starta ett nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paraplyt
    • July 2004
    • 20

    #16
    okey..funkar det här?

    2 platy
    3 purpurhuvudsbarb
    2 randiga ototcinclus + 2 växter?

    ja kommer ju inte köpa alla firrar samtidigt.. börjar kanske me tre ir fyra

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #17
      Börja du med lite fler växter och minst tre otocinclus, de tycker inte om att vara för få. Köp inte alla fiskarna samtidigt det är viktigt att låta köpen ta lite tid. Under tiden hinner ju du bestämma di ytterligare så du är helt på det klara att det verkligen är just dn sorten du tänkt dig. Återkom gärna i tråden om vad det blev. Det är så spännande att läsa. Lycka till!
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #18
        Jag tycker du kan ha ett par Otocinclus till. 7 fiskar är absolut inte för mycket i ett 100-liters.

        Om det är ett 100-liters du har så kan du stoppa i all fisk på en gång. Se bara till att inte mata för mycket. En gång om dagen eller kanske en gång varannan dag de första 2-3 veckorna.

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #19
          2 platy låter lite lite också. Speciellt om du ska hona och hane. 1 hane och kanske 3 honor är lite vettigare, annars kan han stressa den ensamma honan för mycket när han vill para sig. (För det kommer han att vilja och yngel blir det).
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • paraplyt
            • July 2004
            • 20

            #20
            okey..några mer fiskar. det här är mittförsta akvarium så ja vet inte hur många fiskar man kan ha i ett 100L.. man vill ju inte att dom ska ha för liten plats =).. några mer pltys och några algätare mer.. // mallan och en till växt. en av dom ja ska ha är en sånt där "rev" ir va man ska säga.. men en till växt å lite mer firrar

            Kommentar

            • gogar
              • November 2003
              • 365

              #21
              4-5 platys, 3-5 otocinclus och 3 barber låter inte för mycket. Bara du har ett bra filter och sköter vattenbytena. Köp gärna fler växter så du kan plantera vid baksidan och väggarna, då ser akvariet oftast trevligare ut. Lite längre växter längst bak och några kortare framåt. Läs hur stora växterna blir först och plantera efter det - för även om de är små i början så får man plantera dem längst bak om de blir stora, för de växer ju.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #22
                Jag måste bara tillägga att barber är stimfiskar som vill vara åtminstone 7-8 av samma sort för att trivas bra. Det kan du mycket väl ha ihop med dina platy och otocinclus i 100-litersakvariet.

                Olle

                Kommentar

                • paraplyt
                  • July 2004
                  • 20

                  #23
                  nu e det bestämt när ja ska köpa akvariumet.. de blir i september..*längtar*. fasst vi ska åka till djurafären typ om några dar för å spana in vad dom har för saker om dee bra kvalite å så =)

                  Kommentar

                  • Drakulla
                    • July 2004
                    • 403

                    #24
                    Jag har haft mitt akvarium i snart 3 veckor. Jag köpte 5 platys och 1 Otocinclus från början. Sen en Parotocinclus och en kampfiskhane. Det sista jag ska köpa sen är ett stim neontetror. Alla fiskarna jag har verkar bra och dom är lättskötta. Jag kan rekommendera dom!

                    mvh Drakulla
                    mvh Drakulla

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                    Kommentar

                    • fc25
                      • September 2003
                      • 330

                      #25
                      Ursprungligen skickat av paraplyt
                      nu e det bestämt när ja ska köpa akvariumet.. de blir i september..*längtar*. fasst vi ska åka till djurafären typ om några dar för å spana in vad dom har för saker om dee bra kvalite å så =)
                      Kolla även in nätbutikerna så kan du komma undan billigare och få mer pengar över till växter och fisk. t.ex. http://www.pwss.nu/
                      //Fredrich

                      Kommentar

                      • paraplyt
                        • July 2004
                        • 20

                        #26
                        drakulla hur stort akvarium hade du?? (i liter)

                        Kommentar

                        • paraplyt
                          • July 2004
                          • 20

                          #27
                          ändrade planer.. hittade ett jätte fint 85L akvarium me bänk till ett billigt pris... jag antar att ja inte kan ha lika måpnga fiskar.. men ja vill uiaf ha ett stim sen dom andra kanske man får ändra till en annan art ir?? tack för alla svar // mallan =)

                          Kommentar

                          • jackson
                            • September 2003
                            • 1242

                            #28
                            Ottosar är svåra.
                            Barber SKALL vara i stim. Minst 8 st, helst 10.
                            Tetror SKALL vara i stim. Minst 8 st, helst 20
                            Algätare av rang är Anamoräkor. Roliga är de även. Håller rent på allt ätbart från bottnen.
                            Undvik vanlig algätare (även kallad kinesisk algätare), Riktiga monster som fullvuxna.

                            Du kan rikta in dig på 1 liter fisk per liter akvariumvatten. Notera att det skall vara fiskens fulla längd som vuxen, inte de små längderna som du hittar i zoologiska butikerna. De är bara ungfiskar. Siamensisk algätare säljs ex i storleken 5-6 cm, men blir som vuxna 15 cm (och skall vara i stim om absolut minst 6 st).

                            Limnophilia sessiflora är en bra växt att börja med. Även Cryptocyone är lämpliga långsammväxande akvariumväxter.
                            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                            Kommentar

                            • paraplyt
                              • July 2004
                              • 20

                              #29
                              hur många fiskar kan man ha i ett 100L akvarium.. om fiskarna blirrunt 5-7 cm??

                              Kommentar

                              • paraplyt
                                • July 2004
                                • 20

                                #30
                                jag har ändrat mitt val av fiskar... vill inte ha allt för svåra fiskar.. men neontetror hur många ska man ha av dom så det ser ganska fint ut i akvariumet??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...