Börja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streettess
    • July 2004
    • 46

    Börja

    Hur skall jag göra.

    * Placera akvariet där jag vill ha det.
    Sedan då skall man börja med gruset, stenarna, eller vattnet.
    Har hört man skall fylla på lite vatten och sedan stenarna och sedan gruset och sedan resten av vattnet och sedan växterna och sedan fiskarna . Är det så ?

    Jag har tänkt ha dessa fiskar

    * guppy
    * svärdbärare
    * molly
    * Platy
    * Stora malar kanske två stycken eller en styck
    * Praktbotia i från början så jag inte måste köpa det sedan när sniglarna kommer.

    Hur många skall jag ha av varje
    Vill ha lite olika molly arter, och olika guppy med olika fenor åsså olika färger på de olika arterna.

    Jag skall ha ett akvarium på minst 200 Liter vad skall jag ha för filter system, vill ha ett som jag hade innan det är en slags pum p som tar in vatten och sprutar ut det igen hela anläggningen sitter i akvariet i hörnet vanligast.
    Vad skall man ha för kapacitet på dem.
    Kan man ha två ett i varje bakra hörn som tar lite mindre än att bara ha en som tar väldigt mycket.

    Dopp värmare hur skall man sätta den ??
    På baksidan i mitten eller längst upp eller längst ner eller i ett hörn. Då jag hade innan satt den på baksidan i mitten

    Så tar jag gärna i mot tips på bra växter till ungfödare.
    Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Välkommen till en trevlig hobby! Kul att du tänker skaffa ett så stort akvarium! Det är dock i minsta laget för praktbotior, så dem tycker jag att du kan byta ut mot ett stim (!) av någon mindre botia som t ex skunkbotia eller pakistanbotia. Stora malar bör du också vara försiktig med, en maxlängd på ca 12-14 cm räcker. För övrigt har jag inte tid att skriva en hel artikel om hur man startar upp ett akvarium, utan råder dig att gå till biblioteket och låna en eller flera nybörjarböcker i ämnet. Finns det en akvarieförening där du bor kan du få massor av värdefulla råd och tips där också, även om de knappast lär ha några aktiviteter mitt i sommaren. Tyvärr kommer man inte ifrån att man måste ta till sig kunskaper själv, för många zoohandlare vill sälja sina grejer oavsett om de är bra eller inte. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • streettess
      • July 2004
      • 46

      #3
      Okej, jag har haft akvarie innan i olika litrar, men tycker att ett 200 eller större är mycket roligare och lättare att sköta, det sköter sig själv väldigt mycket.
      Dom andra botiorna du nämde äter de sniglar, har fått ett napp på ett akvarium som är 315 liter tror du det blir bra med praktbotia gillar dom. dom är snygga.

      Har haft malar också innan en som var 15 cm i ett 200 liters akvarium. det gick bra, köpte den som vuxen, har även köpt ungar i fler aomgångar de vart 3-4 cm och aldrig blivit längre än 6 cm ca då de dött.
      Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        En viktig detalj är att man inte introducerar alla fiskarna på en gång. Ett par i taget så att bakteriekulturen i botten och i filter hinner med att växa till sig.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Även 315 liter är i minsta laget för praktbotior, som kan bli över 30 cm och måste gå i stim på 6-7 eller fler för att trivas. 500 liter skulle jag sätta som minimum där. De andra botiorna är lika bra snäckätare och faktiskt ganska snygga de också. Däremot är malar omkring 15 cm inga problem, även om du måste vara noga med att få rätt art. Tyvärr säljs många små malar av arter som blir mer än halvmeterlånga, värst är nog paroonhajen som blir omkring två meter lång i naturen.

          Olle

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag har skrivit lite om att börja med akvarie, kanske det finns något för dig
            http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm

            http://www.kramforskoi.com/skotsel.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • streettess
              • July 2004
              • 46

              #7
              Tack så mycket
              Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1661

                #8
                Varenda zooaffär säljer guppy av varierande kvalitet, ibland riktigt fina. Nöjer du dig inte med dessa "zooaffärsguppy" kan du ta kontakt med Svenska guppysällskapet, eller skriva på http://www.akvarieguiden.nu/forum.php och hoppas på svar av Christina G som är expert på guppy. Varför inte satsa på vildformen? Vildguppy är riktigt vackra när man tittar närmare på dem, och dessutom tåligare än de högt avlade sorterna.

                Olle

                Kommentar

                • streettess
                  • July 2004
                  • 46

                  #9
                  Okej, ja det kanske jag skall göra, har nu fått napp på två akvarier till bra pris och bor inte så långt från mig. bägge med tillbehör för 1400 kronor är ganska bra.
                  kanske skall ha det lilla med guppy och det stora med sällskap
                  Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...