filterutblåset placeras var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    filterutblåset placeras var?

    Hur långt under vattenytan har ni vattenutblåset från innerfiltret egentligen? Jag har utblåset kanske 1-2 cm under ytan, så det virvlar runt lite på ytan. Det kanske ska bubbla mer eller? Då får jag väl öka utblåset mer? Fast alla mina firrar kanske inte gillar det. Påverkar förresten syresättningen nintrithalten? Har inte lyckats få ner nitrithalten till bra värden än...

    mvh Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Kawe
    • May 2004
    • 279

    #2
    Jag har mitt utblås strax över vattenytan. Är det dumt? Har malawi.

    Vänligen
    Kawe

    Kommentar

    • gogar
      • November 2003
      • 365

      #3
      En yta som rör sig blir ju "större" och kan ta upp mer syre till vattnet. Därför är det en fördel om vatten krusar sig lite. Men det behöver inte gå svallvågor.... Så din placering låter nog bra.
      Kan inte tänka mig att syret påverkar mängden nitrit - möjligtvis att bakterierna kan behöva syre i sig. Filtrets bakteriella process tillsammans med "klägget" i sanden/gruset sköter ju den biten. Vad har du för filtermaterial (och i vilken ordning) och hur mycket vatten spolar du runt i ett hur stort kar? Det är inte bra om det sköljer igenom filtret alltför fort heller.

      Kawe: Nej, det är inte dumt och det gör ingenting det heller.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

      Kommentar

      • Kawe
        • May 2004
        • 279

        #4
        Oki, tackar för svaret

        Kommentar

        • r01
          • August 2004
          • 15

          #5
          Syre är del en viktig del av nedbrytningen av amonium/amoniak -> nitrit -> nitrat. Med hjälp av bakterier förenas amoniak/amonium med syre och bildar nitrit osv. Vid syrebrist kan dessutom nedbrytnings-processen ske i omvänd ordning och de giftigaste ämnena(amoniak och nitrit) återbildas.

          Utblåset sitter nog ok.

          Tillsätt bakterier vid vattenbyte och rengöring av filter eller plantera växter som producerar syre.

          /Johan

          Kommentar

          Arbetssätt...