Brunt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GeCKo
    • October 2003
    • 103

    Brunt vatten?

    Hej, nu har jag haft min akvarium i ca ett halvår och det är fortfarande brunt vatten! Har alltid vart det och det är så fult! Hur blir jag av med detta? Varför blir det så? Jag har inte spec mycket alger.. Lagom har jag. Jag har lagom temp och perfekt ljus och står på 11 timmar om dagen. Fiskarna jag har är slamsugare, 4 platy och 4-6 platy-yngel. Det är ett 110 liters akvarium som ajg gör delvatten-byte varje månad med. Då tömmer jag ut 1/3 och hälelr i 1/3 av vattnet.. Här är en bild på vattnet från idag då ajg gjorde delvattenbyte:

    http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/DSCF0667.JPG
  • PatrikMalmo

    #2
    Har du rötter i karet? Många? Vad kommer vattnet ifrån? Egen brunn?

    Hilsen!!

    Kommentar

    • GeCKo
      • October 2003
      • 103

      #3
      Jag har en rot som jag haft länge.. Innan jag la i den i julas så låg den i en hink med vatten i två dygn. Min kompis har samma sorts rot men hans akvarie-vatten blir inte brunt. Vattnet är komunalvatten och det är kristallklart när man häller upp det i hinken till skillnad från när man tömmer ur vattnet från akvariumet...

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Testa att byta 1/3 av vattnet varje vecka istället. Ett byte i månaden låter lite även om du inte har så många fiskar.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • GeCKo
          • October 2003
          • 103

          #5
          Det ska väl vara ungefär en gång i månaden om man har 112 liter... en gång i veckan gör man ju bara om man har ca 45 liter eller?

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Nej, jag och många med mig byter varje vecka oavsett storlek på kar. Jag kör 30-50% byten varje vecka i alla karen här hemma.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              jag byter 1gång i veckan jag med
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • GeCKo
                • October 2003
                • 103

                #8
                Men det kommer jag aldrig orka eller hinna.. Varför blir itne mina kompsiars vatten brunt? Dom har samma växter, samma fiskar, samma temp.. allt likadant och byter vatten lika ofta som mig..

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Jag tror de e roten, eftersom du inte skriver när de hela började.
                  Sen så kan de variera väldigt mycket när de gäller hur mycket färg en rot släpper från sig. Jag har en som jag inte får nån ordning på och då har jag verkligen försökt med de mesta...
                  Lycka till

                  Kommentar

                  • GeCKo
                    • October 2003
                    • 103

                    #10
                    Roten har jag haft ett halvår och när den låg i hinken första dyngnet så var vattnet lite småbrun. Andra dygnet var det lika klart som när jag tappade i vattnet..

                    Kommentar

                    • cactuzz88
                      • September 2002
                      • 468

                      #11
                      om man inte orkar byta vatten så ofta som är nödvändigt så tycker inte jag man är lämpad för att ha akvarium
                      //Cactuzz88
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
                      http://hem.passagen.se/gaf1/
                      http://www.akvarie.sidan.nu

                      Kommentar

                      • Tant Ingrid
                        • August 2004
                        • 36

                        #12
                        jag tror det är roten så testa att ta ort den. Annars kan det ju vara ett du byter för sällan eller ett dåligt filter.

                        Kommentar

                        • Hasse H
                          • August 2004
                          • 2111

                          #13
                          Jag tycker det är snyggt med brunt vatten, "svartvatten". Har därför mängder med rötter och byter sällan oftare än varannan vecka i det karet. :-)

                          /Hasse
                          mvh Hasse
                          Det man inte vet, har man ingen aning om.

                          Kommentar

                          • GeCKo
                            • October 2003
                            • 103

                            #14
                            hmmm, Filtret gör jag ju rent en gång i veckan... Varför jag inte byter vatten oftare är mestadels för att det är ett sånt jäkla jobb! Akvariumet är så långt ifrån toaletten som möjligt så det tar ca 1-2 timmar allt som allt och så har jag ju massa småyngel som jag inte vill suga upp. Ni tror inte det kan vara några växter som kan orsaka det? För jag vet att vattnet var brunt innan jag köpte roten...

                            Kommentar

                            • Hasse H
                              • August 2004
                              • 2111

                              #15
                              Förmultnande växter och annat kan också färga vattnet. Men det är säkert roten som är den stora orsaken. Dessutom ska du inte rengöra filtret varje vecka, såvida inte det sätter igen på så kort tid. Om du måste det så har du ett underdimensionerat filter. Man ska inte behöva rengöra ett filter oftare mellan 1-3 månader, beroende på typ. Vissa filterkonstruktioner kan gå i åratal utan rengöring.

                              /Hasse
                              mvh Hasse
                              Det man inte vet, har man ingen aning om.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...