Nybörjar frågor =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andy-O
    • May 2004
    • 39

    Nybörjar frågor =)

    Hejsan ! jag är helt ny när det gäller akvarium så jag har en hel del dumma frågor som jag hoppas ni kan svara på , hoppas ni har lite överseende. Ni verkar duktiga på detta forum. Jag har då köpt mig ett begangnat men i fint skick 110 liters akvarium och har lite funderingar nu innan jag ska starta upp det.

    1. Ska man sätta i växter vid uppstart eller när man släpper i fiskarna ? spelar det nån roll ?
    2. Hört att man ska köpa fiskar typ en art i taget, hur länge ska man vänta tills kan kan släppa i nästa?
    3. Jag fick med några fina kalkstenar ej så stora, kan jag ha i dom när jag planerar att ha några kardinaltetror och silvermollys ?
    4. Har ni några tips där man kan få idéer på inredningar, gärna med mycket stenar, typ stenrös.
    5. Leopard pansarmalen tycker jag är stencool, men äter inte den alger som andra malar ? vill ju ha nån som hjälper mig att hålla rent
    6. Hur många fiskar/arter kan jag ha?
    7. Sist men inte minst, har ni några förslag på fiskar förutom dom 2 som jag har nämnt ovan ? Jag vill gärna ha fiskar med skarpa färger, typ jättegula fiskar och så....

    Hoppas jag inte skrev för många frågor och jag är tacksam för alla svar. Tack på förhand !

    // Nybörjaren
    // Andy-Ö
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    jag är ingen expert men jag kan lite,

    1. Plantera växterna innan du läger i fiskarna pga att du får den rätta biologisga balansen i dit akvarium snabbare.
    2. Du kan köpa fiskar av olika arter samtidigtmen då inte för många och så ska dom passa bra i hop. det räcker med 1-1/2 vecka sen kan du ut och "shoppa" igen.
    3.Kalkstenar gör vattnet hårt och om du redan har hårt vatten så rekomderar jag inte kalk i karet.
    4. Du kan gå till förtsta sidan och sedan klick på snygga akvarium foton och få lite insperation.
    5. Det där är inte jag nå bra på, men jag tror inte dom är så efektiva algätare. Mitt tips är 2-3 ancistrus.
    6. Kanske 15 st eller nått sånt, ha bara inte för många arter (utseendemässigt).
    7. korall-Platy, Svärdbärare.

    jag har svarat så gott jag kan och har jag fel så är det bara så att jag är inte perfekt!

    Kommentar

    • Holmby
      • February 2004
      • 1118

      #3
      1. Sätt iallafall i de växter du vill ha som är snabbväxande från början. Detta hjälper till att motarbeta algtillväxt. För övrigt spelar det mindre roll när du sätter i dina växter.

      2. Du kan köpa en art i taget eller flera arter i taget. Det handlar mest om antal fiskar man sätter i vid ett tillfälle. Man brukar rekommendera att fisk sätts i i omgångar, för att en bakterieflora skall hinna bildas innan man belastar vattnet med mycket fisk.

      3. Kalkstenar kan göra att vattnet blir något basiskt. Förmodligen kommer du kunna ha både tetrorna och mollysarna. Men läser du om fiskarna så ser du att mollys vill ha mer basiskt vatten än vad kardinaltetrorna vill ha. Du kanske skall ta reda på vad du har för vatten hemma innan du bestämmer viken fisk du vill ha.


      5. Pansarmalarna är inga bra algätare. Men de är duktiga på att äta upp matrester som blir liggande på bottnen.

      6. Det beror mycket på vad du väljer att ha för fisk.

      7. Ta reda på vad du har för vatten hemma i kranen. Eller berätta var du bor och om du har kommunalt vatten så kanske någon från samma stad kan säga vilket vatten ni har.
      Sedan kan du använda sökfunktionen här på Zoopet för att hitta fiskar som passar i dig och ditt akvarium.

      Kommentar

      • Andy-O
        • May 2004
        • 39

        #4
        Tack för svaren än så länge, blir lite klokare för varje gång jag går in på detta forum. Jag bor i Göteborg så jag är inte helt säker på va jag har för vatten men det ska jag ta reda på. Räcker väl med att kolla i tvättstugan, där brukar det stå Kom gärna med fler exempel på fiskar. Förresten vet ni några fina halvstora stenar som man kan lägga i ? Är det svårt att göra ett stenrös?

        firre: 15 fiskar ? låter lite, hade ju tänkt ha ett gäng kardinaltetror, typ 10...
        // Andy-Ö

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Om du bor i GBG så har du ett ganska bra vatten. Det brukar hamna på 6 -7 i pH och hålla hyfsade värden. Vill du ha platys eller palettciklider gratis? Hör av dig! Snälla.......
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Andy-O
            • May 2004
            • 39

            #6
            gogar: Tack för informationen och erbjudandet. Jag vet inte va jag ska ha för fiskar än men är det nån av dom så hör jag av mig. Kom gärna med fler förslag på fiskar och gärna fina stenar
            // Andy-Ö

            Kommentar

            • Andy-O
              • May 2004
              • 39

              #7
              En till liten fråga, va för kemikaler behöver jag mer än vattenberedningsmedel?
              // Andy-Ö

              Kommentar

              • gogar
                • November 2003
                • 365

                #8
                Inga alls. Det är inte heller helt nödvändigt med vattenberedningsmedel - men om du vill vara på den säkra sidan så använd det. Ta bara god tid på dig med att införa fisk i akvariet så ska det gå bra utan en massa tillsatser. Man kan ju använda något färdigt bakteriemedel för att snabba upp det hela men det är oftast inte nödvändigt.
                Mvh Håkan
                - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                Kommentar

                • firre
                  • February 2003
                  • 170

                  #9
                  ja vist kan du ha 20st om du vill, men jag skrev bara "utseendemässigt" enligt min åsigt.=)

                  Kommentar

                  • Andy-O
                    • May 2004
                    • 39

                    #10
                    Jag har ju ett Juwel Rekord 110 liter som jag köpt begagnat och det är mitt första akvarium som jag starta upp igår. Men jag tycker att pumpen låter otroligt mycket. Vet inte va det är för pump som sitter i. Eftersom det är mitt första akvarium så vet jag ju inte vad jag ska jämföra med. Någon som har samma kar som har samma problem möjligtvis? Det är jäkligt irriterande. Tacksam för svar.

                    --------------------------------------------------------------------------------
                    // Andy-Ö
                    // Andy-Ö

                    Kommentar

                    Arbetssätt...