Kan man ha ett litet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sjohan
    • August 2004
    • 14

    Kan man ha ett litet akvarium?

    <font face="Verdana"></font id="Verdana">Hejsan gott folk,
    När jag var liten så hade jag ett akvarium. Med diverse fisk som guppys, black molly och neontetra. Men sen hände nåt och så försvann akvariumet. Men nu har jag fixat ordning här hemma och känner att ett litet akvarium skulle vara fint att ha. Fiskarna är ju så vackra. Är det möjligt att ha ett litet akvarium. Typ de som säljs som är 20*30*20. Tanken skulle i sådana fall vara att ha akvariumet som en tavla. Integrerad i väggen. Är detta möjligt eller är det bara elakt mot fiskarna. Jag har inga stora planer utan nån växt, nån fin sten och ett par 2-3 fina fiskar och kanske ett litet ministimm med nån fin fisk. Om det går. Vad är det då för fisk man kan ha?
    Tacksam för alla svar.
    / Johan Sjögren<font size="1"></font id="size1">
    Funderar på att återuppta akvariehobbyn.
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Ett kar på 20*30*20 är enligt min uppfattning i minsta laget. Visst, jag har kar i den storleken, men då är det tur och skicklighet som avgör om det kommer bli bra eller inte. Jag skulle rekommendera ett 100 liters kar till en nybörjare, eftersom det inte är det dyraste karet, men ger en någorlunda stabil balans.
    Det finns många som har akvariumet inne i väggen, men det krävs mkt skicklighet och där kan jag inte hjälpa dig

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • sjohan
      • August 2004
      • 14

      #3
      Hmm ok.. Det är mest det att jag har utrymmesbrist. Ett 100liters akvarium skulle ta för stor plats. Men det skulle nog gå att ha ett lite större akvarium. Väggbiten borde inte påverka något eftersom jag har all möjlighet att komma åt det. Det sitter en dörr alldeles brevid där jag skulle placera det. Så det borde väl inte vara någon skilnad bortsett från det att det bara är en sida som kommer synas. Men om man har säg ett 45 liters akvarium. Skulle det göra stor skillnad? Eller är det lika svårt?
      Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Ett 45 liters skall inte vara några problem så länge du håller dig till lättskötta arter.

        Du kan söka information om något som kallas "nanokar"/ "nanoakvarium" eller vad man nu väljer att kalla dem.

        Ett akvarium i måtten 20 x 30 x 20 ger 12 liter. Då får du lite mindre volym eftersom du inte fyller akvariet upp till kanten samt att glasets tjocklek stjäl utrymme.

        Du borde kunna ha ett akvarium i den storleken med kardinalfisk eller liknande tålig fisk.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ett alternativ för somliga med platsbrist är de åttkantiga akvarierna... de är ofta högre och rymmer på så vis flera liter...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            12 liter är väl okej, även om det blir svårt att få det att fungera stabilt.
            Någon eller några växter, någon snygg sten eller rot och en ensam kampfiskhanne skulle ju kunna bli snyggt, men räkna med att det är svårare att sköta än ett större.
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • sjohan
              • August 2004
              • 14

              #7
              Tack för tipsen. Kanske kan hitta nåt som är runt 30 liter eller så. Borde väl vara ok för min plan. Eller kanske ett lite djupare eller så. Som det är nu har jag bara tittat på hornbach. Finns det någon bra affär som har större sortiment i göteborgsområdet? Hornbach har mycket men det är väl trevligt med nåt att jämföra med.

              Vad skulle ni rekomendera för fiskar? Finns det några som kan uppfylla min plan på ett litet stimm och en eller två fina lite större fiskar?
              Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

              Kommentar

              • malawi´n
                • August 2003
                • 1643

                #8
                ska du ha stim måste du nog ha ett större kar, typ 70 liter, eftersom de flesta stimfiskar vill vara minst 6-10 stycken...

                Mvh Malawi´n
                Björn Forsberg

                Kommentar

                • sjohan
                  • August 2004
                  • 14

                  #9
                  Ok. Då får jag väl kanske tänka om lite där. Skulle man kunna ha en 4-5 lite större fisk? Med större menar jag typ black molly eller nåt i den storleksklassen. Kanske gärna lite färggladare. Nåt tips?
                  Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                  Kommentar

                  • sjohan
                    • August 2004
                    • 14

                    #10
                    Eller man kanske ska ha ett typ 40liters kar och bara ha t ex neontetror. Kan nog bli väldigt vackert. De svarta neontetrorna är ju jättefina. Vad tror ni om det?
                    Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Gör ett besök på Herkules zoo. De har fina startpaket på akvarium till överkomliga priser, kolla länken;
                      http://www.herkuleszoo.se/akvarium.html
                      Ett snyggt akcvarium som inte är hyperstort är aquael 54 liter med allt; lysramp, pump, doppvärmare, startprodukter för, om jag inte minns fel, 499 kronor. Man kan knappt få det billligare begagnat.
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • sjohan
                        • August 2004
                        • 14

                        #12
                        Tack för tipset. Dit ska jag åka så snart jag kan. Men det känns bra att ha lite koll på vad man ska ha innan. Så att man inte blir helt lurad i affärn.

