Går dessa fiskar ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copykat
    • August 2004
    • 41

    Går dessa fiskar ihop?

    Tjena!
    Mitt första inlägg! Mycket bra site det här!

    Och så var det frågan. Vi ska köpa ett nytt akvarium eftersom det gamla börjar bli lite, hmm, skruttigt.
    Det gamla akvariumet är på 250 liter och det nya kommer antagligen att bli större men minst 250 liter. För man vill ju inte skaffa ett mindre akvarium!
    Nu har jag kollat runt här och läst om olika fiskar och i forumet och nu har jag hittat ett gäng som jag tycker verkar intressanta. Och då undrar jag om ni kanske kunde hjälpa mig och berätta om dom passar ihop eller om jag kanske ska välja andra firrar.

    En sort som jag nästan redan nu har bestämt mig för är grön bågfensciklid. Jag föll för dom nästan på en gång när jag såg Lenmars kanonfina firrar. Och dom verkar ju även vara en välldigt trevlig och spännande fisk.

    Sen har jag även tänkt att ett gäng kakaduaciklider skulle vara kul.(även det smått inspirerat från Lenmar.)
    1 hane och 3 honor skulle kanske vara bra.

    I det gamla akvariet så har vi ett gäng fina korallplatys som får yngel nästan hela tiden (ett av yngeln blev en albino som jag är rätt förtjust i. Hon ska snart få sina förstra yngel.)
    Så ett gäng av dom vill jag gärna ha med. 5 stycken kanske.

    Vi har även ett fint gammalt scalare par som man kanske borde flytta över. För dom är dom finaste scalarer jag nånsin sett! Dom är fullvuxna och borde vara väldigt gamla. Komer inte ihåg hur gamla men vi fick dom av en moster när hon inte kunde ha kvar dom. Nån som vet hur gammal en scalare blir?

    Vi har också 7 stycken kilfläcksrasboror (från början 10 men några har dött) som skulle kunna passa fint som stimfisk i akvariet. Eftersom kardinaltetror och sånt antagligen blir uppätna.
    Och 5 stycken pansarmalar har vi redan och dom vill jag gärna ha över eftersom dom är riktigt roliga firrar.

    Och tillslut nån sorts algätande mal. Kanske ancistrus eller otocinclus?

    Förresten. Scalarena har väldigt fina långa fenor så det är väll ingen som skulle få för sig att bita på dom?

    Det var allt. För er som inte orkar läsa igenom allt så kan ni kolla på sammanfattningen här:

    Akvarium 250 liter (antagligen mer)

    2. Grön Bågfensciklid
    4-5. Kakduaciklid
    5-6. Korallplaty
    2. Fullvuxna Scalarer
    7. Kilfläcksrasbora (Man kanske borde skaffa 3 till så det blir 10 igen)
    5. Pansarmalar
    Några algätande malar.

    Är det här bra? Eller har ni några andra tips på roliga firrar?

    Jag kommer ganska säkert skaffa finkornig rätt mörk sand till botten och det kommer vara rätt tätplanterat men även stora ytor att simma på. Jag kommer även satsa på en hel del rötter och stenar så det kommer finnas en hel del gömställen.

    Jag blir mycket tacksam för svar!

    Tack för mig!
    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Men va kul!!
    Tack så mycket. Jag tycker det låter som du får till en fin kombination! Kilfläckar har vi hos våra dvärgciklider också. Tror du inte att platyynglen kommer bli mat så verkar det lyckat. Går just nu och drömmer om ett större kar till våra dvärgciklider. Vi har guldancistrus hos våra och det blir en fin färgbrytning till alla mörka rötter, gångar och stenar.

    Vi skaffade två Laetacara dorsiger till vårt nyaste kar nu i veckan. DE VAR SÅ FINA!!! Alldeles purpurlila med gult, svarta ränder på sidan och en liten påfågelsprick på ryggfenan. Kolla in dem. Mina bilder på dem är inte så bra och gör dem inte rättvisa på långa vägar. Ville bara ge ytterligare ett förslag på dvärgciklid för att snurra till det lite.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Å här en länk med bild:
      http://ichtyonb1.mnhn.fr/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=12264&genusname=Laetacara&sp eciesname=dorsigera
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Copykat
        • August 2004
        • 41

        #4
        Jag har absolut inget emot några dvärgciklider till! De är nog mina favoritfiskar.

