Kan man ha ett litet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #16
    Ok, sök på "Otocinclus", det latinska familjenamnet. Det gav detta resultat här i zoopet (plus några andra nyttiga länkar).
    Otocinclus affinis - Dvärg-, guldotocinclus (4 cm som vuxen)
    Otocinclus vestitus - Pygmé sugmal (5 cm)
    Otocinclus vittatus - Randig otocinclus (5 cm)

    Räkan gav inget resultat här, men i http://www.akvarieguden.nu/
    Där fanns även några Ottosar.
    Caridina japonica, Amanoräka (4-5 cm)

    Otocinclus affinis (4 cm)
    Otocinclus macrospilus (5 cm)

    Ottosar är stimfiskar som gillar små stim, så 4-6 st skall du nog ha. Det ger 20-30 liter av akvariumets volym till dessa.
    Men jag skulle inte sätta in Ottosarna, som är kända för att vara känsliga, så tidigt. Speciellt som de är svåra på att mata med annat än alger. Och det lär du inte ha på några veckor i det nya akvariumet. Räkorna däremot är mycket enklare, och skulle kunna sättas in tidigare.

    Ett par av dvärgciklider kan vara trevliga (se http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=44). Fjärilsciklid brukar vara känsliga, kanske Boliviansk fjärilsciklid är ett bättre val. Jag har i vart fall hört att de är robustare. Annars kanske någon kurvciklid eller bågciklid? Det finns fler vackra dvärgciklider (exempel någon Apistogramma, exempelvis Apistogramma cacatuoides, kakaduaciklid) än fjärilscikliden, som är bättre nybörjarfiskar. Viktigast är att du läser på aå att du inte får en "mördare" eller så i akvariumet.

    Är inte Kejsarteror, Nematobrycon palmeri, lite stora (6 cm)? Har du tittat på Kerritetran, Inpaichthys kerri, (4 cm)? Den liknar Kejsartetran i färgsättning, men mer lämplig storlek till litet akvarium. Kejsartetran är dessutom lite känsligare. Ett stim (ca 8 st) av dessa ger 32 liter för Kerri- och 48 liter för Kejsartetran.

    Ett sådant litet akvarium är enkelt att limma ihop. Be en glasmästare skära ut bitar åt dig, så limmar du med akvariesilikon. Tänk på överlappet (dvs vissa rutor skall vara 2*glastjockleken kortare, rita så ser du). Se byggbeskrivningar på nätet. Då kan du få i exakt den storlek du vill ha. Färdiga kvadratiska akvarium har i vart fall inte jag sett någon stans.
    Hur högt skulle du kunna tänka dig att ha? Måtten 40*40*40cm ger ju 4*4*4=64 liter (eller 56 liter med en kant på 5 cm utan vatten, man fyller sällan på för fullt).

    8 st Kerritetror (32 liter)
    2 st dvärgciklider, ex Mikrogeophagus altispinosus (ca 14-20 liter)
    3 st Anamoräkor (15 liter)

    Detta ger ca 62-67 liter. Aningen i överkant, men det fungerar. Borde ge ett vacker akvarium, speciellt om det är tätplanterat (vilket dvärgcikliderna brukar gilla).

    Lycka till
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • sjohan
      • August 2004
      • 14

      #17
      Oj tack så jättemycket! Sällan man får så uttömmande svar. Jag var och kikade i en zoo affär idag och tyckte att kardinaltetran var söt så jag funderar nog på att köpa sådana. Såg på en annan akvarie sida som sa att dom sällan blir över 4cm så jag vågar mig nog på sådana.

      Sen så vill jag ju självklart ha någon lite större fisk och då är ju nångon sorts dvärgciklid ganska given. Men dom är det väl kanske smart att vänta med tills det är lite ordning i akvariet. Den bolivianska var fin så det blir kanske sådana. Får ju bero på vad man får tag i.

      Sen räkor verkar ju lite fräckt. Men jag såg dom inte i zooaffären och kan inte påstå att jag lagt märke till dem tidigare heller men de går kanske få tag i. Annars verkar "ottosarna" inte så jättesvårskötta. Man kan väl vänta nån vecka så att det finns lite alger till dem.

      Att limma själv vet jag då rakt inte om jag vågar. Verkar lite riskabelt. Men jag har skickat ut lite förfrågningar till glasmästerier som påstår att dom gör akvarium på sina hemsidor om hur mycket det kan tänkas kosta. Om det inte är allt för hutlösa priser så kan man ju beställa ett där kanske. Och då blir kanske 40*40*40 lagom. Ska mäta lite noggrannare här hemma.

      Tack så jättemycket för svaret. Nu känns det som att jag börjar ha lite koll.
      Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

      Kommentar

      • Tant Ingrid
        • August 2004
        • 36

        #18
        Jag har ett akvarium på 19l med fem neontetror och det funkar bra om man har mycket växter som "äter upp" avföringen och överbliven mat så det inte blir så mycket alger.

        Kommentar

        • sjohan
          • August 2004
          • 14

          #19
          Har du doppvärmare och filter i den? Eller klarar den sig ändå?
          Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Så små akvarium måste man sköta väldigt noga för att det inte skall bli fel. Bättre att sattts på så stor volym som möjligt för en nybörjare. Optimala storleken för att få ett lättskött akvarium ligger nog på 100-120 liter. Lagom stort för att bli någorlunda stabilt, och inte bli "överbefolkat" för snabbt samt inte för dirt i inköp. Dessutom tillräckligt litet för att vattenbytena skall bli någorlunda lätta att göra (runt 30-40 liter per gång en gång i veckan).
            Att ha ett 19liters akvarium som annat än lek-, sjukstuge-, karantän eller yngelakvarium är bara för den erfarne akvariumägaren. Inte att rekomendera för en nybörjare.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • sjohan
              • August 2004
              • 14

              #21
              Men det går. Och en utmaning har inte hindrat mig tidigare. Fast större än 19l blir det nog. Men inte 100. Får se vad jag hittar. Ska läsa på lite mer och så innan jag köper något. Jag kanske blir avskräckt men det hoppas jag inte. Skulle vara vackert. Nu har jag iaf börjat få lite koll på läget. Ska ut i zooaffärerna och kika lite och snacka lite med dom. Någon som har någon trevlig länk att rekomendera kanske?
              Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

              Kommentar

              Arbetssätt...