Nytt Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • norr
    • November 2003
    • 64

    Nytt Akvarium

    Hej!! Jag har just gått och införskaffat ett akvarium på 375L.
    Med det följde svartsand samt någon typ av gödning under sanden för
    växter. Nu sa han som jag köpte det av att det bildades syrebakterier i sanden/gödningen, så jag fick med några tabletter
    som man skulle ha i innan i 2dar för att ta död på dessa och sedan tömma och fylla på igen och låta stå i 1vecka innan man kunde köra igång med fiskar och allt annat. Han som jag köpte det av hade bara odlat väter i det på senare tid.

    Har aldrig hört talas om något sånt tidigare(alltså syrebakterier, som skulle uppstå utav att man inte hade vatten idet)
    Nå'n annan som hört nå't om detta förut
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Nej.... Kan väl surna och ruttna om sanden står fuktigt men... Är sanden och gödningen kvar i karet? Jag fick en hel del grumling av mitt gamla med "gödsel" kvar när jag fyllde det på nytt (tog lång tid att fixa) - men inga syrebakterier vad jag vet....
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      Jag har för mig att det kan bildas en form av farlig gas eller nåt liknande (för fiskarna) om man startar upp ett kar som stått tomt ett tag men ändå haft sand och gamla växtdelar i. Vad gasen heter kommer jag inte ihåg men jag har själv fått rådet av en erfaren akvarist att koka exempelvis filtret i en pump om det stått oanvänt ett tag.

      jag kan inte med säkerhet säga att det är så men visst ligger det något i det. Är det växtdelar, grus och aningen fukt inblandat så lär det ju ligga och "pyra" bakterier..


      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Kan du inte bara koka sanden, eller rent av köpa nytt grus för att vara på den säkra sidan. Det hade nog jag gjort!
        Katti

        Kommentar

        Arbetssätt...