ampularia sniglar massa ägggg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskarnas DJ
    • May 2004
    • 23

    ampularia sniglar massa ägggg

    Hejsan jag har 4 ampisar o dom har en lagt en massa äg problemet är att jag har 20 guppy 4 yngel guppy i samma akvarium? om nu mina söta äg klarar sig o det blir en massa sniglar vad skall jag göra då ?? skall jag flyta alla mina guppy o sen bara ha sniglarna i samma akvarium o sen matta dom som satan eller skall jag ha allting som det var innan ?? bara mata dom 1 gång dagligen o ha guppyna i ?? och hur långt tid tar det innan ägen kläcks??
    Alex
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Guppyna kommer inte att kunna äta snäckorna, de är runt 4 mm när de kläcks (vilket tar en till två veckor, beronde på hur varmt du har, och förutsatt att de inte dränks eller torkar innan dess).

    Vill du få ut massor av ungar, kan du göra så här: blöt ägg-kokongen, och vänta i en tjugo minuter, sen kan du ta lös kokongen genom att _försiktigt_ skjuta den åt sidan. Flytta kokongen till en tom plastburk, och lägg i en tuss fuktad bomull eller hushållspapper. Tussen skall blöt men inte så blöt att det rinner, den har bara till uppgift att se till att luften hålls fuktig.
    Täck sen burken med plastfolie (plastfolie släpper igenom syre, men inte vatten), och ställ burken nånstans där det är mellan 20-30 grader varmt.

    Efter en a två veckor kan du se att ägg börjat kläckas (kokongen mörknar & sjunker ihop, plus att du kan se några småsnäckor), och du kan då hälla vatten i burken - då löser kokongen snabbt upp sig, och de små snäckorna (som är mycket ömtåliga) frisläpps. Nu häller du lämpligen över de unga snäckorna till t.ex. ett tomt glasspaket, och matar dagligen med flingfoder, spirulinapellets etc. Byt vatten ofta. Ha gärna i ett snäckskal el. dyl. snäckorna kan få kalk ur.

    Snäckorna växer snabbt, och du kommer snart att ha ett stort antal snäckor av hyfsad storlek.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • fiskarnas DJ
      • May 2004
      • 23

      #3
      men jag förstår inte riktigt ? om jag vill att många utav sniglarna skall överleva så skall jag då ta en bomuls tuss o sen så skall jag duta vatten eller ja fuktig bomul på dom eller??
      Alex

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag tycker att det azur skriver är klockrent beskrivet. Om du inte förstår det så föreslår jag att du läser igen och igen och igen tills du förstår.
        MVH
        Magnus
        PS tack azur, nu vet jag också hur jag skall göra.DS
        min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...