        Dom där Laetacara dorsiger (Hatar latin! ) ser välldigt fina ut! Skulle man kunna lägga till dom med dom andra fiskarna? Eller blir det för många?

        Sen tror jag inte det kommer bli några stora problem med uppkäkandet av platy yngel eftersom dom klarade sig fint i mitt gamla 60 liters akvarium med hungriga fjärilsciklider och mollys. Det överlevde nästan alltid 2 stycken från varje kull. Sen gör det inte så jätte mycket om dom käkar lite yngel eftersom jag redan har en hel del.
        Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

        Kommentar

        • cool
          • October 2002
          • 1869

          #5
          sen tycker ja du borde skafa 5 till pansarmalar för dom e ju grupplevande fiskar o vill vara minst 6 st men helst 10.
          annars se din blanding ok ut men kanske lite risk för fisksoppa om du slänger i mera.
          om du vill ha fina malar så satsa på guld anciistrus(albino variant av vanlig ancistrus) eller clownpleco e läckra men inte så dyra.
          det var allt ja hade att säja fö stunden.
          Lycka till.
          Tobbe
          Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
          NY MSN:t__skate@hotmail.com
          Skorpion och amfibie fantast

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Jag tycker att det verkar vara en ok blandning. Kolla gärna mot rekomendationen 1 liter vatten per 1 cm VUXEN fisk.

            1) Många stimfiskar är trevligare med många än få, även kilfläcksrasborer. Skaffa gärna 6-10 st till, om du har plats.
            2) Absoluta majoriteten av Corydoras (som alltid finns det undantag) är stimfiskar. Så skaffa gärna 2-6 st till av samma art. Notera att det finns många arter av Corydoras, och många av dem ser ganska lika ut.

            Som minimum så fungerar det nog med nuvarande population, både för kilfläcksrasborerna och Corydoras.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • Copykat
              • August 2004
              • 41

              #7
              Jag räknade det här och det blev 300 liter. Jag tror jag ska hålla mig ungefär där eftersom vi inte vet exakt hur stort akvariumet kommer bli. Vi får se om vi hittar ett stort och fint till ett bra pris.

              4 Kakadua
              10 Pansarmal
              15 Kilfläckrasbora
              2 Grön Bågfensciklid
              2 Skalar
              7 Platy
              2 Ancistrus

              Men blir det för många om jag lägger in dorsigerusarna också?
              Vilken tycker ni är roligast/vackrast av bågfensciliderna och dorsigerus? Och är bågfenscikliderna lika vackra även när dom inte leker? Och hur är det med dorsigerusarna? Är dom lika vackra hela tiden eller bara vid lek? Och vilken är den roligaste fisken? Många frågor!

              Sen malarna vet jag inte riktigt än. Väldigt svårt att välja. Jag skulle hellst vilja se dom "live" så jag kommer åka till akvarielagret och kolla runt lite innan jag helt bestämmer mig. Man kanske även kan hitta fina akvarium där!
              Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

              Kommentar

              • Copykat
                • August 2004
                • 41

                #8
                Förresten. Jag har hört att ancistrusarna ska vara rätt röjiga med växter. Stämmer det?
                Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag menade nog dorsigerusen som ett alternativ till något av dina val. Hade jag gjort om alltihop idag så hade jag skippat den bredkäftade kakaduan (hujeda mig vad mycket bågfensyngel han tuggade upp!!). De andra två sorterna är de jag har haft störst glädje av hittills. Men det kanske ändrar sig!!