                        Funderar nu på om jag skulle kunna trolla in ett 45-50 liters kar. Och köpa en gäng kejsartetror och en eller två fjärilsciklider. Tror ni att man klarar det som nystartare?

                        Men sen kom jag på nu. Ska man inte ha nån sorts algätare med? Vad finns det för sådana som kan passa i mitt akvarium?
                        Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                        Kommentar

                        • malawi´n
                          • August 2003
                          • 1643

                          #13
                          De bästa algätarna är nog siamesiska algätare. Jag har 3 stycken í ett 54 liters, och de simmar i ett litet stim. Om man itne matar dem med ngt annat, äter de mkt alger, men även de mesta foderrester.
                          Jag tror att du klarar tetrorna, men har för mig att fjärilsciklider kräver inkörda kar, så du kanske skulle nöja dig med tetrorna ett tag, och sedan köpa cikliderna...

                          Mvh Malawi´n
                          Björn Forsberg

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #14
                            Argh...
                            Siamensisk algätare blir uppåt 15 cm och är stimfisk. Så 6-8 st, vilket det minsta antal man rekomenderar för stimfiskar, är alldeles för stora för akvarium under 200 liter...

                            För så små akvarium runt 50-100 liter, så rekomenderar jag ett stim av antingen amanoräkor eller ottosar, eller möjligen en eller två ancistrus. Ottosar är dock känsliga, så man får räkna med att 1-2 dör direkt när man köpt dem. Sen äter de nästan inget annat än alger. Så har man inte alger, så kan de svälta (svåra att få att äta annat, även om det går).
                            Räkorna är däremot trevliga och enkla att ha. De äter alla alger som siamensis äter plus allt som ligger på bottnen, och är inte aggresiva mot andra fiskar.

                            Räkorna är nog tom bättre algätare än siamensisk algätare. Blir dock möjlig mat till större fiskar (de blir bara ca 5-6 cm långa).

                            Har du plats bakom väggen att ställa akvariumet på tvären, så att kortsidan kommer ut i rummet? Då skulle du ju kunna ha ett större akvarium. Och dessutom få ett härligt djup på det. Du kan även limma ett eget akvarium. Claes Ohlsson har T5-ljusrörsramper som är enkla att montera över akvariumet (om man sätter ett plan en bit ovan). Anpassa akvariumet efter hålet i väggen och ljusrampen.

                            Tänk på att det kan bli vått när du jobbar med akvariumet. En våtmatta på golvet kan vara bra, och lämpliga tapeter som klarar fukt och vatten. Om du sedan kan få vatten och en golvbrunn eller annat vattenavlopp där, så har du ett perfekt ställe att ha akvariumet. Tänk nämligen på att du skall byta 30-50% av vattnet i veckan. Dessutom skall du ju mata fiskarna två-tre ggr om dagen (när akvariumet kommit igång efter 4-5 månader).
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • sjohan
                              • August 2004
                              • 14

                              #15
                              Siamesiska algätare verkar ju bli lite för stora för mitt tänkta akvarium. Och jag är nog helt med på att vänta med dom större fiskarna tills det är ordning. (Även vänta med tetrorna nån vecka så att vattnet blir bra). Men algätare av någon sort bör man ju ha.

                              Jag sökte på de tre som jackson rekomenderade i fisksökaren men lyckades inte hitta dem. Har du några mer exakta namn?

                              Angående plats så har jag inte jättestor plats bakom väggen. Men ett akvarium med helt kvadratisk botten typ 30*30 el kanske 40*40 skulle funka. Om det finns?
                              Våtmatta låter väl som en god ide. Men det är grova väggar så tapet är nog inte så bra. Får satsa på att vara noggran. Och mat ska inte vara så svårt eftersom jag har dörr en halvmeter brevid där det är tänkt.
                              Tack för tipsen!

                              edit:
                              Hittade "Dvärg-, guldotocinclus" de verkar vara algätare. Skulle två tre sådana fungera? Rätt storlek tänkte jag.
                              Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...