Snabb fråga ang koka rötter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GeCKo
    • October 2003
    • 103

    Snabb fråga ang koka rötter!

    Hur länge ska man koka en rot på ~ o,5 meter? Ska man stormkoka?
  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Jag kokar inte mina rötter alls. Låter dom ligga i badkaret med så varmt vatten kranen erbjuder tills dom sjunker...

    Kommentar

    • GeCKo
      • October 2003
      • 103

      #3
      mm, men jag kokar dom pga att jag vill att dom ska sluta färga av sig...

      BTW: hitta en liten snigen i roten :O Inte bra itne bra, vad kan det få för konsekvanser? Tror ni det finns mer?

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Om du kokar roten så kommer du med all sannolikhet även att avliva de snäckor/sniglar samt deras ev ägg som följt med roten.

        Du kan även göra som torstensson föreslår.

        Jag lade mina stora rötter i en plastbalja och hällde kokt (=jättevarmt) vatten över rötterna. Jag fyllde på tills rötterna var helt täckta med vattnet. Redan innan hade jag lagt en stor sten ovanpå för att tynga ner rötterna. Sedan lät jag dem ligga där i någon vecka och jag bytade vatten frekvent under den tiden för att få bort så mycket av "det bruna" som möjligt. Det fungerade bra för mig.

        /Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • GeCKo
          • October 2003
          • 103

          #5
          ok, ska testa det

          *Peace*

          EDIT: kanske smart att lägga en plastpåse över hinken så tappar den tien värmen lika snabbt.. men tror ni detta gör aå att den tien färgar av sig lika mycket... Roten har ju trötts allt legat i akvariumet i ett halvår och färgar fortfarande av sig..

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Den kommer troligtvis att fortsätta färga. En del slutar helt enkelt aldrig att färga..
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • GeCKo
              • October 2003
              • 103

              #7
              suck Min kompis köpte samma rot, den ahr itne färgat någonting!

              Kommentar

              Arbetssätt...