Hur se till att alla fiskarna får mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Hur se till att alla fiskarna får mat?


    Mina gurami är ganska matglada dvs de är direkt framme när man matar dem och äter upp väldigt snabbt. Problemet är att mitt stim Saxfiskar verkar mindre intresserade av mat, de kastar sig inte upp mot ytan utan äter bara det som kommer ner till dem (i mittet av akvariet), vilket i detta fallet inte blir så mycket. De har aldrig blivigt bortjagade från ytan så jag tror inte det ha med det att göra. Jag utfodrar med flingfoder nu. Ska jag prova någon annan sorts foder som sjunker snabbare?

    Jag har även ett annat utfodringsproblem:
    Jag la i en gurkskiva som extra utfodring (tänkte framförallt på Ancistrus). Resultatet blev att en av guramina gjorde gurkskivan till sitt "revir" och jagade bort de andra fiskarna (Första revirbeteendet jag har haft förövrigt). Denna guramin åt ganska mycket av gurkan innan jag tog upp resterna av skivan. Hur ska jag göra för att slippa denna effekten?

    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • imported_n/a
    • August 2004
    • 23

    #2
    Du får väl ge tabletter som sjunker ner till dem fiskarna som äter på botten.
    //<b><font color="orange">Mattias</font id="orange"> från <font color="black">Södertälje</b></font id="black">

    <font face="Comic Sans MS">Ps! <font color="limegreen">Har två styckna slöjstjärtar i en 20L Guldfiskskål </font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      I din zoo-butik bör finnas en frysdisk där du kan köpa fryst foder till dina fiskar. Fryst artemia är något som de flesta fiskar äter och vill du ge alla dina fiskar en chans till en stund av "matglädje" *ler* så kan du göra exempelvis på följande sätt:

      "Ploppa" i en bit fryst artemia i ena hörnet av karet och ditt flingfoder i det andra hörnet. Sprider man maten på mer än ett ställe så får de flesta fiskar en större chans att få lite mat.

      Fryst artemia brukar sjunka rätt snabbt eftersom du inte behöver tina den innan du matar fiskarna. När du väl lagt i den så brukar den även sprida sig då den tinar på vägen ner vilket oxå leder till att fler fiskar får mat.

      Nu har jag bara gett dig ett litet tips men kolla gärna runt lite på andra trådar i forumet.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • Blurr
        • August 2004
        • 47

        #4
        Tack för svaren.
        En annan fråga:
        Vilka sorters grönsaker kan de vara intresserade av?

        180 liter:
        3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

        Kommentar

        • Sofia H
          • April 2003
          • 25

          #5
          Hej Blurr. Om du menar grönsaker till ancistrus, så finns det mycket som de äter. Jag ger mest mina ancistrus ärtor. Ta några direkt ur frysen, tina dem ett par minuter i en kopp vatten och tryck på dem så de ploppar ut ur skalen (de sjunker bättre utan skal). Brysselkål, tinad på samma sätt och ev. delad i mindre bitar kan också slinka ner. Broccoli har jag provat, men då skär jag av de mörka blomknopparna och ger bara "stjälkarna" annars skräpar det hemskt mycket. Squash är bra, skär en rejäl skiva, och gröp ur det mjuka i mitten (det skräpar mest) och stick skaftet av en gammal sked eller något genom skivan (annars flyter den). Överbliven squash luktar inte alls gott, men du märker när det är dags att städa. Jag har gett upp att försöka mata mina ancistrus med annat än grönt, de bara smakar och sedan ligger resten av tabletten och skräpar. Om dina fiskar inte vill äta de första gångerna du testar ett nytt foder, så ta upp maten nästa morgon och försök igen en annan dag. /Sofia.

          Kommentar

          • elinor
            • February 2003
            • 1323

            #6
            Återigen får jag väl göra reklam för fryst mat som förmodligen finns hos din zoo-butik Du frågade:

            Vilka sorters grönsaker kan de vara intresserade av?
            Vi ger våra fiskar något som heter <font color="blue">Africana Mix</font id="blue"> och som innehåller vegetabiliskt huvudfoder med lite räkor i. Minns jag inte helt fel så heter fabrikatet Fina Fisken.

            Annars så kan jag inte annat än nicka medhållande med det Sofia skrev.



            Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

            Kommentar

            • stahl_mikael
              • November 2003
              • 293

              #7
              Du kan även ta en nypa flingfoder och släppa det under vattnet. Då får dina saxar maten på en gång

              Kommentar

              Arbetssätt...