderar INTE att köpa en bakgrund,
              förrän du vet om du ska fortsätta med akvarium. vissa tröttnar efter ett par månader, då e det dummt att lägga en massa pengar på en dyr bakgrund. när algerna fått fäste på bakgrunden är det omöjligt att bli av med dom. mina erfarenheter.
              Nu har jag ett nästan algfritt på 250L med massa växter.
              Mycket vackert. men jag vet inte hur ciklider o växter går ihop.
              Fråga. har du gott om pengar? har du tur kan du hitta begangnade tillbehör till en billig peng, på blocket t ex.

              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              • Stormfrog
                • August 2004
                • 17

                #8
                Stort tack för alla svar! (trippelt tack till Sabina!) Nu är jag definitivt mycket klokare. Kommer precis från Zooaffären där jag fick en 20 minuters genomgång av deras olika produkter. 800 kr för en stor Eheim pump / alternativ ett stort Eheim paket med bla ytterfilter med massa olika kulor som verkar för bakteriefloran (gick på c:a 1.4KKr).

                Av en händelse har jag ett mindre glasakvarium ståendes. Det skulle jag ju kunna använda som ytterfilter och få en betydligt större filtervolym. Tänkte även på att ett sådant ytterfilter kan man ju isolera och "gömma bort" och då försvinner ju kravet på en tyst pump (såvida man monterar pumpen i ytterfiltret?). Kan man isåfall inte bara köpa en billig dränkbar pump på t.ex. Clas Ohlson och använda till ytterfiltret?

                Hur blir det med vattenströmmningen med ett ytterfilter? Räcker det med den kraft som utvattnet från ytterfiltret har, eller är det ide att skaffa en separat pump som ser till att det är fart på vattnet?

                Sen var det där med själva filtret, har akvarieaffären sånt till salu eller specialbeställer man det? (Har iof inte kollat Sabrinas länkar ännu... så det kanske står där)

                Kommentar

                Arbetssätt...