Rosa kampfiskar, dräktighet hos fiskar, m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saftmaja
    • July 2004
    • 17

    Rosa kampfiskar, dräktighet hos fiskar, m.m.

    Hej på er allesamman, och tack för att ni delar med er av era kunskaper, ex. till sådana som oss, vi har lärt oss mycket redan och blivit mycket nyfikna dessutom.
    Vi är helt novisa inom akvariehobbyn, och har många frågor. Hoppas någon kan och vill hjälpa oss (min man och mig). Vi har ett 105 liters akvarium och ett 15 l Hexafun. Båda var bebodda när vi fick hem dem.

    I 15 liters har vi:
    7 Guppy varav, 4 hanar och 3 honor (ett par vildfångade)
    2 malar (vet ej vilken sort)
    doppvärmare och bottenfilter (plastram under gruset), lampa samt pump m. syresten, och 2 växter.

    I 105 liters har vi:
    2 lite större malar,(vet ej vilken sort)
    2 rosa kampfiskar, ett par
    3 kilfläckstetra
    3 glödbandstetra
    7 zebrafiskar
    2 gulplaty (par hoppas vi)
    2 wagtailplaty (par hoppas vi)+ ett yngel
    invändig pump m. doppvärmare (doppvärmaren urkopplad), doppvärmare, växter, grus, mangroverot, ljusramp.

    Frågor: (en del skall in under andra forum, men vi frågar här också, hoppas det är OK)

    1. är det någon som vet något om rosa kampfiskar?
    2. hur länge kan man ha pumparna avstängda utan att de skadas, eller fiskarna skadas?
    3. hur vet man om en fisk är dräktig, och hur länge går de?
    4. var hittar vi en akvarieaffär med STOR och god sortering, i Skåne eller Halland?
    5. finns det någon akvarieförening i närheten av Klippan?
    6. hur skall vi göra med vårt enda Platy yngel, såg det först i torsdags? Hur vill det bo, och vad vill det äta?
    7. varför blir det bara ett yngel, det var likadant med Guppy ynglet för ett par veckor sedan? Tyvärr dog det på något sätt.
    Mycket på en gång, men vi hoppas på svar.
    Mvh Saftmaja och hennes "gube".

    Mvh Agneta
  • hund_tjolahopp
    • February 2004
    • 22

    #2
    svar på fråga
    3: Det beror nog på vilken fisk du menar men på guppys ser man det för att dom blir väldigt tjocka.
    6: Antingen har ni platy ynglet i en yngelkasse (finns att köpa på endjuraffär) eller i en lite plastburk eller något (då måste du fylla på med varmare vatten lite då och då tror jag) Ynglet ätervanligt flingfoder fast det måste vara i små smulor.
    7: Är det första gången dina fiskar får yngel? iså fall kan det vara därför mina guppys fick yngel för första gången förra veckan och då blev det bara 3st annars kan guppys få ca 25yngel..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      2: Man skall inte stänga av pumparna över huvud taget. De nyttiga bakterier som finns i filtret (som omvandlar Amoniak till Nitrit och Nitrit till nitrat) behöver syre för att göra sitt jobb och överleva. Stänger du av pumpen så kommer syrehalten i filtret att sjunka och bakterierna dö. När du sedan sätter på filtret, så kommer de döda bakterierna att strömma ut ut filtret, samt kapaciteten att ta hand om amoniak och nitrit inte vara så bra. Dvs du kommer att få förhöjda värden (fiskarna riskerar att dö).

      Den enda tidpunkt man får stänga av pumpen är när man rengör den. Och det skall man göra i ljummet vatten (eller helst i en hink med vatten från akvariumet).
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • saftmaja
        • July 2004
        • 17

        #4
        Tack för att du tog dig tid att svara
        Jag vet inte om de har fått yngel tidigare, men jag tror det knappast. Jag hoppas du har tur med dina yngel.
        Ha det tills vi ses bland raderna nästa gång
        Agneta
        Ursprungligen skickat av hund_tjolahopp
        svar på fråga
        3: Det beror nog på vilken fisk du menar men på guppys ser man det för att dom blir väldigt tjocka.
        6: Antingen har ni platy ynglet i en yngelkasse (finns att köpa på endjuraffär) eller i en lite plastburk eller något (då måste du fylla på med varmare vatten lite då och då tror jag) Ynglet ätervanligt flingfoder fast det måste vara i små smulor.
        7: Är det första gången dina fiskar får yngel? iså fall kan det vara därför mina guppys fick yngel för första gången förra veckan och då blev det bara 3st annars kan guppys få ca 25yngel..
        Mvh Agneta

        Kommentar

        • saftmaja
          • July 2004
          • 17

          #5
          Tack snälla för svaren
          Vi har lärt oss massor om akvarier/ fiskar idag. Detta är en livsfarlig sida att gå in på, man vill aldrig gå härifrån.
          Mvh Agneta

          Ursprungligen skickat av jackson
          2: Man skall inte stänga av pumparna över huvud taget. De nyttiga bakterier som finns i filtret (som omvandlar Amoniak till Nitrit och Nitrit till nitrat) behöver syre för att göra sitt jobb och överleva. Stänger du av pumpen så kommer syrehalten i filtret att sjunka och bakterierna dö. När du sedan sätter på filtret, så kommer de döda bakterierna att strömma ut ut filtret, samt kapaciteten att ta hand om amoniak och nitrit inte vara så bra. Dvs du kommer att få förhöjda värden (fiskarna riskerar att dö).

