gravid kopparbarb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    gravid kopparbarb?

    hejsan hejsan!
    jag har ganska nyligen köpt 3 kopparbarber och jag tror att båda honorna ska få yngel.Men från att de blir med yngel, hur lång tid tar det då för de att yngla?
    tacksam för svar
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kopparbarber är inte levandefödare, dvs dina fiskar är inte gravida utan dom är fulla med rom. OM det finns en hane i karet så leker dom säkert snart. Har du andra fiskar i karet så kommer det deffinitivt inte bli några överlevande yngel. De flesta blir mat redan som romkorn.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Susanna
      • July 2004
      • 215

      #3
      Men struntar "föräldrarna" i äggen när de har lagt dom eller kommer de att vakta dom? jag har en liten kruka fiskarna brukar simma in i tror du de lägger rommen där och håller de andra borta eller ska jag iasåfall lägga ner krukan i ett annat akvarium? finns det NÅT sätt för dom att överleva??
      tack för svaret

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Klippt ur fiskbeskrivningen här på Zoopet:
        "Den är romspridare bland växter och vid leken fastnar äggen på växterna. "

        Titta på hela artbeskribningen på:
        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=209

        Kommentar

        • Susanna
          • July 2004
          • 215

          #5
          okej tack!

          men äter föräldrarna upp sina ägg eller?

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            En del stimfisk är luriga. En del individer kalasar gärna på sina egna ägg, andra individer av samma art struntar i den. Ibland ser man att andra fiskar av samma art följer det lekande paret och glatt snaskar i sig rommen, även om lekparet inte äter sin egen rom. I ett sällskapskar har du otroligt liten chans att kopparbarbsynglen ska växa upp. Med rätt inredning och fisksammansättning finns kanske lite större chans, men det är nog fortfarande svårt. För att få upp ett gäng yngel på kopparbarben måste man sätta ett par till lek i ett eget akvarium med sk lekraster och sjok med "trassligt material" (javamossa/filtermaterial) så att föräldrarna inte kommer åt sin egen rom. Alternativt kör man ett eller två par i ett permanent lekakvarium med rätt inredning. Inte lika god avkastning, men lite skoj!!

            Hilsen!

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              De flesta fiskar äter sin rom som den lagt. I vart fall efter leken. Kopparbarber har dock lyckats lekt och odlats med "naturmetoden", dvs man låter några kopparbarber leka i ett eget akvarium (50-80 liter). Mycket växter, exempelvis javamossa som rom och yngel kan gömma sig i. När du ser yngel i karet, så är det dags att mata med foder för ynglen.

              Har du andra fiskar i akvariumet, så kommer de troligen att äta upp rom och yngel. Så du vill åtminstone att de leker i ett eget akvarium om du vill ha yngel av dem.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #8
                okej tack ska ni ha! då vet jag precis!

                Kommentar

                Arbetssätt...