Kampfisk spottar ut maten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    Kampfisk spottar ut maten

    Hejsan!

    Jag är helt ny i akvarievärlden och har för första gången skaffat mig en liten söt kampfiskhane. Nu har han bott hos mig i några dagar och enligt djuraffären skulle jag vänta tre dagar med att mata honom, så att han hinner lugna ned sig.

    Så, idag gav jag honom mat. Försiktigt simmade han upp till ytan och tog en tugga, men sedan åkte maten ut igen. Han fortsatte ta mat, men samma sak hände gång på gång - all mat åkte ut från munnen efter någon sekund eller två.

    Så nu har all mat tuggats i mindre bitar och spottats ut och sjunkit till botten.

    Jag = orolig! Varför gör han så? Är han inte lugn ännu? Får han i sig någon mat över huvud taget? Kommer det att ändras?

    För övrigt verkar han vara glad (ok, jag har ingen koll, jag är en total amatör). Han kommer nyfiket fram och tittar när jag kikar in hos honom och han har redan börjat bygga skumbo.

    Snälla, hjälp mig! Har tittat runt på forumet, men inte hittat något som tar upp detta.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Rätt vanligt i början att fiskar gör så de gjorde även mina regnbågsfiskar de första 2 dagarna,köp fryst cyklops och ge fiskarna 1ggr i veckan de äter alla fiskar.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • vega
      • July 2004
      • 90

      #3
      Åh, vad skönt att höra att det inte är ovanligt. Jag får se till att köpa lite lyxmat åt honom då Tack för ditt snabba svar!

      Kommentar

      • Millie
        • August 2003
        • 293

        #4
        Det är inte alla fiskar som är vana att äta flingfoder, så precis som Mats säger kan det vara problemet. Min kampfiskhanne äter allt (även flingor), men bäst av allt tycker han om fryst artemia. Svarta och vita mygglarver går bra det också...

        Kommentar

        • vega
          • July 2004
          • 90

          #5
          Jo, jag har läst att kampfiskar är finsmakare. Jag har köpt kampfisk-fiskmat som heter TetraBetta, och det innehåller räkor och krill, men det är ju fortfarande flingor.

          Ang. fryst cyklops och larver mm, har jag läst att det finns en risk att fisken kan smittas genom maten om den har med sig smitta. Hur stor är den risken?

          Har han inte börjat äta inom några dagar ska jag testa med att ge honom lite godare mat.

          Tack för hjälpen!

          Kommentar

          • kamandi
            • June 2004
            • 29

            #6
            Min kampfiskhane gör på samma sätt, men bara om flingorna är för stora, han suger in flingan spottar ut den och tuggar i sig de mindre bitarna igen.

            Kommentar

            • Millie
              • August 2003
              • 293

              #7
              Ang. fryst cyklops och larver mm, har jag läst att det finns en risk att fisken kan smittas genom maten om den har med sig smitta. Hur stor är den risken?
              Den risken finns ju ibland, men det skall inte vara någon fara med sådan mat som man köper fryst. Den är odlad i dammar där dessa problem inte finns på samma sätt som ute i naturen. Man kan ju fånga mycket sådan här fiskmat själv, och då varierar riskerna beroende på vad det är för något man vill fånga. Mygglarver som man håvar upp ur sin egen regntunna är det i regel inte någon fara med, för där är ju vattnet förhållandevis rent. Men till exempel röda mygglarver eller tubifex lever på smutsiga och slammiga ställen, och där är risken stor att man får med oönskade bakterier. Röda mygglarver tycker jag inte heller man skall mata med eftersom de är väldigt allergiframkallande!

              Kommentar

              • vega
                • July 2004
                • 90

                #8
                Millie - underbart svar, fick veta allt jag ville. Tack ska du ha!

                Kommentar

                • vega
                  • July 2004
                  • 90

                  #9
                  Uppdatering:

                  Hahah, han är för underbar, min lilla kampfisk. Idag gav jag honom en pyttepytte liten bit från en räka, och gissa vad? - han glufsade i sig den med GLÄDJE och blev aldeles lycklig! Tänk att han är så kräsen!

                  Att han är så noga med maten gör att jag tycker om honom ännu mer... sötnosen. Nu är jag inte orolig längre, för nu vet jag säkert att han bara är en envis liten barnrumpa som bara vill ha glass och inte spenat.

                  Kommentar

                  • covenant
                    • April 2004
                    • 84

                    #10
                    det är juh så att juh mer man skämmer bort fiskarna, de bättre mår dom. jag försöker alltid ge nått skojjigare till fiskarna på helgerna, jobbigt å leta mask å sånt när man bor i en lägenhet dock

                    Kommentar

                    • Mini_agge
                      • May 2004
                      • 165

                      #11
                      Hihi sån tur att din hane äter räkor.... Min kamhane var också kräsen i början men så gav jag honom lite extra läcker mat och efter det äter han vanlig kampfisk mat också (små kulor).

                      PS. Mina kampfiskar blir också överlyckliga av lite räka ibland =) Det är kul med kampfirrar för dom är så personliga =)=)
                      ASTA =)






                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

                      Kommentar

                      • streettess
                        • July 2004
                        • 46

                        #12
                        Mina sväridsar gjorde så för att göra maten mindre de tar in den i munen och gör sönder det och sedan tar de de mindre bitarna och svbäljer hela
                        Skall köpa Guppysar snart så har ni några tips vart man kan hitta fina Guppy´s.!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...