yngelätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempan
    • May 2004
    • 28

    yngelätare

    Hej!

    Hoppas ni inte gått på sommarsemester allesammans, för jag har ett problem.

    Från början var det förstås väldigt skoj att min guppys trivdes och ynglade av sig, men nu är de många (!) och mitt akvarium kommer vara alldeles för litet när de har växt till sig.

    Vi har funderat på att köpa ett större akvarium så fiskarna kommer att få det bra inom rimlig tid. Men problemet med nya yngel kommer ju att kvarstå. Jag hade läst att ynglen blev uppätna om man inte flyttade dem till ett eget akvarium. Men det har ju uppenbarligen inte fungerat. Är det så att jag helt enkelt har för snälla fiskar?

    När vi skaffar ett nytt akvarium vill jag få en bra balans redan från början, så bara nån enstaka rackare med mycket tur överlever. Vilka fiskar borde jag skaffa då? Har ni nåt tips på en fiskart som har smak för yngel?

    Vänliga hälsningar
    Jenny
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    hej
    Vad har du för fiskar nu (förutom guppy) och hur stort kar har du? Fjärilsciklid kan funka som yngelätare och om du skaffar ett stort akvarium är skalarer bra på att knipa yngel.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • Jempan
      • May 2004
      • 28

      #3

      Jag har fyra guppys, fem kopparbarber och tre ottos + då uppskattningsvis 10-15 yngel.

      Vi tänkte köpa ett begagnat akvarium, så storleken beror lite på vad vi får tag i, men jag hoppas på 150-250L ungefär.



      Kommentar

      • Jempan
        • May 2004
        • 28

        #4

        Tänkte köpa några Dvärgbotia till det nya akvariet för att hålla snäckorna i schack. De kanske även går på yngel?

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Mina platy (och mina guppy!) äter yngel. Sedan funkar dvärggurami bra, tetror gillar också yngel. I alla fall mina neontetror äter nyfödda (upp till en vacka gamla) guppyyngel! Kolla munnen när du väljer sällskap. Ser det ut att gå in yngel så äter de förmodligen dem oxå tror jag.

          // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Jempan
            • May 2004
            • 28

            #6

            Tack så mycket! Då har jag lite att gå på.

            Kommentar

            • jorgen41
              • December 2002
              • 2087

              #7
              Marmor Gurami är också glada för yngel (jag tror alla gurami är det).
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #8
                vad jag har hört så kan man ge bort sina yngel till djuraffären..vet inte om det bara är påhitt..och det är ju lite mer jobb i det hela..

                Kommentar

                Arbetssätt...