          Den enda tidpunkt man får stänga av pumpen är när man rengör den. Och det skall man göra i ljummet vatten (eller helst i en hink med vatten från akvariumet).
          Mvh Agneta

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Kul att du trivs här hos oss och passar nu på att säga välkommen hit!

            Hoppas du får lära dig massa här. Det har jag gjort. Viss info får man sålla då vissa frågor kan få många skilda svar som du säkert har märkt.

            Lycka till och ha en trevlig sommar!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • saftmaja
              • July 2004
              • 17

              #7
              Tackar för det, det var kul att bli välkomnad. Tur man inte har modem då hade jag blivit utfattig på kuppen.
              Önskar dig en trevlig sommar också så småningom ifall det slutar regna.
              En nu sömnig Agneta

              Ursprungligen skickat av Marie J
              Kul att du trivs här hos oss och passar nu på att säga välkommen hit!

              Hoppas du får lära dig massa här. Det har jag gjort. Viss info får man sålla då vissa frågor kan få många skilda svar som du säkert har märkt.

              Lycka till och ha en trevlig sommar!
              Mvh Agneta

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag vet hur det är... *suck*

                Det går lätt att sitta bort en söndagkväll framför zoopet. Man får liksom aldrig nog. Har haft akvarium länge... ca 30 år, men lär mig nåt nytt nästan varje dag så jag tackar han där uppe för mitt bredband... *asg*

                Jag tror jag sitter har ca 3 timmar varje dag i snitt och jag har varit medlem här ca ett halvår.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Susanna
                  • July 2004
                  • 215

                  #9
                  Ursprungligen skickat av hund_tjolahopp
                  svar på fråga
                  3: Det beror nog på vilken fisk du menar men på guppys ser man det för att dom blir väldigt tjocka.
                  6: Antingen har ni platy ynglet i en yngelkasse (finns att köpa på endjuraffär) eller i en lite plastburk eller något (då måste du fylla på med varmare vatten lite då och då tror jag) Ynglet ätervanligt flingfoder fast det måste vara i små smulor.
                  7: Är det första gången dina fiskar får yngel? iså fall kan det vara därför mina guppys fick yngel för första gången förra veckan och då blev det bara 3st annars kan guppys få ca 25yngel..




                  I en akvariebok jag läst står det att guppys kan få ca 40 yngel..men du menade kanske de som klarade sig? aja..

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Att det inte blir Guppyyngel beror nog på att du har dem i för litet kärl. Har hört att när Guppys får det för trångt så äter de sina yngel nämligen. 7 Guppys i 15 liter är för mycket, ett 15 liters kar duger i princip bara för att driva upp yngel i. Ha ditt lilla 15 liters tomt tills det dyker upp nåt yngel, och släpp dem dit och mata dem med söndersmulat flingfoder, så kommer de att må som små prinsar. Att det blir få yngel i det andra karet beror på att du har så många rovfiskar i det... både tetror och platysen själva käkar gärna yngel.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • saftmaja
                      • July 2004
                      • 17

                      #11
                      Hej och tack för era upplysningar
                      Jag är på jakt efter ett större akvarium till guppyerna så jag hoppas de trivs bättre då. Vårt lilla platyyngel lever och frodas fnv. i ett yngelkar, men skall få flytta över i 15 literskaret. Nu kommer det en fråga till: skall ynglet vara själv eller skall jag låta ex. ett par guppy vara kvar ett tag tills jag släpper ynglet i det stora akvariet? Är det inte någon som vet något om rosa kampfiskar?
                      Mvh Agneta

                      Kommentar

                      • Fawkes
                        • February 2004
                        • 246

                        #12
                        Jag har en rosa kamphane men vad jag vet är det inget speciellt med dem, bara en färg liksom...

                        Om du vill veta mer om kampfiskar i allmänhet så pröva den här länken: http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

                        Där står även endel om olika färger.
                        Mvh /Anna
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                        Kommentar

                        • susanna84
                          • April 2010
                          • 5

                          #13
                          Hej alla tack för en bra och intressant sida.

                          Hur länge är en röd platy drektig? eller hur länge är hon gravid

                          Kommentar

                          Arbetssätt...