starta ett nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paraplyt
    • July 2004
    • 20

    starta ett nytt akvarium

    hej..

    jag ska köpa ett nytt 100L akvarium å ja behöver lite tips på inte allt för svåra fiskar å växter.. jag är en nybörjare så jag vill inte ha allt för avancerade fiskar =). några tips?

    //mallan
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Valisneria, javaormbunke och svärdsplanta är två växter som till och med trivs hos mig. De kräver inte så mycket ljus, och växer bra.

    Om du vill ha fiskar som leker så skall du satsa på Guppy, Platy, Svärdbärare och Molly. Men det blir snabbt överbefolkat i akvariet då.

    Andra "lättare" fiskar som trivs i 100l är olika tetror och rasboror, och så några malar i form av ancistrus. Sök på svårighetsgrad 1 och 2 här på Zoopet så får du rätt så bra vägledning om vilka fiskar som inte är jättesvåra.

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Kilfläcksrasbora är en trevlig fisk,den är lättskött och vacker.
      Sen så är kuhlliålar och korallplaty att rekommendera.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Tjenna!

        Ett gäng platy o mollys i olika färger kanske.
        Iofs ser jag inte ciklider som ett svårare alternativ.
        Några från apistogrammasläktet (dvärgciklider)

        växter: anubias, javaormbunke..
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • Black_666
          • October 2003
          • 475

          #5
          Om du är helt grön på området så välj 1-2 guppy-hanar och ett par 3-5 honor, en platyhane och 3 honor samt en mollyhane med 2 honor. Om du tycker det blir för lätt kan du alltid fylla ut med något mer, dvs sälja av de fiskar du tycker är för lätta och köpa något lite tuffare. Eller helt enkelt njuta av att det går bra


          Lyck till!
          Black Molly

          Kommentar

          • cactuzz88
            • September 2002
            • 468

            #6
            kör apistrogramma..
            Testa kakaduaciklider eller ngt liknande, roliga firrar..
            //Cactuzz88
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94433
            http://hem.passagen.se/gaf1/
            http://www.akvarie.sidan.nu

            Kommentar

            • paraplyt
              • July 2004
              • 20

              #7
              tack för alla svar.. kommer nog fram till något bra..

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Jag skulle inte valt guppy eftersom många fiskar jagar deras läckra fenor. Om man sen vill ha lite annan fisk när man blir lite mer "rutinerad" så har jag upplevt att guppy begränsat valet av nya fiskar. Kanske bara som jag tycker eller att jag är lite feg. Jag tycker dvärggurami är en jättefin, rolig, fredlig och lättskött fisk, bara man får in som rutin att göra kontinuerliga vattenbyten eftersom de kan vara lite kinkiga med dålig vattenkvalitet. Platy är en bra nybörjarfisk, barber, dock inte tigerbarber, finns det många roliga och vackra sorter av. Det är ju dessutom lite fart på dem. En bra snabbväxande växt att ha i från start tycker jag är vattenpest. Javaormbunke är relativt lättskött och nån cryptocoryne eller hygrophila-sort, typ stricta eller siamensis, brukar fylla ut bra. Tycker jag.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Olle A
                  • January 2002
                  • 1660

                  #9
                  Flera har rekommenderat molly, men det gör inte jag eftersom de vill ha hårt vatten med salttillsats. Många andra fiskar som tetror, rasboror, gurami, dvärgciklider m fl trivs bättre i mjukt och lite surt vatten. Platy och svärdbärare är mindre känsliga och passar både i hårt och mjukare vatten. Någon stimfisk (välj bland barber, tetror, rasboror, danio...) brukar vara fint, men glöm inte att de vill vara ganska många av samma art. Likaså är det fint att ha fiskar i alla vattenskikt, t ex malar på botten och t ex stänktetra eller Epiplatys dageti (killi) vid ytan. Någon solitärfisk som t ex ett par gurami kan också vara trevligt. Det finns så många vackra och lättskötta fiskar att det bästa egentligen är att bläddra i någon akvariebok och läsa om de fiskar som ser roliga ut. Om de beskrivs som lättskötta och ska ha sådana förhållanden du kan ge dem, kan du lugnt köpa dem. Glöm dock inte att kolla hur stora de blir.

                  Olle

                  Kommentar

                  • paraplyt
                    • July 2004
                    • 20

                    #10
                    man vill ju inte att fiskarna inte ska trivas... men ett stim och nån botten fisk å två barber (inte tigerbarber) det ska nog funka ir?

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Glöm inte nån fisk som äter alger... Ancistrus är min favorit.. lättskött, tålig och en fena på att käka alger... blir inte så stor heller...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ja givetvis Tant Nancy! Hur kunde jag glömma bort den algätande lilla älsklingen?? Den är viktig!!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        • paraplyt
                          • July 2004
                          • 20

                          #13
                          okey.. så här då kanske... en algätare.. ett litet stim och två andra sorter.. ir en ny.. tack för alla förslag.. det har verkligen hjälp mig.. // mallan

                          Kommentar

                          • shpend
                            • August 2002
                            • 2010

                            #14
                            Om du inte vill ha ett överbefolkat kar så kan du köpa ett stim nenontetror dom käkar upp nästan alla yngel.

                            Kommentar

                            • paraplyt
                              • July 2004
                              • 20

                              #15
                              tack för alla svar.. nu har ja iaf ett hum om va ja ska köpa..=) //mallan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...