"gravid" fisk ;P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    "gravid" fisk ;P

    hejsan hejsan!
    jag har kanske en fisk som ska få yngel.jag vet dock inte vad det är för art för ägaren jag fick den av nyligen visste det inte heller. Men jag undrar hur lång tid det tar för fisken att få yngel?och äter de andra fiskarna upp ynglerna på en gång? jag har även guppy.
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Om det är levandefödare du har som ex guppy så brukar dom yngla ca 1 gång/månad.Ja dom andra fiskarna tycker att yngel är smaskens även mamman brukar käka en del.Antingen skaffar man ett yngelakvarium/box eller också planterar man tätt med växter och nyttjat det "natuliga urvalet" och många stryker med.Jag brykar köra efter det sista alternativet
    Fredrik

    Kommentar

    • Susanna
      • July 2004
      • 215

      #3
      Jaha då ska jag köra på växterna
      och den där guppyn, de andra kopparbarberna vet jag nu at de är har blivit med yngel och det verkar som om guppyn bara jagade efter honorna när hanen skulle göra sitt, sen när hon jagat bort dom var hon efter hanen! inte på det där "väldsamma viset" utan lite snällare. är detta någon slags svartsjuka eller nåt? eller är det kanske för att hon är den enda guppyn? (har tänk skaffa en till snart)..dessutom ändrar hon färg på bakfenan hela tiden från svart till..ja vanlig färg(hon har typ ingen) vad kan det bero på? hoppas någon svarar på mitt jobbiga inlägg

      Kommentar

      • SussieGross
        • May 2004
        • 197

        #4
        Hejsan, när fiskar blir stressade eller rädda tex. när det blir jagade eller när de själva jagar bort andra fiskar, så kan de tappa färgen en stund de blir "bleka" lixom. Jag vet inte vad det beror på och jag tror inte själva grejen är skadlig, men däremot så är det ju inte så bra att de blir stressade och mår dåligt...

        Har du växter som fiskarna kan gömma sig bland? Om du inte har det så borde du skaffa det så att fiskarna kan gömma sig när de vill vara lite ifred....

        Lycka till!!!



        Blubb!

        Kommentar

        • Susanna
          • July 2004
          • 215

          #5
          nej jag har nyss skaffat akvarium så jag har inte såå många växter för tillfället..men jag har en kruka tills vidare som de brukar simma in i..ni förstår det var lite brådskande för att min kompis hade en massa fiskar förut..sedan tröttnade hon och gav bort alla. men hon orkade inte tömma det lilla akvariet ändå så hon lät det stå där i några veckor. när de där veckorna gått såg en kompis till henne att det var ett yngel där i.(min guppy) så den hade altså överlevt utan syre,mat,rent vatten osv. dessutom hade den inga växter gömställen, och JÄTTELITE grus. så jag klarade inte av det jag fick lov att ta den innan den dog. det är därför de inte har så många växter ännu..

          MEN HUR ÖVERLEVDE GUPPYN!??!

          Kommentar

          Arbetssätt...