                  Mina ancistrusar är inte röjiga med växterna. De äter mestadels av ev alger som fastnat på växterna. Kanske beroende på att de vet att de då och då får nåt godare att tugga på; gurka, squasch, brysselkål, broccoli. Vet inte om det är så? Det är bara en teori...
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Copykat
                    • August 2004
                    • 41

                    #10
                    Ok. Jag ska se vad jag bestämmer mig för. Förhoppningsvis så hittar jag både kakaduor och dorsigerus i samma affär så man kan jämföra.
                    Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                    Kommentar

                    • Copykat
                      • August 2004
                      • 41

                      #11
                      Jag såg nyss den här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=334
                      En Kungstiger-peckoltia, L066! Det här är den algätare som jag gillar mest hittils och den blir ju rätt lagom stor.
                      Tror ni det är rimligt att jag kan ha ett par av dessa?
                      Och är dom svåra att få tag? Jag har aldrig sett nån i en butik. Tror ni den finns på akvarielagret i bromma?
                      Och kostar den skjortan? Nån som vet på ett ungefär vad den brukar kosta?
                      Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                      Kommentar

                      • Copykat
                        • August 2004
                        • 41

                        #12
                        Jag skippade L066:An och skaffade två vanliga små ancistrus istället. Och jag har inte ångrat mig det minsta! Enormt roliga firrar!

                        Hanen simmar runt hur mycket som hellst och är riktigt bra på att käka alger! Honan som är lite mindre är lite försiktigare men även hon är rätt vild och käkar alger mycket bra!
                        Men hanen är nästan så vild att man blir lite orolig. Han susar runt flera varv i akvariumet och sitter nästan aldrig stilla förutom när han gör rent nått blad. Är han stressad? Eller är ancistrusar väldigt livfulla? Isåfall är det jättekul!
                        Både honan och hanen har fått nästan dubbelt så stark färg nu när dom har bott här i ungefär ett dygn. Honan är nästan svart och vit prickig fast lutar lite åt grått medans hanen är en mycket vacker blandning av gulbrunt med gulgröna prickar.

                        Jag köpte även två små bågfensciklider (VF). Än så länge är dom rätt små så dom har inte fått så mycket färg men nu har dom fått svarta linjer som knappt var synliga i affären. Dom verkar gilla varandra för dom simmar tillsammans nästan hela tiden fast ibland jagar dom varandra.

                        Sen angående pansarmalarna så hade jag helfel! För 5 st. var det mesta jag sett samtidigt då, men igår så var det plötsligt 5 andra som kom fram ur växterna. Det var jag som hade missupfattat hur många vi egentligen hade eftersom det var farsan som köpte dom.

                        Fast dom verkar inte vara så jättemycket för att simmma allihopa i samma stim. Vanligtvis är det 3-4 stycken som håller ihop. Ibland kommer det andra och ansluter sig till dom och ibland så sticker några och simmar för sig själva.

                        Hur som hellst är jag mycket nöjd med mina köp! Nu ska det bli väldigt spännande att se hur bågfenscikliderna blir äldre och får sina vackra färger!
                        Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Mina bågfenor fick yngel för en vecka sedan. Dock klarade de sig inte men skam den som ger sig. Nu har de lekt igen och deras grotta är full av ägg. Honan har återfått sin mörka svart/schackbrädesrutiga teckning och hanen har aldrig tappat färgen. Skall lyfta ur kakadourna denna gången och försöka få några överlevande yngel. Lycka till!!
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • Copykat
                            • August 2004
                            • 41

                            #14
                            Tjena! Nu har vi äntligen köpt akvariumet. Det blev ett 375 liters.

                            Nu har jag kollat runt lite mer i diverse akvarieaffärer och ändrat blandningen lite.
                            Det här vill jag ha nu.

                            4 ancistrus
                            2 scalare
                            10 pansarmalar (osäker på sort)
                            2 bågfensciklid
                            2 dorsigerus
                            17 kilfläcksrasboror
                            17 koppartetror
                            7 korallplaty

                            Jag har räknat ut med det som Jackson tipsade om att det blir totalt 361 liter.

                            Fungerar det här?
                            Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                            Kommentar

                            • Copykat
                              • August 2004
                              • 41

                              #15
                              Bytte ut koppartetrorna till citrontetror istället.

                              Ingen som har några kommentarer? Kan ju vara bra att veta lite innan man kanske gör ett dåligt köp.
                              Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...