Vilka fiskar passar in?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soh2saka
    • February 2004
    • 141

    Vilka fiskar passar in?

    Hej hej!
    Kommer hem efter tre veckors semester, karet är algigt men ser ändå rätt okej ut, snäckorna har förökat sig, tyvärr. Samt att flera fiskar har dött! Hade ändå timer på lysröret, samt foderautomat som gav "rätt" mängd mat per dag. Iofs såg en platy lite dålig ut innan jag åkte, och det är bara platys som har dött, två har dock klarat sig. Kanske det var den sk Badsjukan? =)

    Hur som helst, nu behövs det alltså nya fiskar till karet.
    Har kvar: 2 scalare, 2 platys, 2 fantomtetror samt 3 ancistrus och 1 eldstjärt.

    Tänkte köpa mig några siamesiska algätare, men sen vet jag inte. Har ett Ph på 6,5-7 ungefär och Kh vet jag inte. Temp på 27-28.

    Något tips om vad jag kan köpa för fiskar som skulle passa? Inga fantomtetror bara, väntar på att de ska "dö ut", är därför de inte är mycket till stimm just nu.

    Vågar jag skaffa neontetror när jag har två scalare på va 12cm topp till tå?

    Sen undrar jag även när det är dags att försöka byta in scalarna till något annat? Vill inte att de ska bli missfoster av dem, karet är bara 50 högt tror jag.

    Tacksam för tips..

    //Karin
    152 L:
    2 Platy
    2 Fantomtetra
    2 Scalare
    1 Eldstjärt
    3 Ancistrusmal
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Har bekymret med de sjuka fiskarna löst sig? Annars hade jag väntat tills jag hade vetskap om vad som dödat dem, inte roligt att köpa fler fiskar till ett akvarium om det inte är säkert att det är i balans. Vet du något om dina övriga vattenvärden (nitrit etc), kan det ha varit något där som gav dig bekymmer under din semester?

    Ett tips från egen erfarenhet är att neonfiskar lätt blir mat till vuxna skalarer...

    Det lättaste (och kanske roligaste) är nog att kolla runt på zoopets beskrivningar och hitta en fisk som du fastnar för...

    Lycka till!

    /Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Nån stimfisk hade nog varit snyggt i karet... Jag har scalarer tillsammans med kardinaltetror, funkar bra..

      Annars kanske nån av de sydamerikanska dvärgcikliderna är av intresse?! Små men ändå personliga fiskar..

      Kommentar

      • soh2saka
        • February 2004
        • 141

        #4
        Har inte kollat nitritvärdet men övriga fiskar verkar må bra, precis som vanligt. Alltså tror jag inte att det är något problem med vattenvärderna. De två platysar som fortfarande finns i livet verkar också må bra.

        Söka på artbeskrivningarna är roligt iofs, men tidskrävande också. Tänkte bara om någon hade något tips så där på direkten. Men men, kanske provar med några kardinaler då, de är ju fina. Scalarna har ju inte så jättestora munnar ännu.

        tackar för tipsen...=)

        //Karin
        152 L:
        2 Platy
        2 Fantomtetra
        2 Scalare
        1 Eldstjärt
        3 Ancistrusmal

        Kommentar

        • Firres
          • July 2004
          • 137

          #5
          Jag tycker att praktbotior är roliga och aktiva fiskar. Jag köpte tre först men har nu köpt två till och de är ännu roligare nu när det är fem av dem. Full fart hela tiden och snäll med alla fiskar.

          Kommentar

          • soh2saka
            • February 2004
            • 141

            #6
            praktbotian är fin, men mitt kar är för litet för den. Bara 150L..
            152 L:
            2 Platy
            2 Fantomtetra
            2 Scalare
            1 Eldstjärt
            3 Ancistrusmal

            Kommentar

            Arbetssätt...