foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • la_mica
    • August 2004
    • 16

    foder?

    hej
    jag undrar lite om foder till fiskarna..jag har 2 paletter, 13 neoner, 1 mal och två vuxna guppy honor...och en liten bassäng i samma kavarium med 8 st. guppy yngel (2v. idag! ). Och alla dessa fiskar får samma mat...ett foder som följde med i karet när jag köpte det, heter troplical flakes av märket wardley. ynglen får små smulor av det.
    Nu undrar jag om jag gör rätt? kan jag ge alla fiskar samma mat eller måste jag köpa olkia till olika fiskar? vitaminer eller så?
    ocg ynglen klarar de sig på dett foder eller behöver de något extra för att bli friska?
    Tacksam för svar!
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Nej något "extra" ska inte behövas egentligen, men det är en god ide att variera kosten med lite olika typer av foder. Olika frysta saker som mygglarver, daphnier, artemia osv, brukar vara uppskattat. Levande foder självklart under säsong (oftast till salu på vinterhalvåret) - vattenloppor och mygglarver är mums. Guppyyngel klarar sig fint på finfördelat flingfoder men ge dem gärna lite artemianauplier om du har möjlighet. Lätt att kläcka själv eller finns i flytande form.
    Malen (vilken art det nu är) kanske vill ha algtillskott eller skalade ärtor om det är en växtätare.

    Så kontentan är: Du gör inget fel. Men det skadar absolut inte att variera mera. Du kommer att märka att varierat foder ger piggare och alertare fiskar.

    Mata sparsamt!
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Om du köper röda mygglarver och har ancistrus i karet då bör du inte mata för mkt med röda mygg eftersom ancistrusarna då lätt får bukvattenssot, vet dock inte hur det är med övriga malar. Annars är räkmix ett omtyckt foder av alla fiskar.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        Du gör inget fel, men det blir mer rätt med, precis som tidigare inlägg påpekar, mer varierad kost. Räkmix, algtabletter (om det är en sådan mal, även uppskattat av ynglena!), levandefoder, skalade ärtor, fryst blomkål, lite gurka/squash... Det finns mycket att välja på, så det är bara att prova dig fram till vad just dina fiskar tycker om!


        Lycka till!
        Black Molly

        Kommentar

        • la_mica
          • August 2004
          • 16

          #5
          skalade ärtor, gurka, sallad isbergs? ja och allt annat, hur serveras det? stora bitar som får ligga på botten eller pyttepyttsmå bitar? eller hur? torkat?

          Kommentar

          • gogar
            • November 2003
            • 365

            #6
            Mindre bitar som ärtor kan du lägga löst (men inte för många). Större bitar av gurka, broccoli och sådant kan du binda i ett snöre så du kan ta upp eventuellt överbliven mat så den inte ligger i akvariet och ruttnar.
            Mvh Håkan
            - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

            Kommentar

            Arbetssätt...